Inlägg från: JhS2008 |Visa alla inlägg
  • JhS2008

Maj 2008

Enligt den svenska traditionen ska brudparen gå in tillsammans i kyrkan. Att man blir förd av sin pappa är en amerikansk sed, vilket inte alla församlinga accepterar.

Kika med er församling, vad som gäller för er, vissa församlingar har en församlingspolicy tex vad det gäller hur brudpar går in.

Hoppas att detta inte blir något problem för er och att ni får göra vad ni önskar.

starchick skrev 2007-09-10 07:45:44 följande:
    Vår fototgraf kommer att vara med hela dagen, han är kompis till min m2b så han gör det dessutom helt gratis =)) Helt perfekt!När det gäller om vi åker till kyrkan lr inte tillsammans så kommer vi att åka var för sig. Sen så tror jag att min pappa kommer att gå med mig fram till min m2b....inte bestämt ännu, är rätt kluven så vi får se. Vad tycker ni, är det löjligt att låta ens far lämna bort en??
  • JhS2008

Hej o välkommen Majjsan74, bra datum ni valt, samma som oss kommit långt i planeringen? Lägg gärna in dig på vår maj-lista.

• JhS2008

Brud våren 2008
    Jag är också väldigt glad att gå tillsammans är en svensk traditon, tycker om dess symbolik:

"Att man enligt svensk tradition som brudpar vandrar tillsammans uppför vigselgången mot altaret symboliserar att de två gemensamt "lämnar sin far och sin mor och de två ska bli ett". Nu väljer de varandra som "medvandrare" i livet. "

För oss känns detta det mest naturliga!

Nu är det vi

Brud våren 2008 skrev 2007-09-10 17:02:29 följande:

majbrud 2008: tips är att fota er INNAN bröllopet! Då blir det inte för lång väntetid för gästerna och ni är fräscha och "okramade" osv. I övrigt betalar vi det mesta själva. Budgeten 70tkr innehåller ALLT inklusive bröllopsresa, tackkort m.m - inget belopp som behövs läggas ut på ett bräde utan inbjudningar betalas ju nu, klänningen nu i oktober någongång, resan i vinter osv. JhS2008: så GLAD att "gå ihop" är svensk tradition, då vi gruvat oss för att sederna här skulle sära på oss.. Det enda naturliga för oss är att gå tillsammans uppför altargången denna STORA dag
  • JhS2008

Lottis84
    Vi ska också sova tillsammans, eller sova o sova.. vara nervösa tillsammans

lottis84 skrev 2007-09-10 17:53:34 följande:
    Vi kommer ha vår fotograf halva dagen (porträtt innan vigsel, under vigsel och mingel utan för kyrkan)Under festen kommer gästerna hjälpa oss att dokumentera med hjälp av engångskamerorna. Sen tar det ju garanterat egna kort också. Vi kommer sova tillsammans natten innan, skulle inte vilja vara utan min blivande, kommer vara så nervös. Vi kommer åka till fotograferingsplatsen tillsammans som det ser ut nu i alla fall. Och vi kommer åka tillsammans till kyrkan. Dock kommer troligen min pappa gå in med mig. Vi kommer betala allt själv! Än har de i alla fall inte erbjudit sig...
  • JhS2008

Jag har också en slöja (ingick till klänningen som jag köpte). Ska nog även ha en tiara. Man kan ju ha slöjan under håruppsättningen så döljs den inte vill man ha slöjan högre upp kan man ju göra en "hög" uppsättning som är invirad i slöjan.

starchick skrev 2007-09-11 15:46:48 följande:
    hej på er allihopa!Nyfiken på om ni har funderat något kring håruppsättningar/slöja eller inte/diadem eller tiara?Jag har köpt slöja men vet inte hur jag ska göra....Ska ju ha uppsättning och vill inte att slöjan ska dölja den?
  • JhS2008

Jag har också varit inne på utsläppt (har relativt långt hår), har fått mycket komplimanger av frisörer för mitt självfall, det är svårt det där

Hur gör ni med sminkningen?

• JhS2008

Jag har också tänkt att jag kanske ska göra så.. Tänkte sätta fast min slöja i ett hårspänne så det är lätt att ta av (nu är den i ett band. Sen beror det förstås på hur mycket smyckning jag ska ha i håret.. Det är verkligen svårt.. tur att man har ett par månader kvar att bestämma sig

Brud-08 skrev 2007-09-11 18:45:21 följande:

Jag ka ha slöja och krona med en hårupsättning, slöja hat jag sen tänkt ta av mig efter vigseln så man då ser håroppsättningen..
  • JhS2008

Vi ska också ha buffé Passar oss bäst eftersom det för oss annars blir svårt att få ihop trerätters där alla blir nöjda (blir massa undantag, pga allergier, vegetarianer osv.). Dessutom älskar jag och min fästman bufféer, så roligt att plocka bland massa olika rätter

• JhS2008

Det vet vi inte än, vet inte hur lång tid det kommer att bli mellan "skålen" och middagen. Kanske man kan bjuda på några snittar eller så? Vi kommer att komma ganska så exakt efter gästerna till lokalen, och vi sätter oss nog till bords ganska så snart efter att vi kommit fram och skålat.

Snittar och smårätter som ost, druvor och så (på tandpetare)funkar ju som en bra aptitretare

starchick skrev 2007-09-13 18:10:24 följande:
    KOmmer du att ha något smått att bjuda på innan maten då?
  • JhS2008

Plockmat överhuvudtaget är ju så roligt (och gott), ni kan nog få mycket tips (sök på olika matsiter)

starchick skrev 2007-09-13 18:54:31 följande:
    javisst gör det! Får bli något sådant, vi kommer nämligen fotas efter vigseln så gästerna måste få nåt litet i magen!
Svar på tråden Maj 2008