Inlägg från: JhS2008 |Visa alla inlägg
  • JhS2008

Maj 2008

Tycker absolut du kan skriva så på hemsidan. Är man inte van att gå på bröllop kan det vara en hjälp, många av mina vänner har känt sig osäkra vad det gäller klädval så jag ska också ha en kort information på vår hemsida. Kör på det!

lottis84 skrev 2007-10-02 20:14:49 följande:
    Jag har hittat en förklaring som jag tycker stämmer in, så som jag tycker det ska vara. Kan jag skriva så på hemsidan eller känns det för fingervisande.... (hoppas ni förstår vad jag menar...) Kavaj innebär i samtida etikett att män bär en kostym som inte behöver vara mörk.Byxorna kan vara udda om sammanhanget är mer informellt, men skjorta och slips hör alltid till.Damer bär klänning, kjol eller dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel.
  • JhS2008

Vi kommer att göra alla trycksaker själva, jag (vi) älskar att pyssla! (beror såklart på hur många man ska bjuda och hur mycket tid man har). Vi ska inte bjuda så många och vi har tid att pyssla på kvällarna (inga småttingar, men de kommer snart förhoppningsvis)

starchick skrev 2007-10-03 09:27:53 följande:
    Tjejer.....kommer ni skriva ut alla trycksaker själva eller låta ett tryckeri göra det?Blir ju billigare att göra själv men tusan vilket jobb va? 70 gäster och ett festprogram på kanske 20 sidor eller nåt...
  • JhS2008

Förresten.. småttingar ja.. Hur många av er har barn? Om ni inte har barn när hade ni tänkt starta, snart eller ska ni vänta ett par år? Vi ska starta direkt efter bröllopet (kanske rent av på bröllopsnatten)

• JhS2008

Hihi, jo.. det skulle vara lite typiskt, men du kanske kan sy om klänningen eller måste du köpa en helt ny? Vilket fall som är bebis så mycket större än ett bröllop (även om det för mig just nu känns jättestort med ett bröllop).

Vi letar hus också, så vem vet, vi kanske flyttar innan både bröllop och barn. Händer mycket just nu, kanske var lite häftigt att ta i med att vi ska starta bebistillverkningen så snart, mycket kan ju hända som skjuter upp det..

starchick skrev 2007-10-03 12:41:23 följande:
    Vi har velat skaffa barn länge men inte lyckats...ska börja en utredning 24 oktober! Nervöst!!Sen om det blir innan eller efter återstår att se, men klart jag kommer bli gravid nu när jag köpt klänningen va! Skulle inte bli förvånad iaf!
  • JhS2008

Åh, vad roligt, hoppas att allt går bra med banken.
    Jo, det är helt klart mycket med hus och bröllop, och med hus tillkommer ju oftast renoveringar eller i varje fall mindre justeringar (så det blir mer personligt). Vi letar för fullt, så det kan bli så att barntillverkningen skjuts upp lite, för som sagt det kan bli MYCKET

starchick skrev 2007-10-03 12:58:58 följande:
    Ja det kanske går att sy om den isf, har inte kollat på det ännu! Får väl se hur långt gången man är när bröllopet stundar isf!Vi har också köpt hus!!!! Eller ska, vi väntar bara på besked från banken, ska få det idag sen är det inflytt 1 januari!Då har vi mycket båda två haha.... flytt och bröllop är ju MYCKET så barn på det kan ju bli tufft.... men man får vänta och se!
  • JhS2008

Hihi, ja det får vi ha.. Vet som sagt inte riktigt än när vi börjar även om vi såklart vill börja direkt efter bröllopet. Mycket beror på vart vi ligger med våra husplaner (eftersom jag misstänker att det tar upp lite fritid med renovering och så). Det är ett tag kvar till bröllopet så mycket kan hinna ändras i "planeringen".

Bella30 skrev 2007-10-03 18:57:40 följande:
    Vi har inga barn ännu... Men har öxå tänkt att börja försöka på bröllopsnatten. Har räknat ut att jag faktiskt kan ha äl då.. hihi...Vi vill båda ha barn så snart det bara går, men nu väntar vi tills efter bröllopet.Har man väntat i 30 år så kan man vänta några månader till, eller hur. Vi får ha en uppföljning på FL, sedan, efter bröllopen då!
  • JhS2008

Funderade lite på transport till festlokalen idag, hur tar ni er dit? Har varit inne på limo, någon som vet vad det kan kosta, är det mycket dyrare än taxi? Kanske någon cool bil annars?

• JhS2008

Vi kommer nog att göra vår egna variant. Vi ska troligen fotograferas på en fin äng vid vattnet, och jag tänkte åka dit ensam och möta upp min blivande där eller att han väntar på mig. Så han får först där se mig. Tänkte mysa med lite picknick och bubbel och fotograferas. Sedan åker vi båda till kyrkan tillsammans och går in tillsammans (den svenska seden, vet inte om det amerikanska (när man går in med sin pappa) är tillåten i alla kyrkor). Vi fick veta av vår fotograf att det är bättre med fotografering innan kyrkan då man är fräsch och fin och inte har massa ris i håret, utsmetat smink (tex. från tårar) eller skrynklig klänning (många vill ju kramas och ge lyckoänskningar direkt efter kyrkotrappen)

Bella30 skrev 2007-10-04 09:36:03 följande:
    Mina blivande svärförldrar har en veteranbil (Mercedez), så den skall vi åka från kyrkan i.Åker ni tillsammans till kyrkan?Svårt det där...Vi kommer NOG att fotas innan vigseln... Men jag är inte säker.
  • JhS2008

Håller helt med dig, för någon månad sen var jag säker på att jag ville försöka direkt, men ju mer tiden går desto mer kan hända med planerna (husköp, plugg osv). Jag har också den erfarenheten att man bör fixa med hus innan eftersom det är mycket jobb, och när vi väl får barn vill jag hellre umgås med dem

ntlove83 skrev 2007-10-04 10:55:34 följande:
    Vi har inga barn heller. Vi planerade att också börja bröllopsnatten man ju närmare vi kommer maj så känns det som om det är en del andra saker som måste göras först. Eftersom att jag flyttar till USA så måste papper och annat vara klart innan jag kan flytta. Så planerna just nu är att jag utbildar mig först, vi bygger nytt hus efter det och sedan så försöker vi att skaffa barn. Det är lite av ett stressmoment att veta hur och när man ska böra med allt, det är så mycket man vill göra, man vill ju samtidigt inte bli för gammal
  • JhS2008

Vi betalar också allt själva, men misstänker att vi kommer få bidrag lite här o där under planeringens gång.

Pengarna springer helt klart iväg..

Har ni hunnit titta på vigselring än? Ska ni köpa en (till kvinnan?) eller två (varsin)?

• JhS2008

Vi har också bara pratat än så länge, finns så många ställen vi skulle kunna tänka oss, så svårt...

pandis2405 skrev 2007-10-08 18:16:22 följande:
    Jag kommer inte ihåg om vi redan diskuterat detta, men har ni bokat bröllopsresa redan? Vart ska folk åka? Vi tänkte nog åka till Italien, men har inte bokat något än.
  • JhS2008

Jag tror att östra Thailand och Malaysia har fint, har kikat på dessa platser och har flera kompisar som varit där i maj-juni.

Vi ska också önska oss pengar till resan i present, det verkar vara väldigt vanligt

Offis skrev 2007-10-08 20:02:58 följande:
    Vi ska betala det mesta själva, men mina föräldrar har erbjudit sig att betala maten till middagenÄven vi ska önska oss pengar/resecheckar i bröllopspresent. Sparandet går liksom åt till själva bröllopsdagen och allt runtomkring den...Vi har inte börjat planera nån bröllopsresa än, mer än att vi har bestämt oss för att inte åka iväg direkt efter bröllopet utan i juni nån gång pga av studier o kommande tentor... Malaysia är ett resmål som vi vill titta närmanre på. De har inte regnperiod på sommarn som många exotiska resmål verkar ha - typ Thailand o Maldiverna...Imorrn ska jag ut o kolla runt lite på stan efter vigselring Sambon tycker att det för hans del räcker med förlovningsringen, så det är bara jag som kommer ha en till
  • JhS2008

Har kikat runt lite och det verkar som att det är svårare att få tag i charterresor till Thailand och Malaysia (även om det är på den östra sidan med mindre regn) under maj/juni. Det kan visserligen vara så att de resorna inte har kommit ut på nätet än..

Hur hade ni tänkt göra med resorna (oavsett vart ni åker), charter/reguljärt? Vilket bolag/arrangör? Även om man väljer reguljärt kan man ju boka hotell i samband med bokning av biljett (så det blir nästan som charter, men att man väljer antalet resdagar själv).

pandis2405 skrev 2007-10-09 13:46:28 följande:
    Vad gäller Malaysia och Thailand, se till att kolla lite mer lokalt vilka månader som är bäst att åka. Regnperiod är tex olika för Malaysias öst- och västkust. Vi var på Langkawi på västkusten i mitten på april, och då var det verkligen slutet av säsongen. Åker ni charter borde det inte vara något problem, tror bara charterbolagen kör i högsäsong.Lågsäsong kan iochförsig vara helt ok, särskilt om ni tänkt er annat än sol och bad.
Svar på tråden Maj 2008