• justintime

3p-piller kartor på raken

påverkas kroppen egentligen när man hoppar över mensen när man äter p.piller?
    det sägs ju ändå bara vara en "konstgjord"blödning?!
    det ända som händer är väl att man får blödning ändå om kroppen inte "orkar" hålla tbx med det eller hur man ska säga..haha..
    eller blir det svårare att få tbx det normala i kroppen när man slutat med pillren? att mensen har svårt att bli regelbunden.
    det är ju inte så att jag gör så jämt.men nu när d är sommar orkar jag bara inte med mens o värk o allt :P

• Svar på tråden 3p-piller kartor på raken
  • Kakan -07

Jag gör så alltid på inrådan av min läkare pga en sjukdom jag har. Vet inte om det är så bra att göra det utan att först ha talat med en läkare/gynekolog. Det är ju trots allt en inverkan på kroppen.

• jocelyn

Det är inte "farligt" att köra tre kartor på raken men risken för genombrottsblödningar blir ju såklart större. Det trista är ju om det i sig blir besvärande med många stänkblödningar, det är ju inget man kan veta i förväg när de kommer inträffa etc.

Om du vill kan du ju korta ner mensperioden genom att minska antalet hormonfria dagar. Har för mig att det rekommenderas att inte ha färre än 4 hormonfria dagar för att slippa genombrottsblödning.

Kroppen blir inte förstörd för att du tar p-piller, även om du tar 3 kartor i sträck.

• pickolina

justintime - Jag har tom blivit rekommenderad av gyn att äta 2-3 kartor på raken konstant. Dom sa att man inte alls behöver ha mens 1ggn/mån men man borde inte äta mer än 3 kartor däremot. Så om du vill ha mens mer sällan så ät 2-3 kartor mellan uppehållen. Helst samma antal kartor så att kroppen får en rytm liksom. Alltså att du alltid äter tex 2 kartor mellan, eller att du alltid äter 3 kartor mellan.

Jag har ätit så i flera år nu och det fungerar perfekt för mig. Först åt jag p-piller som hade olika hormondos varje vecka och då blev det lite strul men sedan jag bytte piller har det fungerat klockrent. Aldrig mellanblödningar eller liknande.

• pickolina

Glömde säga att jag slutade ett tag och hade inga problem. Mensen kom regelbundet och med kortare mellanrum.

Så kör på du..

• Emmarcus

Vilka p-piller äter ni då?

• pickolina

Personligen äter jag yasmin.. Men alla p-piller som har samma hormondos varje vecka går att göra så med. Det ska gå med dom andra oxå, men jag fick lite småbesvär av det så jag bytte..

Svar på tråden 3p-piller kartor på raken