• nyfriad

Kan man ha rödvin till förrätten och vitt vin till varmrätten?

Det vanliga är ju att man har fisk/skaldjur + vitt vin till förrätt och sen kött + rött vin till varmrätt. Är det helknäppt att göra tvärtom? Vi fastnade för lufttorkad skinka med melonsallad som förrätt och gratinerad gös med diverse tillbehör som huvudrätt i ett menyförslag från en restaurang. Hur gör man då med vinet, ska det kanske vara vitt hela tiden?

• Svar på tråden Kan man ha rödvin till förrätten och vitt vin till varmrätten?
  • Ia-Lia

Vitt passar jättebra (bäst?) till melon och skinka också. Jag tycker ni ska ha vitt rakt igenom. Har man både vitt och rött så brukar man ha det i just den ordningen. Så tycker jag, lycka till!

• Klara

Jag tycker att det går utmärkt att ha rött vin till förrätten och vitt till varmrätten. Jag var på ett tjusigt bröllop för ett tag sen där de hade just den ordningen, och det kändes inte konstigt alls.

• Johanna = en lat kock

Jag tycker att ni ska prova vad som passarbäst till förrätten innan ni bestämmer om det ska vara rött eller vitt!
    Och ordningen spelar ingen roll!
    //Johanna

• Charlottsky

Tror vin kan vara lite svårt med melon och skinka men prova.

Tumregeln brukar vara vitt före rött, men ett rött lätt vin före ett vitt smakrikt vin brukar inte vara några problem. Jag tror ändå ett vitt vin blir bättre ihop med skinka och melon, antingen ett torrt lätt friskt vin eller ett halvtorrt vin där det lite sötare i vinet blir en bra kontrast till skinkans sälta.

• Kicker

Hej!
    Jag skulle rekommendera ett torrt, lätt vittvin till melon och parmaskinka, tex en Frascati eller Orivieto. Eller varför inte ett rosé? Tex en Cotes de Provence. Men rödvinet skulle jag nog glömma, åtminstone med denna förrätt.Men smaken är som baken - delad!

• Paulina

Ring till Systembolagets kundtjänst som är till för att svara på frågor som dina. De kan säkerligen rekommendera rött som går att dricka före vitt. I vanliga fall håller man sig oftast till den motsatta ordnignen på grund av att rött har oftast starkare smak och kan ha en bedövande effekt på smaklökarna så att det vita vinet inte smakar så mycket därefter.

För övrigt håller jag med de tidigare åsikter om att vitt går fint till skinka och melon. Jag skulle nog ha vitt genomgående. Prova dig fram!

• Pingstbruden

Varför inte servera vitt vin hela middagen igenom?

• Popflickan

Skinka å melonsallad låter som en härlig förrätt!!

Vi ska också ha fisk till huvudrätt (saltbakad lax med sås och potäter och sallad) men har itne kommit på någon bra förrätt. Man "bör" väl ha kött till den, annars blir det ju fisk två ggr om.

Har ni något recept på er förrätt med skinka/melon??

//Lena

• cicelly

Om jag var du skulle jag nog köra vitt till både för- och huvudrätt - inte minst av budgetmässiga skäl. Det är ofta rätt mycket slaskar av förrättsvinet som slängs bort. Fortsätter man med samma vin genom hela middagen sparar man en hel del!

• Señora A

man kan även maila systembolagets kundtjänst. Det gjorde vi, fick massor av förslag. Vi provdrack allihop men fastnade inte för ngt av de förslagen. Så kan det gå! Fast det var en kul sysselsättning, en av de roligare delarna att planera... ;)

• nyfriad

Tack för alla förslag! Det lutar ju åt vitt vin hela tiden om vi väljer den menyn, men eftersom vi egentligen gillar rödvin bäst kanske vi får välja någon annan mat...

Popflickan, eftersom vi inte skulle laga maten själva har jag tyvärr inget recept, men jag tyckte också att det lät gott och sommarfräscht med melon och skinka istället för någon traditionell förrätt med räkor eller lax.

Svar på tråden Kan man ha rödvin till förrätten och vitt vin till varmrätten?