• amorin

En magisk kväll med underbara människor!

Vår bröllopsdag 070707 blev precis så fantastiskt magisk som vi hoppats på även om regnet hängde över oss.

Morgonen inleddes för min del hos frisören som inte bara bjöd på lite frukost utan riktigt skämde bort mig och mina tärnor med champagne. Där mötte också make-up artisten Olle Johansson från MUS oss. Helt sanslöst hur vacker sminkningen blev och med frisyr och slöja som pricken över i kände jag mig otroligt vacker.

En kort lunch och sedan smet vi upp till kyrkan innan gästerna kom. Hörde hur min fästman stod utanför och pratade och längtade tills han skulle få se mig. Hade nog räknat med att bli nervös, men kände mig inget annat än själaglad att stå där i kyrkan och vänta.

Vår underbar präst Louise inledde med en kort bön och sen gick jag in hand i hand med min pappa. En helt underbar känsla att se alla människor som kommit för att hedra vigseln. Längst fram stod min Dado med ett stort leende och jag kände mig som den lyckligaste kvinnan i världen. Hela cermonin gick perfekt och till min förvåning såg jag flera av de riktiga karlakarlarna brista ut i gråt när min mamma sjöng Ave Maria.

När vi kom ut ur kyrkan höll regnet upp precis så länge att vi kunde stå på kyrkbacken och ta emot kramar och gratulationer. De spelmän som mött upp utanför kyrkan gick sen före gästerna till festlokalen medan vi smet iväg på fotografering med tärnor och bestman.

Fotograferingen var jätterolig, vår fotograf passade på att ta en hel del bilder som inte riktigt var tänkta. Kändes så skönt att vara i händerna på ett proffs.

I festlokalen möttes vi av glatt minglande människor och mammorna höll brudskål. Min mamma som är svenska höll på kroatiska och min svärmor som är kroatiska höll på svenska, det blev succé. Sen satte vi oss ned för att äta förrätten. Kroatisk prsut med sallad och en liten Loza.

Under hela festen sprang våra vänner och fixade så att alla skulle ha det bra och såg till att vi som brudpar kunde slappna av helt och hållet.

Efter förrätten bjöds det på hemlagad buffé och efter det sju sorters hembakade kakor. Under middagen bjöd också min pappa på överaskningar i form av trubauren Staffan Percy och trollkarlen Julien, vilka bjudits in för att förhöja stämningen.

Serveringspersonalen plockade sen snabbt undan borden och min älskade man och jag dansade vår första dans som gifta till "this walz" framfört av The Believers.

Tårtan såg ut som en dröm och vi var så nöjda att vi valde den. Fyllningen var lite udda, vit chokladmousse med chili och passionsfruktsmousse. Konditorn som gjorde den åt oss hade varit lite tveksam till kombinationen, men han blev så glatt överraskad att den nu komemr erbjudas andra kunder också! Kan tillägga att flera av gästerna sa att det var den godaste tårta de ätit.

Natten övergick så till dans och fest och efter en underbar kväll blev vi hämtade av en taxi med högstidsklädd chaufför med vita handskar.

Vi hade ingen aning om var vi skulle bli förda, men efter en halvtimme stanande han vid Sundbyholms slott. Vi hade där fått en av bröllopssvterna med utsikt över Mälaren. Min pappa hade ordnat två nätter, ostbricka på rummet, champagne och slottsmiddag som present. Så söndagen spenderade vi med att bara ta hand om varandra, bada bubbelbad och njuta av att äntligen vara man och hustru.

Bilder hittar ni på: www.alexodado.com

Det är lite blandat, men merparten är från fotografen!

• Svar på tråden En magisk kväll med underbara människor!
  • amorin

De hade bara gått och satt sig, och när vi gck ut ur kyrkan viskade de ett grattis på engelska och smet sen iväg. Hade varit roligt att veta var de kom ifrån....

• mrztigger

va spännande smak på tårtan.. det var nytt och annorlunda!!

• Vidalila

vad var det för material i slöjan?

• TEL

Jättevackert brudpar! Grattis!

• amorin

Slöjan är av ivoryfärgad tyll med broderier i silvertråd och med vita "glas"pärlor. Vet inte exakt vad pärlorna är gjorda av, ser ut och låter som glas men känns lite för lätta.

• Bettina 070428

Jag är oftast ingen större fantast av slöjor, men du var verkligen jättefin i din!
    Ni var väldigt vackra båda två. Grattis! :)

• Schatzi

åååh va' fina ni är! Ni verkar ha haft en underbar dag och jag önskar er all lycka!

Fråga: var köpte ni tårtan? Den lät mycket lockande...

• amorin

Tårtan är från konditori Amarant i Torshälla. Kan varmt rekommendera dem.

• Ninni7

wow, vad vacker du är!! Ni är jättefina båda två verkligen! Och vilken tjusig bukett, annorlunda och vacker!
    Grattis!

• V I L M A

Grattis! Vad fina ni var! Och jag måste säga att din klänning är en av de vackraste jag har sett!! Njut av livet och ta hand om varandra!

• Cream

Grattis!!! Ni var verkligen vackra. Slöjan blev pricken över i:et. Jag ska också ha slöja, kul att man kan göra så effektfulla foton med den.

• ja2007

amorin:
    hehe jag, mb2 & vår son promenerade faktiskt förbi er festhall runt 18 tiden på kvällen och såg att det var något på g där inne och jag sa: "jag har för mig att att det var någon blivande brud på BT som skulle ha sin fest i djäknehallen 070707". Så det var ni mao

får jag fråga, ang tårtan, hur mycket fick ni ge per bit & ordnade dom med frakt av den också? håller på att leta tårta nämligen..

• amorin

ja2007

Hahahahahah, va roligt! Tårtan är som sagt från amarant och vi fick betala 40 kr / bit. Från början tänkte vi ta från Schelins, men de kunde inte göra en sån tårta som jag ville ha (sugarpaste) och ville ändå ha 52 kr / bit!!!

Transporten ordnade vi själva, min pappa åkte och hämtade. Det var inga problem alls. Nackdelen med att hämta själv var att vi också fick montera den själva, fast det var tydligen inte heller så jättesvårt!

När gifter ni er? och vart? om man vågar fråga... Vill du ha mer tips är det bara att säga till.

• ja2007

Gifter oss 2008-02-16 i Strängnäs, Fogdö kyrka och har festen i Fogdö bygdegår.

Ang tårtan, ställning, fick man hyra el ingick det i priset?

Var också inne hos Schelins men tycket dom var lite dyra och nja, jag vet inte det var nåt som inte "klickade" helt enkelt.
    40kr/biten är en rejäl sänkning från 52/kr biten om man slår ut det på helheten. Iofs tittar jag inte bara på priset när det gäller denna dag, men jag vore dum om jag inte gjord det heller Varför betala mer om man inte behöver anser jag.

Hur gjorde ni med maten? Catrade ni? Vi tänker ha catering och håller på att undersöka just nu lite alternativ. Men kanske du har tips där också ?
    Ni var jättevackra förresten!!!

• amorin

Åh, Fogdö kyrka är jättevacker. Har inte varit i bygdegården på länge, men det var på håret att vi skulle ha haft vår fest där.

Ställningen ingick i priset och konditorn/bagaren som gjorde det är en av sveriges skickligaste. Han tillhör en utdöende generation som fortfarande gör allt för hand och han representerar svenska bagare på konferanser runt om i Europa. Ett billigare proffs får man verkligen leta efter. Han gjorde tårtan precis som vi ville. Blommorna på tårtan gjorde han för hand i de färger vi ville ha!

Catering har jag inte nån koll på, för vi lagade all mat själva. MEn har hört att Rogge och Megs kök caatrar och ska vara bra.

Svar på tråden En magisk kväll med underbara människor!