• BrendaStarr

Gästerna som aldrig kom...

Jaha, nu är det nästan en månad sedan vi gifte oss och vi har hunnit smälta minnen och foton lite och känner oss SÅ nöjda med dagen trots regn och små missöden. Men jag har ett stort problem: ett par som aldrig dök upp, trots att de tackat ja.
    Just detta par var våra grannar förr och vi har barn i samma ålder, de har varit barnvakt åt våra barn vid något tillfälle, vi har hjälpt dem med sin flytt, vi har ätit middagar tillsammans. Vår dotter pratar ständigt om deras barn och har tillbringat helger i deras hem och vi ville "bjuda tillbaka" genom att bjuda dem på vårt bröllop. De tackade ja med en liten brasklapp; Hon lider av Ulcerös Colit, en kronisk tarmsjukdom, och skulle KANSKE till sjukhuset för operation. Det är helt ok för vår del, jag har en syster som har Crohns syndrom, vilket är en liknande kronisk tarm-sjukdom och har full förståelse.

När väl vår bröllopsdag dök upp så upptäckte vi efter en stund att de varken var med i kyrkan eller på festen - två platser som gapade tomt och ett bord som såg märkligt ut. Men vi tog för givet att de fått en operationstid och så var det inte mer med det.

...tills jag kommer hem, loggar in på min dator och upptäcker att "hon" är online på MSN. Vet inte vad jag ska säga och så lägger hon till "Snart midsommar" på sin presentation.

Nu har det gått en månad och vi har ännu inte blivit kontaktade av dem. Jag är inte sur, jag vet inte hur jag ska känna eller reagera. Vi har inte fått någon förklaring eller ursäkt, vi har inte haft någon kontakt alls - jag bara tycker att det är märkligt alltsamman. Någon som har någon tanke?

Jag är inte ute efter någon ursäkt, såhär i efterhand så spelar det ingen roll och vi är inte sura. Jag bara får det inte att gå ihop - hade det varit jag så hade jag ringt två dagar senare och skyllt på sjukdom eller vad som helst, men åtminstone hört av mig... Och det kostade oss en tusenlapp eller så, något som vi faktiskt kunde gjort något åt om vi vetat om i förväg...

• Svar på tråden Gästerna som aldrig kom...
  • skrulla

Jag skulle nog gjort som du skriver att jag hadde varit iväg till sjukhuset eller va som! Verkar ju mycket märklig1 dårlig stil tycker jag,men inte så mycket o göra åt!
    Men vännskapen kommer ju inte bli den samma kan jag tänka mig...

• BrendaStarr

Nä, jag känner att det blir märkligt att umgås i fortsättningen - jag vet inte var jag ska ta upp vänskapen igen, liksom...

• lotta49

Hej! Det var konstigt att de inte dök upp och inte har hört av sig.

Jag tycker du ska kontakta henne och fråga.

Du kanske inte behöver fråga rakt ut utan fråga mer om hur det är med henne och om sjukdomen hållt sig i schakt.

Vem vet? Kanske får du svaret om ni bara börjar prata rent allmänt. Även om det vore knasigt så kanske hon tror att du är sur för att de inte kom och om du hör av dig kanske hon berättar.

Det kan ju vara så att någonting hände, kanske något de inte vill prata om eller så kanske hon inte vet hur hon ska förklara sig bara.

Prova får du se och hör vad hon säger.

Lycka till!

•  Miss Cee

Hahaha i ditt läge hade jag nog varit så fräck attt jag frågat i mitt allra snällaste tonfall hur det gick på sjukhuset... och låtit dem haspla ur sig en förklaring.

Inte ankagat, gnällt eller på något sätt varit otrevlig. Men frågat så att de fått skämmas. Jupp. Jag är så ond.

• BrendaStarr

...på något vis känns det ju ändå som att det är "deras" ansvar att ta upp tråden igen... Men ja, jag är inne på att ringa, låtsas som ingentin, och fråga hur det är...

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Fy!Jag tycker det är tok dålig stil...OM dom nu INTE var på sjukhuset förstås!
    Jag menar att tacka ja,och sen inte komma:(:(...Bu.
    Skulle nog oxå säga något i min allra snällaste ton.(som Miss Cee föreslog )

• jocelyn

De kanske trodde att de hade tackat nej på nåt sätt? Det verkar ju lite märkligt att tacka ja och sedan inte dyka upp och dessutom inte höra av sig efteråt... Jag tolkar inlägget på två möjliga sätt och det ena är att de tackat nej (fast inte helt ordentligt) och det andra att de tackat ja och sedan fått en sjukhustid och STRUNTAT i att säga något till er efteråt.

Om de nu var på sjukhus kanske ett mail eller så hade kunnat skickas av någon? Det är iaf vad jag tycker.
    Men som sagt, bäst att kolla av lite först vad som egentligen hände.

• Rosenhaga

Det låter som att det är något missförstånd här eller ett fall av glömska. Ert bröllop var det viktigaste för er men kanske inte för dem? De hade fokus på annat i livet, gick t ex och väntade på en operationstid. De kanske helt enkelt glömde bort och sedan om de kom ihåg så skäms de och vet inte (precis som du) hur de ska ta upp tråden.

Fråga och säg som det är; "Vi saknade er på vårt bröllop - berätta, vad hände?"

• Soya

Jag förstår eg inte resonemanget "det är upp till dem att höra av sig" när man själv sitter som på nålar och undrar vad fasiken som hände?

Ta upp telefonen, ring och ställ en vänlig fråga. Ta sen ställning vad du tycker efter svaret.

Så många missförstånd sker just pga att man inte pratar med varandra utan går omkring som katten runt het gröt eller pga ngn stolthet el.dyl.

• SvensBrud

Jag tycker absolut att du kan ringa. Tag första steget alltså. Finns ju ingen anledning att inte ringa. Och det kan ju aldrig vara fel gjort att höra av sig. även om det är konstigt att hon inte gjort det. Men alltihop är lite konstigt, det måste bara ha glömt av alltihop.
    När hon svarar så säg nåt i stil med: "Hej, hur har ni det? Jag har inte velat höra av mig tidigare, för jag trodde jag skulle störa ifall dottern blivit sämre. Vi saknade er så på vårt bröllop, jag ville inte störa. Men nu måste jag bara höra av mig och kolla hur det är. Om ni behöver nån hjälp och så" Ja, nånting sånt. Du kan ju aldrig göra fel om du hör av dig.

• Äntligen dax!

Jag skulle helt klart ringa, och säga som det är... Att jag funderade varför de inte kom, om något hänt?!

Och då är jag ändå rätt långsur... =P

• jessa76

Hon kanske var dålig (magen) men inte så dålig att det var läge att åka till sjukan?
    Tro mig, när man har en sjukdom så KAN man vara rejält dålig utan att man behöver åka till sjukhuset....Det kan helt enkelt vara så att hon var jättedålig så de tänkte inte på att ringa er, dom hade annat att tänka på.... Och dom hade ju lagt en liten brasklapp, att om hon blir dålig så kommer vi inte. I deras värld behöver "dålig så att man inte kan åka på bröllop/fest/gå utanför dörren" kanske inte betyda "så dålig att vi åker till sjukan"...Och när man är sjuk sådär som den här tjejen verkar vara så är man inte heller alltid jättedålig utan ibland är man kanske bara så in i norden trött att man inte orkar. Tro mig, det är inte vanlig trötthet så som andra friska människor kan vara trötta, utan man orkar bara inte med hela grejen runt omkring:duscha, sminka, fixa med kläder, åka iväg etc. Man kan faktiskt vara så trött att man inte orkar. Jag tror att dom tror nog att allt är som vanligt mellan er eftersom dom förvarnat om att dom kanske inte kunde komma....Eller så tror dom att ni är sura och inte förstår hur det är att vara sådär sjuk....Varför inte ringa själva och kolla läget?

• jagärsåkär

fråga henne rakt ut! skicka ett mail eller ring upp henne. börja med typ "jaha, nu är man fru. hur har det gått för dig? blev det nån operation? vi saknade er på vår stora dag" och så får du se vad hon svarade...

Svar på tråden Gästerna som aldrig kom...