• snart hela kittet...

Vart anmäla att man bytt efternamn?

Nu har jag fått papper på att jag bytt efternamn!
    Men vart måste jag själv ringa och ändra det och vart går det automatiskt?
    Någon som vet?
    Har väldigt lite att göra på jobbet så jag tänkte passa på att ringa runt lite (och även få öva på att säga mitt nya efternamn...)

• Svar på tråden Vart anmäla att man bytt efternamn?
  • Lena+Mattias=sant

alla föreningar och facket och jobbet går troligtvis inte autogaiskt medan banker och liknande troligtvis gör det.

• jeli81

Måste passa på att fråga hur lång tid det tog för dig att få papper på det? Jag gifte mig den 22 juni och fortfarande inte fått papper, ska ringa och höra idag efter posten varit här om vi inte fått något, om prästen verkligen skickat in våra papper..

• Lena+Mattias=sant

för oss tog det ca två veckor. jag skulle inte bli förvånad om det tar lite längre tid såhär i semestertider.

• snart hela kittet...

Jag gifte mig den 7/7 och fick papper på posten i fredags. Så det gick hyfsat fort.

• Lilla Li

Bank måste du fixa själv. Vägverket kommer skicka papper till dig om att du ska byta körkort. Eniro måste du kanske fixa själv, ibland uppdateras det automatiskt, ibland inte så det är lika bra att kolla. ICA, Coop, tidningar du prenumererar på och liknande "frivilliga" grejer är det lika bra att kolla upp också. Vissa uppdaterar automatiskt, andra inte.

• helenrik

Ändra inte förfort, så du inte har något id/körkort att visa vem du är med.

• A:s wife

Bli inte förvånad om det tar upp till en månad innan ni får papper på att namnbytet är registrerat. det tog ganska precis en månad för mej...

polisen, vägverket mm får automatiska uppdateringar från skatteverket, men "privata" föreningar mm får man nog säga till om själv. det är väl lag på att alla register måste uppdateras en gång per år (har jag för mej) men det är nog bättre att anmäla det själv om maninte vill vänta på att det ska gå automagiskt.

• jeli81

Ja iofs, tänkte inte längre än näsan räcker med att det är ju semestertider :) Jag har bara ändrat på några få ställen typ som telia och vattenfall, väntar med banken och såna ställen tills ja fått mitt nya körkort.

• www.evasleva.blogg.se

Eniro har fixat det själva. Kollade just. Och min bank, försäkringsbolag m.m. har också fått informationen.

som någon redan har sagt är det nog mindre företag som inte prenumererar på folkbokföringen som man ska höra av sig till.

Svar på tråden Vart anmäla att man bytt efternamn?