• CaSan

Flytta till Malmö

Hej,

Om ett par månader (vid årsskiftet) är det sagt att jag och min sambo ska ta vårt pick och pack och lämna Blekinge för Malmö. Längtar som tusan då jag är en skånetös ursprungligen. Men då ingen av oss är där ifrån de trakterna har vi ingen som helst koll på vilka områden det är bäst att bo på. Hade varit såå tacksam för era tips och synpukter. Tanken är att vi inom en snar framtid ska hitta vårt drömhus där nere men då det är krångligt att leta på distans kommer vi sätta oss till en början i en hyresrätt eller bostadsrätt (helst hyresrätt) och leta hus på plats istället. För inte så längesen skrev jag in oss hos MKB. Jag hittar inte fler som har hyresrätter i Malmö men det måste det väl finnas?! Vi är intresserade av lägenhet hyffsat centralt i Malmö. Inte tvunget i innerstaden men heller inte utanför Malmös gränser som Oxie, Bara, Lomma, Svedala osv...

Du som bor i Malmö kan väl tipsa oss om bra områden och annat vettigt för att bosätta sig i denna underbara stad... (Det behöver inte enbart handla om lägenheter då vi ju som sagt planerar att flytta till hus inte allt för långt fram i framtiden.)

• Svar på tråden Flytta till Malmö
  • MKD

Hej!
    Va kul att ni ska flytta dit. Flyttade själv ner till Malmö förra året och trivs sååååå bra!! Älskar bara staden.

Områden jag själv bott i som jag stortrivts i alla tre är (har flyttat runt en del men bor nu till slut i bost.rätt.), Slottstaden - mysigt, lagom långt fr centrum (gångavstånd) lugna områden, mysiga butiker, nära västra hamnen, bra promenadstråk - Slottsparken, Ribersborgsparken, Västra Hamnen, Pildammsparken. Gågatan - ja vem trivs inte där ;) nära till ALLT, dock lite stökigt o högljutt ibland men man är ju olika jag stördes inte av det, ni behöver typ aldrig passa bussar ;) Nobeltorget - (nuvarande boende) trevligt område, nära centrum, lugnt område, nära Möllan, passar mig perfekt.

Om ni ändå kan tänkas bo lite utanför kan jag tycka Limhamn är ett mkt trevligt område/stadsdel, charmigt och mysigt. Smaken är som baken ;) men Västra Hamnen hade jag flyttat till direkt om jag hade råd, jag älskar vattnet, fina fräscha bostäder, härliga badbryggor, underbara butiker, god mat, fina Öresundsparken, Ribersborsstranden och kallbadhuset.

Områden som är mindre attraktiva tror jag att jag hoppar över att nämna, det kanske känns stötande.. eller vad vet jag men jag har nämnt det jag verkligen kan rekommendera! Men är det ngt område du undrar över så säg vilket så kan jag säga vad jag har för uppfattning.

Annat kul, Chokladfabriken nära Möllan - ta en fika och njuut, Blomsterpigan, inspiration till tusen, bra frisör CHA Chic Hair Academy på Gustav Adolfs torg vilken service och kunnande säger jag bara!, köpcenter, Triangeln, Mobilia har det mesta, mer speciella butiker, gågatan mot Centralen Lilla Torg och Stortorget, festival, Malmöfestivalen, härlig stämning god mat och bra musik i slutet av augusti.

Malmö är perfekt anser jag, nära till allt, nära till Köpenhamn o Tyskland, mng fina parker och mötesplatser osv.

Ngt mer du undrar efter denna bombning av info ;)

• CaSan

MKD
    Tack snälla för all matnyttig info du gav. Bara ge mig mer, jag suger åt mig.

Du sa att du flyttat runt 3 ggr; var det då i hyresrätt eller bostadsrätt. Isf; vad hette hyresrättföreningen/arn? Vet du om det finns fler än MKB?

Jag har förstått att områdena i sydväst ska vara bland de bästa. Håller med dig om Limhamn, den delen ligger högt på listan. Västra hamnen verkar vara super fräscht men tyvärr är det aningens för dyrt till oss, iaf till en början.

När det kommer till husboendet så funderar jag lite på Bunkeflo och Klagshamn. Vad tycker du om de områdena? Ligger de för långt ifrån city eller funkar det även om man inte har bil?

Perfekt med lite allmäna tips! Jag kikade in på frisörens hemsida som du nämnde. Där lär jag garanterat hamna. Har du själv varit där att du kan rekommendera någon av de som klipper? Du går inte möjligtvis och får manikyr att du även kan rekommendera en bra salong som bygger med gele?

Aussi
    Jag kollade in hemsidan du tipsade om och jag blev helt klart intresserad. Jakriborg kan vara ett alternativ för boende för oss. Vi ska besöka Malmö i slutet av augusti, tror vi ska ta en tur ut dit och kolla läget då och se om det faller oss i smaken. Tack snälla för tipset!

Ni andra Malmöbor där ute; kom igen och bombadera mig med diverse matnyttigt! Tacksam för allt!!

• MKD

Jag har de två första ggr bott i hyresrätt, den första o andra tänker jag inte nämna de har skött sig så fantastiskt dåligt!! Spelade liksom ingen roll att man var en perfekt hyresgäst ;) Men nu bor jag i HSB:s "Friheten" helt ok! Har inte så jättebra koll på hyresvärdar, men om du googlar på Malmö+hyresvärdar så får du upp en del, vet inte hut kunniga ni är inom området men be ALLTID om en årsredovisning eller två för att kolla hur föreningen fungerar osv man kan bilda sig en uppfattning om det är en stabil förening osv. Att skicka mail till dom=glöm svar ;) ring och säg att ni personligen vill träffa en representant, eller kalla det vad du vill, så att de får träffa er annars glömmer de en rätt snabbt, ring dom OFTA, skriv några brev, ligg på! Man får ju inget gratis har jag märkt ;) Var superduper noggran om ni skiver kontrakt med en mindre förening som inte är så "känd", problem kan komma som ett brev på posten..

Bunkeflo och Klagshamn har jag personligen inte jättebra koll på, men de är helt klart populära! Så vem vet, det kanske är en riktigt investering! Om man frågar en Malmöbo så är tio min åkande vääldigt långt till jobbet ;) ehh, jag har bott 45min väg från Sthlm och tyckt det var nära! Så jag tycker inte ngt är långt i Malmö ;) men det är klart, för bekvämlighetens skull är det skönt att ha bil om man bor Limhamn/Klagshamn/Bunkeflo/Oxie, men det får man känna efter lite själv. Det finns bussar men hur bra de fungerar vet jag ej.

Paul på CHA tycker jag är bra, men hmm, det där med frisörer är jättesvårt det är så olika vad man tycker om dom, vet inte om de har manikyr tror inte det.. De har elever som utbildas även, man kan bli klippt av dessa för ett lägre pris :) har själv inte provat. De har för övrigt massage i tvättstolen, masserar ordentligt skönt i hårbotten, har flera tv-monitorer, guccitapeter, bjuder på fika, gör personlig analys, kan tycka detta är helt ok för ca 500:-. Har däremot hört att msnikyrgelén "Light elegance" är den bästa då den är mer motståndskraftig mot vatten osv.

Bästa pizzan; "Siciliana" vet inte riktigt adressen, men gå S Förstadsg mot möllan, efter Trianglens köpcentrum, efter synsam och EG-blomman ser du Seven-eleven butik på vänster, ta och gå gatan vänster där. Strax efter ca 40-50 m ligger den, SUPERgod italiensk mat och pizza, gott vin, pizzan har helt underbara "pålägg", kanske det inte heter men men, typ 4 oilka gudomliga ostar, riktig tryffelolja, riktigt god parma mm, mums.

• anders fru

Här har du lite tips, Stena Fastigheter 040-6206200 dom har hyreslägenheter mitt uppe i stan, Drott är ett annat bolag.

Själv sålde jag min lägenhet mitt i stan för ett hus i Bunkeflostrand i mars, vi har inte ångrat oss en sekund.
    Det är jättebra bussförbindelser in till stan. Inte det billigaste området direkt, men väl värt pengarna tycker jag.

Lycka till

• pudan

Jag håller med MkD om de områden hon rekommenderat - främst Slottsstaden. Jag är själv uppvuxen mitt i stan - vid Triangeln och har sedan bott både i Limhamn och vid Möllan. Limhamn är helt ok - litet småsmåstadskänsla men av vänner som har barn i skolåldern har jag hört att skolorna där inte är någon hit. Ingen personlig erfarenget av det dock. När det gäller Bunkeflo, Klagshamn och Tygelsjö är det samtliga populära villaområden och i synnerhet i Tygelsjö byggs det väldigt mycket nytt. Vänner till oss bor i V Klagstorp (strax utanför Tygelsjö) och stormtrivs. Det går bra med bussar in till stan och har man hyfsad kondis är det ingen större sak att cykla heller. Husie är oxå ett område som är ganska poppis - ligger litet lantligt och i utkanten av stan.

När det gäller att hitta hus har det blivit svårare att göra några kap här nu då många av de områden som malmöborna är intresserade av även ligget perfekt till för danskarna.....Det driver upp priserna rejält.

Angående Jakriborg som du blev tipsad om har arbetskompisar till mig totalt motsatt uppfattning - dåligt och slarvigt byggt, dålig ventilering mm. De flyttade ganska snabbt. Det är visserligen något år sedan så det är möjilgt att det blivit bättre där sedan.

När det gäller hyresrätter i Malmö har jag superdålig koll. Har mest bott i bostadsrätter och hos privat hyresvärd som bara har två hus....Ska se om jag hittar nåt mer....

Min man och jag har nu bott nära Möllan i ca 13 år och visst - det är ett mysigt litet kosmopolitiskt område. Men - under de senaste 5 åren har det blivit väldigt mycket mer busliv - och då menar jag inte bara litet fylleskrik på nätterna. Nedslagna personer, yngre människor som väljer att gå hem i grupp för att ingen ska råka illa ut mm. För 5 år sedan hade jag inte tvekat att gå hem ner från centrum mitt i natten. Det värsta som kunde hända var att jag blev tillfrågad om jag hade cigg De sista åren har dock både jag och vänner (allt från 25-45 år) råkat ut för obehagliga grejer på kvällstid. Rån, misshandel, hot mm. Det är möjligt att vi haft otur men eftersom vi ska bilda familj nu känner vi att vi vill bo på ett ställe där vi känner oss mer trygga.

Malmö i stort är en fantastisk stad med stort utbud vad gäller restauranger, konst, kultur mm mm. Väl utbyggt bussnät och jättemycket cykelvägar. Många fina parker / grönområden och sist men inte minst vår härliga strand - Ribersborg. En kväll ute i småbåtshamnen i solnedgången är inte heller helt fel!

Är det nån mer speciell info du vill så ger jag dig gärna mer info om du vill!

Känner litet som tidigare inläggsskrivare att det kan vara känsligt att skriva ut var man absolut inte ska bo men vill du ha mina, högst personliga, uppfattningar får du jättegärna maila mig.

ulrika_ahlstrom@hotmail.com

• _ilsa_

Hej!

Kan bara hålla med om att Limhamn är jättemysigt och härligt. Och har mkt bra bussförbindelser till centrum. Jag har inte hört något negativt om skolorna där, tvärtom att många föräldrar vill ha sina barn på Djupadal, Geijerskolan mm men det kanske är olika.
    Både Bunkeflostrand och Klagshamn verkar fint. Det är ju lite sämre med bussförbindelser till Klagshamn och jag skulle gissa att det kan vara skönt att ha bil om man bor där, för att åka o handla och så.
    Sen är det jättemysigt även kring Fridhemstorget.
    Lycka till med bostadsletandet!

Svar på tråden Flytta till Malmö