• Vonkan75

Fixa möhippan eller inte

Hej!

En kompis till mig ska gifta sig. Vi har varit jätte bra vänner, men har de senaste åren glidit isär av olika anledningar. För några år sedan skulle hon gifta sig o jag fixade då hennes möhippa. Hon backade dock ur bröllopet ngn vecka innan, vilket jag förstår att hon gjorde.(Vi hann dock ha möhippan) Nu har hon träffat en ny och ska gifta sig "på nytt". Hon har utsett en tärna, som jag tycker ska ta initiativet till en möhippa, men ger mig gliringar konstant om att det kanske borde vara jag som ska ordna den.

Hur skulle ni göra???

(Till saken hör även att jag gifter mig helgen efter, hon lade sitt bröllop veckan innan trots att hon visste att mitt var veckan efter, så jag har inte så himlans mkt tid just då...)Vill ju inte göra henne ledsen, men känner att jag har så mkt med mitt.

Vore tacksam för era goda råd!!

• Svar på tråden Fixa möhippan eller inte
  • tindra!

Men om du tar kontakt med tärnan då som jag tycker borde ta tag i det.
    Kanske du kan vara lite delaktig i planeringen.
    Men du har ju ditt att tänka på där ska fokusen vara tycker jag.
    Har hon tänkt fixa din möhippa?
    Nej mitt förslag är nog att kontakt tärnan.

• thalia82

tja, om hon ger dig gliringar så borde du ha tillgång till gästlistan? hör av dig till tärnan tycker jag, eller kanske till alla som ska vara med på möhippan. ni kan ju hjälpas åt allihopa, alla fixar nånting, ingen tar på sig hela ansvaret själv?
    förstår absolut om du känner att du inte har tid.

• Vonkan75

Hon kommer inte att fixa min möhippa, men att höra av mig till tärnan kan vara en bra idé. Problemet är att jag har aldrig träffat henne o vet knappt vad hon heter . Vill ju inte gå igenom min kompis som gifter sig - då hajjar hon nog. Får se om jag kan rota fram hennes blivandes mobilnummer. (Det var olistat sist jag kollade, tyvärr.)

• www.evasleva.blogg.se

Måste bara säga att det låter konstigt att ge gliringar om möhippan till dig men utnämna någon annan till tärna. Eller?

Du har ju dessutom redan ordnat en hippa till henne. Dessutom borde hon ju förstå att du har massa annat att tänka på med tanke på ditt eget bröllop.

jag tycker också att du ska höra av dig till tärnan och fråga typ "hur går det med möhippan? jag vill gärna vara med."
    Ta inte på dig massa ansvar om du inte vill. Men det kanske är så att tärnan inte vet att det är hennes ansvar och i så fall kan det ju vara bra om någon upplyser henne. Typ ;)

• Vonkan75

www.evasleva.blogg.se:
    Tack för dina goda råd!!! Jag känner precis som du skriver och visst är det väl så, enligt tradition, att det är tärnan som ska ta tag i möhippan??!!!

• Karis Annelie

Ja oftast så är det ju tärnan, men i vissa fall kanske inte tärnan kan, hon kan va för ung eller bo långt bort, och då kan ju några goda vänner göra det. Men det är knappast upp till bruden att bestämma vem som gör det!!!
    Tycker du kan göra fullständigt klart för henne att du varken har tid eller ork med det. Hon som själv planerar bröllop måste ju fatta det.

• Vonkan75

Känns bra att höra att det är fler som tycker som jag tänkt. Man vill ju inte vara elak liksom, men jag känner att jag inte har tid att planera och dra igång ngt. Vi ska göra så mkt på vår fest själva. Sy dukar, fixa lite mat, tårta osv. Jag väntar på tärnan faktiskt...

Svar på tråden Fixa möhippan eller inte