Bröllop utan känsla...
Ja du. Det kanske inte måste vara det ena _eller_ det andra, dvs antingen ditt alldeles egna dilemma eller systerbarnets ostoppade oväsen som är problemets grund.
En gissning som ligger nära till hands är förstås att peka på att dina förväntningar och din planeringsiver varit så höga att du inte kunde slappna av ordentligt och bara glädjas.
Men du nämner i din trådstart att syskonbarnet, "som alltid annars", stulit det viktigaste ögonblicket.
Den raden får mig att fundera.
Det låter som att irritationen över barnets ohejdade framfart under vigseln var ett i raden av liknande intermezzon. Du nämner även att ingen vågade säga ifrån.
Varför då, undrar jag. Var du orolig att din syster skulle bli arg eller att du skulle framstå som något annat än den perfekta solskensleende bruden, om du vågade göra din stämma hörd?
För det är ju egentligen alldeles självklart att ni hade haft all rätt, såväl du, maken och prästen, att påpeka det störande i barnets framfart.
Att din syster inte ingrep själv förundrar mig. Det är ju i själva verket föräldern det kommer an på, att se till så att barnen beter sig på ett lämpligt sätt.
Jag undrar lite om det ligger nån slags knut i din självbild; att du kanske är typen som inte vågar säga ifrån i oro att andra ska bli arga på dig?
Jag hoppas jag har fel.
Sen får jag även känslan av att du gärna vill "leverera" mycket, dvs att allt ska vara så bra som möjligt för alla, och att helhetsintrycket måste var "det rätta".
Men detta är bara en okänds spekuleringar. Kanske är det inte alls så du upplever situationen, utan bara min spontana reaktion av det du skriver.
Jag förstår i vilket fall som helst att du blev besviken över att ingen lugnade din systerdotter under vigseln.