• Felicity_Cute

Ville bara berätta om vår stora dag!

Hej! Tänkte att jag skulle berätta lite om vår bröllopsdag, så att ni kan få tips och så!

Vi gifte oss i Kalmar Slottskyrka, kl 14.30 den 7 juli i år. Vi var 30 personer samlade, vilket enligt vårt tycke var perfekt.

Dagen började med att vi vaknade utvilade (Vilket var helt otroligt, då jag alltid blir väldigt nervös och då sätter sig på min mage så jag inte kan äta) Vi åt därefter frukost på hotell där vi bodde eftersom vi bor 10 mil från Kalmar och inte var sugna på att sätta oss i bilen så tidigt. Vi gjorde rätt val eftersom dagen innan så skulle vi ju köra upp till Kalmar och halvvägs upptäcker vi att vi glömt kamerastativet som vi måste ha till kameran som ska filma oss i Kyrkan. Det var bara att vända om och hämta det, och det vill man INTE syssla med på själva bröllopsdagen.

När vi ätit skickade min man mig till frisören där min syster och väninna (tärnorna) och min mans kompis (marskalk) är. Vi tjejer springer in till frisören och grabbarna har lite småsaker som ska ordnas, så som att köpa marcshettknappar som min man glömt ta med sig. Att vara hos frisören var en otrolig upplevelse. Jag fick min makeup ordnad och lösögonfransar ditsatta (jag var lite orolig när de kom på hur bilderna skulle bli, om fransarna skulle bli för "mycket" men nu i efterhand så kan vi konstatera att bilderna blev super!). Jag hade några dagar innan fått håret slinga så med hjälp av lite olikfärgade löshår så blev uppsättningen super och det blev lite längd på håret baktill. Vid tolvsnåret hämtade grabbarna oss (vi så dem komma gående med buketterna, vad nyfikna vi var just då) och min man såg helt chokad och tårögd ut när han såg min och då hade jag inte ens tagit på mig klänningen. Vi begav oss till lokalen där grabbarna hade införskaffad oss bakad potatis som vi slukade i ett nafs och sedan började den stora prövningen på dagen. Att få på oss klänningarna! Jag och tärnorna hade alla snörning och vilken pärs det blev, och sedan hjälpa grabbarna med deras kläder.

Det var dagens enda egentliga misstag. Vi insåg inte hur lång tid det skulle ta. Jag hade en enormt avancerad snörning så den tog så lång tid att jag trodde att jag skulle svimma av stressen! Så tio i ett så blev jag nästan lite hysterisk då vi säkert hade en tredjedel av snörningen kvar på min klänning och vi skulle träffa fotografen kl 13! Det slutade med att fotografen ringde och undrade vart vi var, men som tur var så var vi där straxt efter 13.00 och hann ta ljuvliga bilder, och det blev uppehåll i regnet som tur var. Vi använde ändå vårt spetsparaply till bilderna. Så himla läckert!

Efter fotograferingen så samlade min man och jag i ett enskilt rum inför vigseln och då blev jag toknervös. Så jag fick ta en runda till toaletten och ?gömma? mig där från verkligheten en stund. Ceremonin var helt otroligt vacker och min mans syster sjöng och blev väldigt rörd. Det gjorde oss ännu mer rörda! Vi sa löftena själva och det gick bra förutom att jag var lite för snabb att säga dom så jag fick ?pausa? mitt i för att få det hela rätt

Efter gick vi ut på borggården och mottog alla gästern, och där var det så fint. Vi hade köpt såpbubblor som vi ville skulle användas, och det var så romantiskt! Och charmigt! Flaskorna var dessutom dryga så barnen hade roligt med dem hela kvällen! Skönt att de hade något att sysselsätta sig med!

Sedan åkte vi till vår lokal där vi hungriga åt maten som var väldigt god. Det blev utfrågning av min man om vad han visste om mig, och jag fick gissa vems ben som var min man, även kallad ?håriga ben-leken? Jag gissade fel, till allas förtjusning och jag säger bara det: ?DET ÄR JÄTTESVÅRT!? Jag visste han hade ärr på benen så det skulle bli superenkelt, men ärren känner du för att du ser dem!

Sedan hade en gäst en väldigt gullig tävling. Presenter till gästerna. Typ vem har längst slips? Vem har högst klackar osv. Och den som van tävlingen fick ett paket och när han öppnade fanns en instruktion och sedan ett paket till nästa. Ex. Vem åt senast en frukt? Den personen fick i uppdrag att göra äppelkaka och bjuda oss på det. Sedan hade vi en typ av prat i kvadrat, där det var en massa påstående om oss som den andra skulle lista ut om det var sanna. Vi hade alla rätt så det blev oavgjort! Lite kul!

Bäst den här dagen var så himla mycket , men min frisyr och såpobubblorna och när min man sa sitt löfte till mig. Så otroligt fint! (Vi klarade oss från att gråta då, men det kom för mig när vi såg filmen från hela dagen) Jag har aldrig i hela mitt liv lett och sett så glad ut innan så jag är så nöjd. En annan sak som vi fick mycket plus för var att vi tog oss tid till att prata med alla gästerna! Det uppskattade mycket och alla kände att var betydelsefulla. Därför så vill jag säga till dem som kanske känner att 30/40/50 gäster kanske är lite. Det var alldeles perfekt för oss och vi kände själva att vi hann med alla. Däremot funderar vi på att ha knytis eller grillkväll för hela stora kompisgänget i sommar och fira lite då istället.

Sämst då? Ja det får vara att vi enbart fick en nyckel till lokalen så det var en pärs med Catringfirman. För vi var i lokal innan på dagen så min mamma fick lämna nyckeln, och sedan ville firman h nyckeln tillbaka på kvällenför de gick ju innan gästerna och oss, och de vill börja tidigt på söndagen så vi stannade allra sist och tog nyckeln till företaget och la den i deras brevlåda. Dagen efter n är vi skulle städa så hade de inte dykt upp utan tagit sovmorgon. Det gjorde att vi fick stå utanför lokalen och vänta. Så trist.

Tyvärr har jag ingen hemsida så jag kan visa bilder!

Lycka till alla ni som planerar och pysslar så att er dag oxå blir den bästa dagen!

• Svar på tråden Ville bara berätta om vår stora dag!
  • Azra

det låter som ni hade en underbar dag!

Grattis till ert giftermål!

• Felicity_Cute

Tack! Det känns helt otroligt nu i efterhand. Jag sitter och tittar på ringen och försöker lära mig att använda mitt nya namn. Och i september drar vi till London, för det var skönt att komma hem och vila ut sig efter all pyssel och planering

• tulpanflickan

Gtraiis och lycka till i fortsättningen

• tulpanflickan

oj så jag stavar

Svar på tråden Ville bara berätta om vår stora dag!