Vem skall tala först
Jag har ett liten fråga.
Vem skall tala först på bröllops festen toastmadame eller brudens far!???
Jag har ett liten fråga.
Vem skall tala först på bröllops festen toastmadame eller brudens far!???
Enligt traditionen är det brudens far som håller i första skålen.
hos oss kommer toastmasterna att tala lite först mest lite info och så sedan kommer min pappa att hålla tal!
För vår del vet jag inte hur det blir. Vet att toastmaster kommer utbringa första skålen i alla fall. Har ingen aning om ifall min pappa tänker hålla tal eller ej.
Vi gjorde det hos oss för vi var de som hälsade välkomna till festen. Sen tog toastmastern över.
Tack för svaren.
Min toastmadame är min syster och min syster och pappa är inte de bästa vänner så detta är lite känsligt! Så jag vet varken ut eller in. Själv vill jag gärna att pappa håller brudskålen men om det blir så så kommer min syster slå bakut.. ja Ni förstår. Så det spelar ingen roll hur jag vänder på mig för jag har ändå rumpan där bak...
Åh vad detta är svårt....
Traditionellt är det brudens far som välkomnar och håller första skålen iaf...
Hmmm... att din syster och pappa inte kommer överens är deras ensak - de är där för din och din blivande makes skull och om du påpekar att det är ER vilja och ERT önskemål att din pappa ska hålla brudskålen (som är tradition) till din syster så får hon helt enkelt finna sig i det - bråka kan de göra en annan dag!
(Vad jag blir trött på alla motsättningar i familjer - själv sitter jag med bordsplacering, och vissa kan man inte sätta bredvid varandra för då vet jag att det kommer att bli en massa tjafs och gnäll!)
lycka till
Ja det är inte speciellt kul. Man tror ju att dom skall kunna hålla sig några timmar för vår skull men det är väl bara ett önsketänkade. Man blir rätt trött på allt tjafs och bråk. Vi kan tex inte ha ett traditionellt honörsbord för min mamma vill absolut inte sitta vid samma bord som min pappa!?
Jag vill önska dig lycka till också hoppas att det löser sig på bästa sätt
Lena+Mattias=sant
Vill inte ta tråden (forlåt TS) men blev lite interesserad: vem var det som önskade välkommen och skålade "för brudparet" hos er?
Vi är själva värdpar (vi som brudpar bjuder) och jag tänkte därför att det var naturligt att vi önskade välkommen innan toastmatern "övertog".
Sen är det tradition där jag kommer från att huvudtalet (=brudens far/mor) kommer som tal nr 2/3 (efter välkomst från värd/värdinna och info-"tal" från toastmaster), och då blir det "brudparets skål och alla reser sig. Detta talet kommer dessutom när huvedrätten är serverad för första gång. Är jag helt fel ute?
Vi önskade välkommen och sen tog toastmastern över och höll i skålen. Mina föräldrar höll inga tal.
Jag tycker ditt upplägg låter bra.
Lena+Mattias=sant
önskade ni välkommen innan eller efter att ni hade satt er vid bordet?
Vi hälsade var och den och pratade med dem när de kom (om vi hann) så fort alla hade kommit gick vi till våra platser och då välkomnade vi innan de satte sig.
Har man inte brudskålen vid minglet innan man sätter sig vid bord?? eller är det till första talet??
Vi kommer ha vår brudskål till fördrinken vid minglet.
Vi hade nog tänkt ha en "brudskål" när vi anländer till festlokalen (tror att vårt "värdpar" får hålla i den). Därefter sätter vi oss till bords och toastmasters kommer att lämna lite info (praktisk) samt presentera min far, som kommer att hålla första talet (ett kort tal med lyckönskan och välgång till brudparet). Därefter fortsätter folk äta förrätt, och toastmastrarna tar över helt...
Brud-08
Ja, jusst det, vad är det vanliga idag?
Brudparets skål/brudskål vid välkomsten? Isf lite dumt om brudparet själva är värdpar (som i vårat fall), utbringa en skål för oss själva liksom...
Eller är det til huvudtalet från brudens far/mor?
Vi hade skål direkt efter vigseln (festen var tre veckor senare)
Det finns nog många olika varianter..
Så man kanske får försöka hitta det som är bäst för släkten i detta fall.