• Lilla Li

Skjuta upp mensen vid oregelbunden mens?

I våras slutade jag med p-ring och har sedan dess använt kondom, eftersom vi ska försöka få barn efter bröllopet. Har använt p-medel i flera år och min kropp är alltså van vid att förlita sig på hormoner för att få en regelbunden mens.

Sen jag slutade med p-ringarna så har min kropp försökt balansera sig själv. Har fått mens som vanligt, men med ett par dagars fördröjning. Och mer och mer mens varje gång, det har ökat från 4-5 dagar till 8-9 dagar.

Gick till gynekologen och fick piller utskrivna till mig, som ska skjuta upp mensen så jag slipper den på både bröllopsnatten och bröllopsresan.

Nu till problemet:
    Jag hade mens som slutade för två veckor sedan. För en vecka sedan fick jag jättesmå blödningar (mer som missfärgade flytningar) i tre dagar. Och idag fick jag en större blödning (men ändå mer lik en missfärgad flytning) igen.

Hur tusan ska jag göra med pillrena nu? Beräknad mens är ju om två veckor, men med tanke på blödningarna som jag fått nu så kanske jag får den tidigare eller senare än så. Pillrena ska man börja ta senast en vecka innan mens, men hur ska jag kunna veta när det är?!

• Svar på tråden Skjuta upp mensen vid oregelbunden mens?
  • Zozo

Jag skulle INTE sjabbla med sadat.. Jag testade ett par ganger och det sköt inte upp min mens utan gjorde den bara oregelbunden under en tid, fast liite mindre blev det väl.

Att din kropp är van vid en viss sorts hormoner/p-piller gör absolut inte att den nödvändigtvis maste acceptera denna sortens hormon. Jag har väldigt daliga erfarenheter av hormonpreparat (utom mina allra första p-piller som funkade jättebra).. med langvariga bieffekter, sa jag manar till försiktighet bara.

• Lilla Li

Zozo: Jag har också haft väldigt dåliga erfarenheter av hormoner. Det enda positiva har faktiskt varit att mensen blivit regelbunden. Nästa gång blir det kopparspiral!

Kanske bäst att skita i det ändå...

• Zozo
    Kopparspiral har jag nu haft i snart 10 ar och det funkar finemang pa mig. Men vi är ju alla olika, sa man far ju testa men bara vara lite fôrsiktig och medveten om att hormoner ÄR medicinska preparat och att det kan ga fel; den där finstilta texten finns där av en anledning...
  • Lilla Li

Zozo: Har inte hämtat ut pillrena. Tror jag gör det och läser vad det står i instruktionerna. Tack för hjälpen!

• Majsan_älskar_Martin

Vad heter pillren som skjuter upp mensen? Jag har själv oregelbunden mens och vill inte riskera att den kommer på bröllopsresan. Mitt problem bara är att vi ska ju försöka skaffa barn direkt efter bröllopet. Förstör ett mensuppskjutande piller försöken att bli gravid?

• Lilla Li

Majsan_älskar_Martin: Pillrena heter Primolut-Nor. Det är inte ett preventivmedel så det borde inte påverka era försök att bli gravid. Däremot måste man vara helt säker på att man inte är gravid när man tar pillrena, för de kan påverka fostret.

• Lilla Li

Majsan_älskar_Martin: Men eftersom pillrena är receptbelagda så måste du ju ändå gå till din gynekolog för att få dem utskrivna, så du kan ju prata med honom/henne om detta.

• Zozo

Och sedan tror jag bara det funkar om man har regelbunden mens, fast det kan man ju kolla upp.. Min var regelbunden men det funkade som sagt inte ända.

• Majsan_älskar_Martin

Usch, nu blev jag lite ledsen. Ringde precis kvinnokliniken för att beställa tid så att jag kunde få utskrivet det här mensuppskjutande medlet. Men det ska man tydligen äta en hel månad innan. Jag hade ingen aning om det, jag har ju precis fått veta att det finns ett medel överhuvudtaget. Så nu kommer jag ha mens på bröllopsresan. Om jag får min mens vid samma tidpunkt som de två föregående månaderna så innebär det att jag får det under värsta tänkbara tid på resan också.

Svar på tråden Skjuta upp mensen vid oregelbunden mens?