• hallonsoda

hur länge sparade ni innan och hur mkt?

Jag undrar som sagt hur länge ni har/ska spara och hur mkt ni lägger undan? Sedan undrar jag om det är en självklarhet att någon i förhållandet friar innan man börjar spara. Det känns inte så kul att fria nu och sen berätta det för folk och när de frågar när bröllopet blir så varar man om ca 2 år... Fast det förstör ju lite av spänningen att börja spara utan att nån friar:P

• Svar på tråden hur länge sparade ni innan och hur mkt?
  • Lady o Lufsen

Hur länge man behöver spara är ju beroende på hur mycket man kan lägga undan...hur mycket man lägger undan beror på hur mycket man bestämmer att bröllopet får kosta...så det är inte helt lätt att svara på din fråga

Däremot så kan någon av er fria utan att erat umgänge behöver få veta det!

• Fru 2009

vi kommer börja spara från och med september.

Hur mycket vi lägger undan beror på hur mycket vi får in, men räknar med att kunna sätta undan runt 4-5 000 varje månad.

Vi gifter oss i februari 2009, så innan dess har vi då (om allt går som det ska) sparat ihop drygt 72 000 :- .
    Det kommer nog ändå inte täcka allt, men det löser sig alltid.

I februari 2008 kommer allt bli officiellt, och först då får våra bekanta och alla som kommer bli inbjudna få veta.

• Hästsson

Vi började spara strax efter att vi förlovat oss, ca 14 månader innan bröllopet. Lade undan runt 5.000:- per månad + köpte lite grejer under tiden också.

• *annika*

Sedan jag började jobba och min man och jag flyttade i hop har jag sparat i fonder. Så nu fanns det pengar som vi kunde använda till bröllopet!
    Vi har sparat 500kr/månaden var i ca 6år ungefär!
    Så spara du lite av lönen varje månad så har du lite pengar att använda till bröllop o sådant!

• hallonsoda

Vi kommer inte kunna lägga undan så himla mkt i månaden just nu iaf, 1000 kr var kanske, så två år behövs ju íaf. vill inte vänta hur länge som helst he´ller. Svårt att veta vad det kommer att kkosta också innan man börjar planera. Vill inte snåla men inte lägga för mkt heller, som jag har räknat kan vi få ihop ca 65 tusen då är det 2000 kr/ mån + fonder som jag har. Klarar man sig på det tror ni med trerätters, bra lokal, fotograf, band osv?

• Lady o Lufsen

Gör såhär:

Fundera ut vad ni tycker att bröllopet FÅR kosta

Gör en helbudget och räkna ut hur mycket ni kan lägga undan/ månad

Räkna ut hur många månader ni måste spara för att få ihop till den summan ni är berädda att lägga på bröllopet

Lägg på 10.000 :-.....Det gör alla proffessionella planerare för det blir alltid mer än vad man tänkt sig ( av någon underlig anledning??)

MEN- att gifta sig är gratis!!! Det är allt runtomkring som kostar!

• Lilla Li

Han friade, så fort vi satt ett datum började vi spara. Vi lade undan så mycket vi kunde varje månad. Och med tanke på budgeten lade vi undan så mycket vi kände att vi behövde. Eftersom våra föräldrar hjälper till med två tredjedelar av budgeten så har vi inte behövt spara så mycket, vi hade kunnat spara ihop mycket mer om vi behövt.

• Lena+Mattias=sant

vi beräknade att vi skulle spara 3000 per månad i ett år (vi började planera bröllopet innan dess och han hade redan friat)

Vi lyckades spara mer än det nästan 5000kr/månad i ett år.

• Lena+Mattias=sant

Lady och lufsen: att lägga på förstår jag men att lägga på 10 000 om man har låg budget blir ju bara konstigt. Min syster hade tex en budget på 14 000... Att lägga på 10% till känns däremot rimligt.

• Lady o Lufsen

Lena+Mattias=sant :

Som sagt- inte min idé Det är alla planerare som anser sig vara proffessionella som tycker att det blir rimligt..(!??)

Fast- i vårat fall så stämde det något sånär...

• Lena+Mattias=sant

Lady och lufsen: Men det är nog för att de inte planerar bröllop under 50 000 och ofta håller sig till bröllop över 100 000...

Svar på tråden hur länge sparade ni innan och hur mkt?