• ErikssonOVollmer

Vad för papper till festprogram?

Någon som kan tipsa om vad man kan använda. Antar att man får ha nått lite grövre iaf som omslag men kan man sen använda vanligt kopieringspapper inuti? Var kan man beställa sånt här papper gärna på nätet men annars någon affär som kan tänkas ha? I södra skåne om det ska va nån affär.
    Tacksam för alla hjälp/tips

• Svar på tråden Vad för papper till festprogram?
  •  fru Rothman

vi hade ett papper som är på 160g till all text i både vigsel- och menyprogram
    det fungerade perfekt

sen var det andra på 300g tror jag

• Peter

Jag tycker nog att yttersidan ska va av ett kraftigare sort mellan 250g-300g.
    Det kan va svårt att använda tjockare papper om man ska printa på det i skrivaren för olika skrivare tar olika tjocka papper.
    Insidan så hade jag nog inte använt vanligt kopieringspapper för det känns lite billigt. Jag hade nog lagt ut några exktra kronor på ett pappersort mellan 120g-160g ett matt fotopapper som man kan printa på båda sidorna. Spreciellt om ni ska ha lite bilder och färger. Men det blir bättre på ett sådant papper och de är inte så jätte mycket dyrare.

MVH Peter

• maljor

Kolla först vad eran skrivare klarar för tjocklek på papprena!!!

• FruÖlandstok

Vi köpte idag ett papper som var 100g å lite glansigt istället.. vi funderade på lite tjockare först men priset avgjorde till slut.. detta blir nog kanon det med skulle jag tro.. sen har vi inte så jättetjocka blad till utsidan.. vi har 160 där.. men vi har limmat på en "bård" eller vad man ska säga på dom som gör dom lite stabilare på mitten där man öppnar å stänger..

Jag köpte alla våra papper på bokia..

• Anmaria

Vi hade vanliga kopieringspapper i festprogrammen. Tänkte ta tjockare först, men vid en provvikning märkte jag att det blev för tjockt! Det blev inge snyggt! De innersta sidorna kikade fram utanför omslaget. Hade 24 sidor i festhäftet, dvs 6 pappersark.

• Anmaria

Glömde skriva att det gick utmärkt med vanliga kopieringspapper, det lös inte igenom och var inte sladdrigt, men det är väl skillnad mellan papper och papper där med!

• silvera

Jag hade svagt cremfärgade papper från Åhléns City i Stockholm. Men de papperna brukar finna på alla Åhléns, om än inte i alla färger.
    Ytterfodralet lät vi trycka upp hos Spira kortdesign, i samma serie som våra inbjudnings-och tackkort. Eftersom vi hade valt champagnefärgat papper, så passade det cremegula mycket bra till.

Sedan i Åhléns papperserie köpte vi matchande kuvert till tackkorten också, fast de var vinröda.

Å köpte man många papper så blev det också billigare, eftersom de väger dem.

• FruÖlandstok

Mm.. det funkar nog bra med kopieringspapper om man har bra kvalité.. vi körde dom " vanliga" som vi brukar ha hemma (typ 500 för 59kr) å dom lös verkligen rakt igenom.. dom andra vi köpte kostade 169kr för 500st (alltså dom på 100g å lite glansiga) å det var en jättestor skillnad även om det lös igenom lite lätt (dvs om man anstränger sig å kollar noga ;) )

• ErikssonOVollmer

Ok lite klokare tror jag.
    Tjokare papper som omslag o vanligt kopieringspapper som insida fast av bra kvalitet. LÅter det som det blir nu ska jag bara hitta papperna någonstans oxå.

Hur tar man reda p åhur tjocka papper skrivaren klarar av......har nog ingen instbok då jag fått skrivaren av min pappa.

Svar på tråden Vad för papper till festprogram?