• Fru Enamorada

Åh vilken underbar dag det var!

Efter över 1 ½ års planering var dagen äntligen här, den 7 juli 2007, vår bröllopsdag! Den sista tiden före bröllopet gick helt sjukt fort och det var svårt att förstå att det faktiskt var dags. Jag började nog förstå först sent på kvällen innan, då var jag riktigt nervös? Vi kom i säng ganska sent, tror klockan hann bli halvett. Vi sov oroligt båda två, vaknade flera gånger, som jag alltid gör när jag är nervös för något eller om jag ska upp tidigare än vanligt. Vi sov hos Martins föräldrar för vi hade lånat ut vår lägenhet till några långväga gäster.

Halvsju ringde klockan, för min del iaf, Martin kunde sova några timmar till, men jag hade redan legat vaken i en timme. Jag klev upp, duschade och försökte äta lite frukost. Sedan skjutsade svärmor mig till frisören. Där mötte jag upp med min syster tillika tärna och hon var nästan lika nervös som jag?

Förvandlingen kunde börja.. Sofia skulle bli en (förhoppningsvis) vacker brud ;) Jag minns att jag satt där i frisörstolen och undrade när man skulle sluta vara nervös och istället kunna börja njuta av dagen... Vid niotiden kom två kompisar, den ena skulle sminka mig och min syster samt fixa hennes hår och den andra fotografera lite under dagen. Strax före 12 kom min älskade man till frisören och då hade han med sig brudbuketten och tärnbuketten. De var så fina, precis vad jag ville ha! Vi åkte ut till fotografen och tog några bilder i studion och sen åkte vi ut till Stjärnsunds slott för att ta lite bilder i vacker utemiljö. Fotograferingen kändes bra och vi hade gott om tid på oss. När vi var klara var det 1 ½ timme kvar till vigseln. Vi åkte och fräschade till oss lite och gjorde rent skorna som blivit lite gräsiga och leriga. Det hade regnat lite på förmiddagen och dagarna före men vi hade uppehåll under fotografering och vigsel! Vilken tur!

Vi åkte runt lite i bilen, en dodge från 30-talet. Vi åkte till festlokalen för att se om det fanns något att äta för vid det här laget var vi, speciellt jag, hur hungrig som helst! Det enda vi fick tag på var en klase vindruvor.. Inte så mättande men bättre än inget alls. När klockan närmade sig tre drog vi oss bort till kyrkan. Oj vad bilar det var utanför! Då insåg jag på riktigt att det var nu det hände. Och tänk vad många som har kommit för att dela den här dagen med oss. Vi var där nästan prick tre. Gud vad mitt hjärta bankade!

Klockorna ringde och Mendelsohn börjades spela på orgeln. Vid det här laget grät jag. När jag såg alla vänner och släktingar som var i kyrkan blev jag så rörd av stunden så jag kunde inte hålla tillbaka tårarna. Vigseln höll på i 45 minuter men det kändes som det gick jättefort. En av de finaste stunderna på hela dagen var när vår vän Joel sjöng Du är allt. Då kom tårarna igen. Det var så vackert och det kändes verkligen som han förmedlade det vi kände.

Efter vigseln blev det såklart kramkalas och fotografering.. Trodde aldrig de skulle sluta fota. Vi hade såpbubblor istället för ris, något vi är väldigt nöjda med.

Vi åkte iväg i bilen ett tag medans gästerna tog sig till festlokalen. Där fick de en välkomstdrink samt gå tipspromenad där frågorna handlade om oss såklart. Efter ca 30 min kom vi till festlokalen för vi var så himla hungriga, orkade inte vänta längre haha. Det blev fotografering igen och ett litet välkomsttal av våra toastmastrar sen blev det MAT!! Vi bjöd på buffé bestående av örtmarinerad fläskfilé, rostbiff, kalkon, kycklingspett, vinegraittepotatissallad, vitlöksmarinerade champinjoner, oliver, jordnötsdipp, tapenade, tzatziki, ädelostdressing, sallad, bröd och smör. Det var jättegott och nästan all mat tog slut. Fläskfilén tog t o m slut innan en del gäster hade tagit, det var väl det enda missödet på hela dagen.. Men vår kökspersonal skötte det suveränt och det var typ ingen som hade märkt det förrän vi hade pratat om det i efterhand. Till efterrätt hade vi fem olika sorters glass samt jordgubbar och vindruvor som doppades i choklad i chokladfontäner. Det tyckte våra gäster var toppenbra och de var så fascinerade för de hade aldrig sett såna förut. Vi hade fyra stycken så sen under kvällen lottade vi ut tre stycken, det var populärt :D

Våra toastmastrar var underbara, de gjorde ett jättebra jobb. Festen innehöll mycket sång och musik då vi båda kommer från musikaliska släkter, bl a sjöng mina föräldrar och min bror en sång på 15 (!) verser om mig, haha och vi fick sjunga en sång till varandra, Martin fick spela trummor på ett minitrumset (han är trummis). De visade en film från Martins svensexa som var jätterolig, och lite bilder från min möhippa. Det blev skoleken, var väldigt lyckad tror jag för gud vad folk skrattade.. Det var en massa roliga telegram, några fina tal och mycket annat.

Mot slutet av kvällen bjöd vi på tårta och kaffe. Det var en supergod tårta mestadels bestående av choklad. Innan vi hann smita ifrån festen så hann det bli ett till kramkalas, haha så vi kom iväg typ sist men det gjorde ju inget.

Vi är så nöjda med dagen, inget gick fel (förutom fläskfilén) och det var bara så härligt allting? Lycka till ni som har dagen framför er och försök att slappna av och njuta av dagen, den går så fort!

Vi har inte fått fotografens bilder än men jag har lagt upp en hel del av gästernas bilder, de finns här: www.pixbox.se/alb496351
    De är tyvärr inte i tidsordning men jag orkar inte hålla på och ändra.. Det är bara ett tillfälligt album, ska väl fixa till en hemsida sen, när tid finnes...
    Enjoy!

• Svar på tråden Åh vilken underbar dag det var!
  • Kakan -07

Stort, stort grattis!! Härliga bilder som verkligen lyser glädje och kärlek!!
    Din berättelse gjorde att det pirrade till lite extra i magen på mig - om knappt 2 veckor är det vår tur!

• Fru Enamorada

Tack så mkt! :) Vad spännande, lycka till på den stora dagen!

• madlin

Härligt att allt gick så bra ändå!

Hur mycket fläskfilé gick egentligen åt? Hur många blev utan av hur många totalt? Kanske ni inte vet om ni valt catering?

• Gerda

Grattis!

Kul att se era bilder, ni är suuuuperfina!!!

• Fru Enamorada

Madlin: Oj ja det var kanske 10 - 15 stycken lr så som blev helt utan... vet inte exakt.. Vet inte hur mycket som gick åt.. Kan tänka mig att de räknat på 3 skivor per person kanske... Men fläskfilén låg ju först av rätterna på bordet och det är ju något som de flesta tycker mycket om så en del tog väl lite mycket.. Men det borde ju cateringen tänkt på... Vi hade dessutom tagit för några fler personer än vad vi egentligen var för att vara på "säkra sidan".. Men men, så kan det gå. De fick kassler istället, och den andra maten såklart så det gick nog ingen nöd på dem.. Men trist ändå såklart.

• Fru Enamorada

Gerda, tack så mycket! :) Grattis till dig med får jag väl säga :) Har du bilder från er dag? Du har säkert en tråd nåstans som jag missat, har ju knappt hunnit vara på bt alls på sistone...

• Gerda

Vem var er caterer förresten? Visst tänkte ni på BA Catering också?

• madlin

Enamorada: ja de var ju lite olyckligt sådär! Fläskfilé brukar ju vara en favvis så, får allt fixa mer sånt tror jag *s*

• jagärsåkär

Grattis! Ni var jättefina!

Var kommer klänningen ifrån?? Kanonsnygg!!

• Fru Enamorada

Gerda - Åh vad fina ni var, jättevackra!! Och lillan var ju hur söt som helst :) Vi har inte fått våra fotografbilder än.. :( De som framkallar bilderna har tydligen bytt lokaler precis så de håller på och ställer in maskinerna lr vad det nu var.. Så vi får vänta minst en vecka till, så tar nog minst två veckor till tills vi är i tidningen.. Har varit en del 070707 brudar har jag sett :) En del redan en vecka efter bröllopet! Nej vi har aldrig tänkt på BA. Vi hade en cateringfirma från Pålsboda, Åsen Fest och Mat heter de. Maten var jättegod, fick mycket beröm över den, synd bara att det var lite dåligt beräknat. Blir ju lite nyfiken på tårtan i och med att den var från tutingen, var den god? :)

Madlin- ska ni ha buffé också? gör själva? svårt det där med beräkningar.. men bättre för mycket än för lite.. :)

Jagärsåkär- Åh tack.. Var såå nöjd med klänningen, den är underbar. Den är av märket Maggie Sottero, modellen heter Michelle. Jag köpte den begagnad men hon som haft den innan hade köpt den på Princessa i Södertälje.

• Gerda

Enamorada

Tårten var underbart god, vi provsmakade den med våra familjer några månader innan. Dock så blev det ett missförstånd och den kom helt odekorerad! Men BAC var underbara och åkte iväg och köpte jordgubbar att sätta på i sista minuten Alla tyckte verkligen om tårtan, vi beställde 10 extra bitar och allt gick åt.

• madlin

Enamorada: ja vi kör också på buffé! Men gör inte mycket själva, det enda jag gör är pajerna vi ska ha. Sen är det utdelegerat till svärmor och en restaurang. Fick inge bra buffépriser från cateringföretag häromkring, hutlöst med pengar vill de ha. Men nu ordnade det ju sig ändå :)

Ja nog måste de vara svårt med beräkning, men lite klantigt av er catering o beräkna såpass fel.

• Fru Enamorada

Gerda - Oj då! Vilken tur att det löste sig så bra änså. Ja de gör riktigt smarriga tårtor där. Min favorit är deras tryffeltårta...

• bridesilly

Wooow vilket fint bröllop
    Du var fantastiskt vacker på din dag Enamorada

• Gerda

Enamorada

Har du provat kaffe och pralins tryffeltårta? Den är jätte god!

• Fru Enamorada

tack bridesilly vad snällt sagt :)

gerda nope det harjag inte gjort. är den nåt i hästväg den med? :)

• Anton

Oj, vilka fina bilder på er! ni är väldigt snygga och vackra tillsammans! Såg ut att ha varit en fin fest! God tårta också ;) synd att jag inte var där :D :D

Önskar er all lycka i framtiden som make och hustru!

• Fru Enamorada

Tack så mycket Anton! :) Tårtan var jättesmarrig. Men den smakade ännu bättre en eller två dagar efter :) Funderar på att beställa en minivariant av tårtan på varje bröllopsdag framöver :D gottegris javisst hehe.. Finns, nästan, inget bättre än choklad :D

• Anton

Varsågod! :)
    Jag förstår att den var smarrig :D tårtor o kakor är alltid gott hihi. Tårtan är ju alltid bäst någon dag efter då liksom alla ingredienser har fått "sjunka" in så att säga. Iaf vanliga tradionella gräddtårtor är bäst 1-2 dagar efter. Då är tårtbottnarna litesådär saftiga.

En minivariant av tårtan kan ju vara en god idé att väcka lite bröllopsminnen :)

Klart man är gottegris ;)

Svar på tråden Åh vilken underbar dag det var!