• Jennifer E

Rimlig kostnad för en möhippa?

Ska gå på en möhippa snart som kommer att kosta drygt 1000 kronor. Jag vet att många hippor är såpass dyra men jag tycker att det är lite i mesta laget.

Vad tycker ni andra - vad är rimligt att betala per person för en möhippa?

• Svar på tråden Rimlig kostnad för en möhippa?
  • brud  nästa år

1100 kr betalade jag på förra möhippan det är nog i dyraste laget tycker jag.

• Fjällräv

Sjukt!!!1000 spänn skulle jag aldrig i livet lägga på en hippa.

Nu var det i o f 3 år sen jag var på en hippa sist och vi gjorde det mesta själva, men vad farao....

• Fru Cardenas

500 tycker jag e rimligt. men vet att många kostar mer. det e ju så olika i olika kretsar
    och beronde på vad som man hittar på. man får helst enkelt avstå om man inte vill betala så mycket, jag hade nog bara betalat 1000 om det var någon riktigt nära och om hela dagen skulle ingå. mat vin etc.

• ¤Flickan¤

500 kr kostade senaste möhippan jag var på.. Jag tycker att allt under tusenlappen är rimligt.. sen börjar det bli lite väl.. Man kan ju ha kul utan att det ska kosta så mycket..

• brud  nästa år

I den jag var med på ingick lunch och middag i det priset men inte vinet.

• ¤Flickan¤

I den jag var på ingick lunch, middag (som alla hjälptes åt att fixa + vin och cider..

• Höstbrud-07

Jag tycker inte det ens ska kosta 500 kr, ett par hundra är mer rimligt. Är det ett antal personer med blir det ju ändå en del pengar som räcker till att laga middag ihop, picknick och såna saker.

• Thailands brud

Jag blev hippad igår och kan ju lämna lite av brudens version på en hippa. Tyvärr hade det blivit groll mellan mina kompisar då det ena gänget ville göra en möhippa som var råare än en riktigt rå svensexa...de ville planera allt men inte hjälpa till eller betala...

Detta slutade med att de 3 dgr innan min hippa hoppar av hela kalaset. Jag får u givetvis reda på allt detta i efterhand...

Många av mina kompisar är studenter eller låginkomstagare (lärare osv...) och jag tyckte det kändes smått pinsamt när jag nu snabbt kunde räkna ut att de även fått täcka upp för avhopparnas del. När möhippan planerades så hade de ju varit fler osm skulle dela på kostnaderna. Jag får själv lite ångest över sådant och mitt råd är att inte planera en för exklusiv möhippa - det finns kanske fler som jag som nästan mår dåligt när man vet att personerna inte har miljonkonton att ta utav och ändå ordnar än fantastisk dag med kostsamma aktiviteter.

Vi hade helt underbart roligt & dom hade ordnat en fantastisk dag. Smolket i bägare för min del var att jag visste att det kostat dem mkt pengar.

Ville bara dela med mig av mina känslor ang detta med ekonomin-hoppas det inte blev för rörigt

• mallas

Hej

Jag har nyligen själv tackat nej till en möhippa som skulle kosta drygt 1200 kronor och då var det ändå kostnader som vi får stå för själva *suck* jag tycker att det är rimligt med max 500 kronor per person det borde inkludera allt inklusive mat under dag och kväll.......tycker jag iallafall mer än så är jag inte villig att lägga av ekonomiska skäl.
    /Malin

• 26maj2007

jag tycker att 500:-/person rimligt att lägga då för aktiviteter och en lunch för alla som är med dryck under dagen. sen tillkommer ju ens egen mat/dryck på kvällen och den kan man ju själv bestämma över hur dyrt man äter och hur mycket man dricker för.

• Mrs Cykel

Det beror ju verkligen på vad brudens kompisar har för ekonomi och vad man ska göra på en hippa, dvs hur länge man ska vara borta.

Sen är det ju upp till var och en om man vill delta eller inte. Men visst, detta är ju verkligen ett dilemma... Om det var en av mina närmaste kompisar skulle jag gladeligen lägga 1000 kr och mer därtill, men knappast om det var någon ytlig vän eller så.

Som sagt, jättesvårt att generalisera.

• Lena+Mattias=sant

Det beror på ekonomi såklart

studenter/arbetslösa: 200kr
    vanligt jobb: 500kr
    högavlönat jobb: 1000kr

Och man bör ta en kostnad så att alla kan vara med och så att man klarar det även om en del hoppar av.

• Marvinna

Sista möhippan jag var på kostade 200kr, för en heldag med spa och middag. =)

Jag tycker att det viktigaste är att alla som är inbjudna till en möhippa skall ha möjlighet att vara med på den och då planera en som kostar 1000kr är bara dumt. Alla har kan inte avvara den summan. Men det är min åsikt.

• Mrs Cykel

Exakt, man lär ju kolla på vad brudens kompisar har för ekonomi. Om alla tjänar bra så är ju inte 1000 kr ett problem, men som sagt, det lär man avgöra från fall till fall.

• Nides

Jag vet att min hippa hade kostat mina vänner 1000 var. Jag tyckte att det var lite för mycket. Hade nog nöjt med mycket mindre. Nu blev så att nån hoppade av. Antagligen pga priset. Sen var det många som jag vet inte är världens rikaste. Bla ena tärnan som hade planerat detta är studerande. Som brud så vill man ju inte belasta sina vänner med en massa kostnader. Men jag hade såååå roligt o de mesta av pengarna var ju spenderat på var o en. Så det mesta var inte spenderat på mig. Puh!!!!

• Fröken smultron

Håller med många övriga om att en rimlig kostnad skulle kunna vara ca 500 kr. Allt beror ju på. Jag som har ett hyfsat välbetalt jobb skulle säkert kunna lägga uppåt tusenlappen om det var en nära vän. Men som student var ju ett par hundra absolut max.

Misstänker att jag själv kommer att få en möhippa inom ett par veckor och jag hoppas verkligen att de inte har lagt ut alltför mycket pengar. Jag vet att de flesta tjänar bra och har råd, men det är även ett par som fortfarande pluggar och det skulle verkligen kännas hemskt om de tvingades bränna halva studiemedlet på min möhippa. I så fall går jag nog nästan in och sponsrar lite själv...

• Centifolia81

Själv hade jag kunnat tänka mig att betala ca 1000kr utan större problem om även min mat som deltagare (ej brud) ingår i priset. Tycker det är ganska rimlig kostnad.

• tågjäntan

1000 kr är alldeles för mycket tycker jag oxå. 300:- tycker jag är mer okey/lagom. Max 400:- skulle jag kunna tänka mig/ha råd med.
    Jag vet inte om man kan vara med på bara en del av hippan och därmed betala lite mindre.

Svar på tråden Rimlig kostnad för en möhippa?