• Karis Annelie

Vad kostar det o förminska en ring?

Hejhej! Jag har just fått erbjudande om att köpa en guldring med 15 diamanter på för 2500 kr. jag funderar på att slå till!!! grejjen är, att den är i stl 20 och jag har stl 17...
    Vet ni vad det kostar att förminska en ring? sådär ungefär? så jag vet om det är ngn idé eller om det då blir för dyrt och jag lika gärna kan köpa en ny...

• Svar på tråden Vad kostar det o förminska en ring?
  • Joleen

Att förminska en ring så mycket med diamanter på kan vara riskabelt, fattningarna kan bli förstörda så att diamanterna trillar av t ex.

Hur stora diamanter är det och hur sitter dem? Vad är det för kvalitet på diamanterna?

• Blivande fru_Brandfors

Jag lämnade in både min förlovnings ring och vigsel ring Har tre stenar i vigsel ringen Och vi fick betala drygt 1500

• Karis Annelie

oj 1500... för två visserligen, men det lät väldigt dyrt. fick svar på ett annat forum nyss, en som sa att det ba kosta några hundra... onekligen stor skillnad på 200 och 750 kr per ring...
    ja det kan knasa sig med stenarna förstås, tänkte inte på det. Kanske bäst höra med en guldsmed innan man köper den...

• Leónsmamma

Men vad kostar det att slå in en slät guldring, utan diamanter??? Nån som vet det?

• Karis Annelie

det är kanske det som bara kostar några hundra då!

• Karis Annelie

www.vigselbutiken.se/ här är bild ´på ringen det gäller förresten. ska nog gå in på en guldaffär på måndag o fråga dem. Det är ju en vanlig ring som de kanske har där (schalins finns ju överallt) så då behöver jag ju inte låna ringen för att fråga om det funkar

• Karis Annelie

dessutom kan jag ju då prova en i rätt storlek o se om jag äääälskar den också kan ju va bra o veta så jag inte köper en för 2500 o sen inte vill ha den hihihi

• ja2007

Jag förminskade min förlovningsring (slät i guld) och det gick på 250kr (förra sommaren i en SMYCKA butik, ifos hade dom en egen smed i den butiken som gjorde jobbet omgående utan att skicka iväg ringen och så).

• Lisa1

Karis Annelie,
    när ringen är byggd med stenar runt om minskas möjligheterna för förminskning ganska drastiskt. Det finns ju två måttskalor för storlekarna, den ena avser diameter mätt på innersidan och den andra avser omkrets mätt på innersidan. Observera att det är mycket större skillnad mellan t.ex. stl.17 och 20 än vad det är mellan exempelvis 51 och 54 (man mäter t.ex. 17 1/4, 17 1/2, 17 3/4 osv, för att det är så stor skillnad mellan de "hela" storlekarna enl denna skala).

Med bakgrund av ovanstående, och efter att ha tittat på bilden med fadeninfattade stenar som täcker ca 1/2 av ringens yttersidor, så är jag mycket(!) tveksam till att det är en lämplig affär för dig. På vänster ringfinger är man oftast ganska liten jämfört med långfingrar etc. och jämfört med högerhanden. Stl 20 enligt "diametermetoden" motsvarar stl 62 i "omkretsmetoden" - och denna storlek är (ursäkta mig) absurt stor för att vara en vigselring för dam (om man nu inte är väldigt grov alt. har extremt jättegrova fingrar). När jag tagit emot vigselkunder i den juvelbutiker jag jobbat i har stl 62 nästintill uteslutande varit för herrar (om det nu inte gällt pekfinger eller långfinger på högerhanden hos en kvinna med osedvanligt grova fingrar). Titta på denna konverteringstabell så förstår du: www.vigselring.nu/ringstorlekar/index.htm

Anledningen till att du får ett så bra pris på denna ring är troligtvis för att den är så ovanligt stor för att vara damvigselring att de helt enkelt inte fått den sålt = att de nu "dumpar" iväg den för en väldigt låg kostnad jämfört med ursprungspris. Du ligger alltså på mellan stl. 53 och 54 enligt denna tabell. Enligt de guldsmeder vi har i butiken jag jobbat så bör det vara ok att ändra upp till ca 2 stl, även innefattat den ring du är itnresserad av. Även mer kan gå om det inte är så mycket stenar som sitter infattade runt om. Men att minska en ring hela 7-8 storlekar, det är galenskap oavsett om det är stenar i eller ej!! Ringen kommer för det första inte att få samma form, om det ens skulle gå att göra på en slät ring. Och då kan man vara helt säker på att alla stenar hoppar ut pga att "hålen" för dessa blir så små så att de inte får plats längre.

Mao - dåligt köp i ditt fall!!!!!

• cellabella

Jag jobbar i en smyckesaffär och jag kan säga att vi väldigt sällan storleksminskar ringar med stenar i. Att minska denna ring tre storlekar tror jag är helt omöjligt, det är för lite guld kvar att jobba med, den skulle bli oval. Möjligtvis att det skulle gå att minska en liknande ring med mindre antal stenar och kanske max en halv storlek... När vi har rea säljs ibland solitärer och allianser ut till bra priser, men då är det just dessa stora storlekar som blivit över. Hoppas du hittar en ring som är mer lagom till ett bra pris!

Svar på tråden Vad kostar det o förminska en ring?