• Linn_E

Dåliga spermier

Detta inlägg hör väl egentligen hemma på Familjeliv (där det också finns) men eftersom jag även är medlem i detta forumet och vill ha så många svar så tidigt som möjligt postar jag det även här:

Min kille och jag ska nu försöka skaffa barn. Vi ska försöka fr o m denna ägglossningen som ska ske nu i veckan. Jag har en lite konstig undran bara... Min kille är inte så sexuell av sig. Vi har sällan fullständiga samlag och han onanerar aldrig. Han får med andra ord utlösning väldigt sällan och jag har fått en fix idé att det skulle betyda sämre kvalitet på hans spermier. Jag är orolig att de spermier som "ligger främst" eller alla hans spermier är gamla och dåliga och att jag kommer få svårare att bli gravid med dom. Jag är också nojig över att om hans "gamla" spermier skulle göra mig gravid, så kanske barnet blir "skadat", dvs utvecklingsstört eller liknande för att spermierna hade dålig kvalitet. Vi ska ha samlag idag (när han vaknar) så snabb och riklig feedback på mitt inlägg önskas. Tack tjejer...!

• Svar på tråden Dåliga spermier
  • Joleen

Spermierna lever bara ett visst antal timmar, även om han inte får utlösning kan det aldrig finnas gamla spermier i kanalen så att säga. Det produceras nya hela tiden så varje utlösning är färsk.

• Joleen

Hmm, inte min sak egentligen men är du nöjd med att "Min kille är inte så sexuell av sig. Vi har sällan fullständiga samlag"? Sexlivet blir ju inte direkt hetare av att skaffa småttingar!

• Linn_E

Jag har själv vestibulit så jag är inte så jättesugen på sex själv. Därför är vi perfekta för varandra... Vi ser fram emot barnaskapandet med "skräckblandad förtjusning".

• Joleen

Linn_E:

Går det inte att göra något åt vestibulit? (Ledsen om jag blir för påträngande, be mig back off i så fall!)

• Linn_E

Nej, det finns ingen bot. Jag har haft det i 9 år. Det är betydligt bättre nu men helt frisk blir jag nog aldrig. Men det är en bisak (men det gör inget att du frågade)... Svara på min fråga nu tjejer...!

• Joleen

Jag hade visst fel, de blir mindre levnadsdugliga när de är äldre. Trior dock inte att risken för ett icke friskt barn blir större.

"Vid utlösningen sker rytmiska sammandragningar av muskler i nedre delen av buken och i de spermieledande gångarna så att spermierna kastas ut. De spermier som kommer ut först i samband med utlösning anses ha den bästa förmågan till befruktning. Färska spermier har bättre befruktande förmåga än "gamla". Om du har utlösning oftare får du ut mer befruktningsdugliga spermier jämfört om du har utlösning mer sällan. Efter tre till fem dagar kan spermiekvaliteten börja gå ned."

www.vardguiden.se/Article.asp

• Misery

du behöver inte oroa dig, det fungerar inte så.

• Karis Annelie

Vestibulit och också killens problem går definitivt att göra nånting åt. man behöver inte ha det så.

Däremot så var ju inte det frågan och det är ju inte vår ensak om ni vill leva som ni gör så att säga

Det finns ingenting som tyder på att gamla spermier skulle bli dåliga. däremot dör de efter några dagar och borde därfr inte vara några problem!
    Att hans spermier skulel vara sämre för att han inte kommer så ofta. det är helt osant. De kan snarare vara bättre och piggare för att han inte nyligen kommit... ofta när man ska skaffa barn så rekomenderas man att inte ha sex några dagar innan ägglossning, för att få lite fler spermier just när det är dags
    Du behöver inte bli oroligt om det tar ett tag. det är fullt normalt att få vänta upp till nåt år på att bli gravid.
    Kram

LYCKA TILL!

• sweetstreet

Du behöver inte vara orolig över spermiekvaltiten!!!

Snarare isåfall över "sexfrekvensen". Ofta brukar gyn rekommendera att man har sex varannandag dagarna runt ägglossningen ÄL. Detta eftersom det endast är under ÄL som man faktiskt kan bli gravid.

Så om ni har sex väldigt sällan tror jag detta är ett större "problem" än hans spermiekvalitet.
    Men då handlar det mer om chansen att överhuvudtaget bli gravid än att barnet ska bli skadat.

Dessutom så kommer de spermier som är av ngt sämre kvalitet (i varje "sats") att sållas bort just pga av sin sämre kvalitet. De kommer inte orka simma hela vägen till ägget t ex. Eller om de kommer fram till ägget kommer de sedan att utkonkurreras av de mer alerta spermierna vid "inträngandet" i ägget.

Spermiekvaliteten är inte beroende av hur ofta det går för honom utan det är andra faktorer som spelar in. T ex är det bra att undvika för tighta byxor och/eller att duscha/bada varmt just innan sex eftersom värme påverkar spermierna negativt. Men som sagt detta handlar mer om att chansen att bli gravid kan minska ifall spermierna utsatts för hög värme nära inpå sexet.

Sedan detta med olika form av "utvecklingsstörning" hos barnet. Detta är till viss del beroende av genetiska orsaker. T ex om han har spermier med kromosomfel. Eller om du har ägg med kromosomfel. Detta brukar oftast resultera i missfall efterswom det är ytterst få allvarligare kromosomfel som en individ kan leva med. De flesta är dödliga vilket brukar ge tidiga missfall.

Andra former av utvecklingsstörningar hänger samman med yttre faktorer och beror inte alls på vare sig spermier eller ägg. T ex vissa kraftiga virusinfektioner under graviditet (mycket ovanligt!!!) eller t ex syrebrist under förlossningen.

Om ni är väldigt oroliga över detta kan ni efter ett antal försök söka hjälp och då kolla spermiekvaliteten.
    Men man brukar prata om att snittet för att gravid är 7 gånger! Detta innebär att det för många par tar mer än 1 år innan de blir gravida och detta är normalt!!!

Så ge inte upp!
    Men köp gärna ägglossningstest (finns på apoteket) så att ni vet att ni prickar ÄL!!

Lycka till! :)

Svar på tråden Dåliga spermier