• Joleen

Sex med elev! OT

Jag jobbar med vuxenutbildning, våra studenter är alla över 18 år och utbildar sig till en högskoleexamen.

Vi har en man här som har arbetat hos oss som snickare på konsultbasis under ett år. I våras hade han en sexuell relation med en av våra studenter. Det hela gick till så här: De sprang på varandra på krogen, bytte nummer. Hon tog initiativ till en fika kort därefter, den efterföljdes av många sms av sexuell karaktär och de hade senare sex (en gång som jag vet om). Efter detta sa han att han inte var intresserad längre, hon hade då blivit intresserad på ett djupare än rent sexuellt plan och blev självklart sårad. Någon månad senare hade han problem med ryggen och bad henne massera honom ("hon är ju utbildad massös") vilket hon gick med på. Detta erfterföljdes av sexuella inviter från tjejens sida som han nobbade. Det har också varit andra studenter han träffat på krogen, festat med och stött på men som jag inte vet om han kommit längre än så med.

Detta har han inte hymlat med inför mig och två kvinnliga kollegor, han har berättat och frågat oss om råd.

Nu har jag fått reda på att han förmodligen kommer anställas för att ansvara för en av våra utbildningar.

Min reaktion på allt detta är att han har ett övertag gentemot henne (förutom att han är 10 år äldre) genom att vara anställd på skolan där hon går och att han därför inte ska utbyttja det. Risken, om inte annat, är att skolan kan få mycket dåligt rykte om hon (eller någon annan tjej) går ut med detta. Jag undrar också om det är lagligt? Jag är ingen moraltant men mitt förmuft säger mig att jag borde berätta detta för min chef för att hon ska kunna ta ställning till om det är lämpligt? En av anledningarna är att jag vet att detta inte är en engångsföreteelse, han har själv räknat upp 3-4 studenter han är sexuellt intresserad av och vill ha sex med. Flertalet av dessa har han lyckats ganska bra med när han stött på dem.

Ska jag säga något eller är jag överkänslig? Är det ok att bete sig såhär? Vad tycker du?

Tack!

• Svar på tråden Sex med elev! OT
  • Tiiiiiina

Hej Joleen

Jag skulle säga det till min chef eftersom han inte verkar kunna ha tassrna borta från eleverna på skolan och skulle han nu bli ansvarig för en kurs så kan detta få enorma följder, Säg det till din chef så får hon ta ställning till informationen och hur hon vill göra

Hoppas att allt bli till det bättre

• pickolina

Jag tycker absolut inte att du är överkänslig. Jag tycker att du ska berätta, så att dom får ta ställning till situationen som den verkligen är..

Det hade varit skillnad om han haft en affär med en enda elev, någon han kanske fallit för på riktigt. Detta ser ut som ett mönster, ett ganska oseriöst mönster. Han utnyttjar med andra ord sin ställning.

Nää, vissa anställningar kräver ett visst ansvar tycker jag och han utnyttjar absolut läget. På ett sätt som kan få väldigt trista konsekvenser. Så om jag vore dig så skulle jag berätta och sedan låta cheferna välja om dom vill ha honom kvar eller ej.

• Joleen

Han har jobbat inom Bygg tidigare och är alltså inte utbildad lärare el liknande varför han aldrig behövt bry sig om de moraliska aspekterna som tillkommer när man har en ansvarsposition gentemot människor. Han är en riktigt sliskig flirt helt enkelt, stöter på allt som rör sig och tänker inte längre än näsan räcker (när det gäller detta).

• Joleen

Tack för era åsikter förresten!

• anne på grönkulla

Ja, informera! Men se till att ha ordentligt på fötterna om det och kanske inte vara ensam om att framföra detta, det ska INTE framstå som nåt du som individ har emot honom som person heller. Men berätta absolut.

• pickolina

anne på grönkulla - Väldigt bra poäng!

• Joleen

Jag har tänkt på detta men kan inte tänka mig att det skulle bli problem, det som hänt har han självmant berättat för mig och två till. En av dessa tjejer slutade för en månad sedan, jag slutar om en månad och den tredje kommer jobba kvar varför jag inte vill sätta henne i en jobbig sits eftersom hon kommer bli hans arbetskamrat.

jag har inget otalt med honom och egentligen rör det inte mig, tycker bara att det är viktigt med öppna kort vilket min chef vet.

• pickolina

Joleen - Jag håller med, det är viktigt att din chef får veta och kan ta ställning därefter.

• bambi1

Hej Joleen!
    Själv är jag gymnasielärare och mina reaktioner var först att om han endast var snickare på skolan och inte undervisade så hade han ju inte direkt nåt övertag gentemot eleven (tycker jag..). Det är många som träffas på arbetet... och om han är snickare så har han väl inte daglig kontakt eller nära kotnakt med eleverna?
    Men sen om han ska börja undervisa så är det en helt annan sak! Jag tror inte att han lämplig att ta ett sånt ansvar och skulle kanske inte klara av att hålla sig professionell... så om han nu ska börja undervisa så tycker jag att du ska ta upp det med rektorn! Så att rektorn kan prata med honom och hålla ögonen öppna.. eller kanske tänka om..?

Svar på tråden Sex med elev! OT