Sex med elev! OT
Jag jobbar med vuxenutbildning, våra studenter är alla över 18 år och utbildar sig till en högskoleexamen.
Vi har en man här som har arbetat hos oss som snickare på konsultbasis under ett år. I våras hade han en sexuell relation med en av våra studenter. Det hela gick till så här: De sprang på varandra på krogen, bytte nummer. Hon tog initiativ till en fika kort därefter, den efterföljdes av många sms av sexuell karaktär och de hade senare sex (en gång som jag vet om). Efter detta sa han att han inte var intresserad längre, hon hade då blivit intresserad på ett djupare än rent sexuellt plan och blev självklart sårad. Någon månad senare hade han problem med ryggen och bad henne massera honom ("hon är ju utbildad massös") vilket hon gick med på. Detta erfterföljdes av sexuella inviter från tjejens sida som han nobbade. Det har också varit andra studenter han träffat på krogen, festat med och stött på men som jag inte vet om han kommit längre än så med.
Detta har han inte hymlat med inför mig och två kvinnliga kollegor, han har berättat och frågat oss om råd.
Nu har jag fått reda på att han förmodligen kommer anställas för att ansvara för en av våra utbildningar.
Min reaktion på allt detta är att han har ett övertag gentemot henne (förutom att han är 10 år äldre) genom att vara anställd på skolan där hon går och att han därför inte ska utbyttja det. Risken, om inte annat, är att skolan kan få mycket dåligt rykte om hon (eller någon annan tjej) går ut med detta. Jag undrar också om det är lagligt? Jag är ingen moraltant men mitt förmuft säger mig att jag borde berätta detta för min chef för att hon ska kunna ta ställning till om det är lämpligt? En av anledningarna är att jag vet att detta inte är en engångsföreteelse, han har själv räknat upp 3-4 studenter han är sexuellt intresserad av och vill ha sex med. Flertalet av dessa har han lyckats ganska bra med när han stött på dem.
Ska jag säga något eller är jag överkänslig? Är det ok att bete sig såhär? Vad tycker du?
Tack!