• Fru någongång.

helt ot. Vad skall hon göra?

Helt ot. Pratade nyss med en god vän till mig, hon var halvt panikslagen. Hon hade varit och handlat under dagen och var inne i en butik och tog det hon skulle ha och gick och betalde. vid kassan så låg det en packe tidningar och hon antog att det var gratistidningar som dom brukar ha där så hon tog en med sig och gick hem. Inget hände alltså. Men när hon kommer hem så upptäcker hon att det är en betaltidning. Nu visste hon inte vad hon skulle göra. Då ingen förmodligen såg ngt eller någon följde efter henne så antar hon att det är lungt. Dom kommer förmodligen aldrig upptäcka det sa jag till henne men jag har ingen aning.

Men hon funderade på att gå tillbaka om någon dag och köpa lite andra grejer och sedan betala tidningen som inget hänt typ ha med den i väskan eller nåt. Eller gå dit och säga som det är.

Jag blev lite ställd och fundersam. Vet i tusan vad jag skulle ha gjort.

Några tips till henne?

• Svar på tråden helt ot. Vad skall hon göra?
  • Lady o Lufsen

Hennes intention var ju inte att stjäla tidningen- hon trodde ju att det var ett gratisex...

Däremot så kan ju sån´t här få det att gnaga...och det blir ju jobbigt- hon får väl gå tillbaka och förklara och betala!?

• Gerda

En liknande händelse hände mig en gång. Det var bokrea och jag tog med en bok och väntade i läshörnan på en kompis som provade miljarder klänningar. När vi efter en lång stund gick (hon köpte klänning och jag några böcker) upptäcker jag ca. 30 min senare att jag inte betalat för boken som jag läst, bara för de andra som jag plockade senare.

Jag gick iaf tillbaka och betalade för den boken också, kassabiträdet (en äldre tant) bara skrattade och sa att det var ärligt och snällt av mig att komma tillbaka. Känns gott i min själv iaf Å nu kollar jag alltid extra att jag inte fått med mig nåt utan att betala.

• LissAnna

ja om hon mår så dåligt över det så är det bästa/enklaste/mest trovärdiga om hon går dit och förklarar som det är. förmodligen kommer personalen skratta och tycka att det är lite komiskt, hon har ju inte stulit den planerat.

mest bara löjligt om hon har med sig den i en väska och ska smuggla upp den för att sen betala den. Det kan missuppfattas som att hon försökt stjäla den men inte vågade...

• FruÖlandstok

mm håller med om att gömma den i väskan å betala sen är ingen bra idé.. då är det bättre att gå dit å säga som det är..

min kära mor var med om det samma en gång med ett smycke hon råkade ha runt handleden.. men hon gick inte tillbaka med det.. hon vågade inte men hon trodde alltid att det kollade extra snett på henne i den butiken efter den insidenten..

jag hade nog struntat i det.. det var ju ändå bara en tidning.. det är sånt som kan hända.. ibland hade vi kunder på jobbet som kommer tillbaka å betala för saker dom glömt betala.. ganska beundransvärt trots allt :) men gnager samvetet kanske det är bäst å gå tillbaka, men som sagt.. hon trodde ju det var en gratistidning.. hon var säkert inte den enda som trodde det..

är hon säker på att det var en betaltidning förresten.. för vissa tidningar är gratis i butik även om det står pris på dom.. tror exempelvis det står pris på musiktidningen groove som är gratis på åhlens..

• jocelyn

Jag skulle struntat i det om det rörde sig om några kronor bara. Hon tog den ju i tron att den var gratis och den var placerad på ett sätt som förstärkte det intrycket. Ibland står det ju på kataloger/broschyrer ett "pris" som ju ingen betalar eftersom man kan beställa/hämta dem gratis, det är ett sätt att få blaskan att framstå som mer eksklusiv än den är.
    Det kan ju ha varit en sådan tidning.

• Fru någongång.

Skall hälsa henne detta. Men risken är ju att om hon går tillbaka och berättar och vill betala är ju att dom blir jättesura och ringer polisen. Får se vad hon beslutar sig för.

• Rosenlarv

hihi, men det finns väl ingen risk att de skulle vara så arga att de ringer polisen! Det är ju bara ett missförstånd med en tidning som kan ha kostat vadå, högst 40-50 kr? Jag har själv jobbat i affär, och sådant blir de flesta inte arga för alls, iallafall inte jag och de jag jobbade med

• zorrogirl

Men varför skulle de ringa polisen? De kommer bara anse att det är en ärlig o trevlig människa som kommer tillbaka för att reda upp ett misstag.

Hon har inte gjort något brottsligt om hon går tillbaka med tidningen eftersom hon inte hade uppsåt att stjäla den. Om hon däremot väljer att behålla den så blir det ett brott - inte om hon väljer att lämna tillbaka den alt. betala den.

• Lilla Li

För egen del skulle jag nog gått tillbaka och betalat den utan att köpa något mer. Bara säga med ett leende att ojdå, jag råkade ta hem en sån där tidning häromdagen och märkte att den visst inte var gratis, så jag tänkte betala det nu. Ungefär.

Rolig historia som hänt:
    Mamma har ofta problem med sånt där... Handlar det om nån krona hit eller dit brukar hon inte bry sig. Men någon gång var hon på Coop och fick betala 200 kronor för lite. Hon hade väl handlat för en 1000-lapp ungefär. När hon märkte det stod hon då i valet och kvalet. Hon vände mig kundvagnen, tänkte att det är klart att hon ska betala. Vände mot utgången igen, tänkte att det är ju ändå en stor matkedja, 200 kronor är inte mycket för dem. Vände mot kassorna igen, tänkte att näe - det här är dålig karma! Och betalade tillslut.

• c_t

I-landsproblem

Antingen går hon tillbaka och betalar tidningen eller så skiter hon i det. OM hon nu har sån ångest så är det väl lämpligast om hon går tillbaka och betalar.

• Septembercess

jag skulle gå tillbaka nästa gång jag gick förbi och säga som det är och betala den då. Det är så lätt hänt och ingen brukar ta illaupp när det inte var med avsikt.

• sofia33_gbg

Absolut gå tillbaka och betala för den och säga som det är, dom i affären kommer bara att bli glada! Särskilt eftersom hon mår dåligt över det! Hon kommer att må skitbra efteråt!

• 071023 2

ha ha ha

Kom igen nu.. c_t du tog orden ur min mun! Vad snackar vi om egentligen? en ynka tidning. tänk på människorna i Bangladesh istället!

TS - säg till din vän att hon inte behöver ha dåligt samvete. Å om det är nåt som hon ligger sömnlös över så får hon väl klampa till affären och betala. Hon kan "skylla" på att hennes son/dotter har varit där och handlat och tagit den av misstag, om hon tycker att det är pinsamt med sanningen.

• Äntligen Fru!

Men jösses...antingen går hon tillbaka och förklarar och jag kan LOVA att de INTE ringer polisen!

Eller så behåller hon den - det var ju ett honest mistake.

Jag vet inte vad jag hade gjort. Dock hade jag aldrig smugglat med den igen. Det är nog det sämsta alternativet...

Svar på tråden helt ot. Vad skall hon göra?