• Cuprima

Äktenskapsförord

Kan man skriva detta när man gift sig eller är det för sent då?

Jag äger 4 st hästar och dessa har jag haft innan vi gifte oss. Om vi skulle skilja oss har min rätt till häften av dessa hästars värde? eller om han dör har hans barn rätt till dessa då?

Om det är försent nu kan man göra något annat så dessa hästar endast tillfaller mig?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Ailicec

Ja, det kan du skriva nu. ett kontrakt är ett kontrakt, det spelar ingen roll om ni är gifta eller inte. Skriv ett dokument han får skriva på, där det tydligt och klart står att hästarna inte tillfaller honom eller hans barn.

• Cuprima

Har jag förstått det rätt Om jag vi inte skriver ett äktenskapsförord så har han rätt till djuren.

Vad händer om tex make tar ett lån i sitt namn och köper en bil? delas lånet på oss båda då? och vad händer med bilen?

• Miamaja

Ja när ni 'r gifta utan äktenskapsförord så är ni lika delaktiga i både tillgångar och skulder , det finns inget mitt eller ditt utan vårt. Ta även och skriv ett testamente ni båda bär ni ändå kontaktar jusrist med tanke på att det finns särkullsbarn. Ja de har rätt till hälften av hästarn om han dör. (Om ni inte har gemensamma barn också) Pr ta m en jurist. Det är så olika beroende på hur familjen ser ut.

• Polarn&Pyret

Man kan skriva äktenskapsförord när man är gifta, men då kan man inte tvinga den andra parten att skriva på. Fast i så fall har man ju i och för sig en konstig andra part...

• loloso

Skriv äktenskapsförord INNAN ni gifter er!

• Cheysa

Fixade vårt äktenskapsförord förra veckan... jag har helt enkelt arv och mer pengar än honom, han var väl inte direkt glad över det hela men förstående, det delas ju lika så det han ärver i framtiden får han och det jag ärver får jag (så länge vi inte har barn då...) Men har man särkullsbarn ska man absolut skriva ett!

• anne på grönkulla

Djuren har han inte rätt till, men värdet av dem - så att du kan tvingas sälja dem eller något annat för att lösa ut dem. Ring en jurist o fråga hur ni kan göra, men ni måste vara överens och skriva på samma papper - ingen kan tvinga nån annan till det.

• fröken pixie

Gå till en jurist och upprätta ett äktenskapsförord och ett testamente. Vi har gjort det. Träffade advokaten och skrev i hop ett äktenskapsförord och vi kommer att träffa juristen en gång efter vigseln och då skriva under pappren. Vilken man av naturliga skäl inte kan göra innan.

Vi gör detta då vi har med oss saker som vi vill "skydda" i boet samt att jag har barn sedan tidgare, s k särkullsbarn och vi har ett barn gemensamt. Känns jätteskönt att ha allt svart på vitt.

Svar på tråden Äktenskapsförord