• Bella77

PENGAR till bröllopet

Mina föräldrar vill betala 1/3 av bröllopet, och mina blivande svärföräldrar säger oxå att de vill lägga 1/3.
    Men nu är jag osäker på VAD som menas med "1/3 av bröllopet". Är det vigselring, kläder, middag, bröllopsnatt mm som skall delas på?
    Jag vet - det bästa är att fråga.
    Och det SKALL vi göra såklart.

Men jag vill höra med er brudar, som delat med föräldrar.
    VAD ingick i det ni delade på???

• Svar på tråden PENGAR till bröllopet
  • Augustibrud 2008

Hej,

lättaste är att göra en budget o sedan visa det för era föräldrar.
    Då ser dom summan o sedan ge 1/3 av den summan! (om ni är osäkra kan ni lägga på lite extra på vissa poster då man ej vet exakt)
    Lättast tycker jag :)
    Annars är det ju bara att dela upp tex ngn betala middagen, ngn kläder m.m.

• söta_bruden

Vi fick 15.000 av min mans föräldrar. De pengarna "öronmärkte" vi till festen. Resten betalade vi själva. För mig skulle det inte kännas rätt att någon annan än vi själva betalade min vigselring till exempel, den känns väldigt privat och är en angelägenhet mellan mig och min man. Men kläder, fotograf och allt sånt skulle jag kunna tänka mig att ta emot pengar till om du förstår vad jag menar...

En liten kul grej med vår bröllopsnatt är att min svärfar betalade för den i slutändan, hotellnotan alltså. Vi blev jätteglada för det är ju en ganska fin present.

• Bella77

Ja, det låter som enklast.
    Men är det rätt att de skall betala 1/3 av min vigselring?

Har ni gjort så? *nyfiken*

• Bella77

söta_bruden>
    Jag förstår vad du menar. Ja, det känns lite fel på något sätt att låta dem betala för vigselringen.
    Men är det inte samma sak med t.ex brudklänning osv?
    Svårt!

• Lilla Li

Vi har gjort så. Vi betalar själva 1/3, hans föräldrar 1/3 och mina föräldrar 1/3.

Vill man hårddra det så ja - de betalar 1/3 av vigselringen. Så väljer dock inte jag att se det. De betalar lite mer av maten istället.

• söta_bruden

Bella 77
    Jag tycker inte att brudklänningen är något konstigt att man får av någon annan. Den har du bara på dig en dag, vigselringen däremot ska du ju ha hela livet...

Mitt råd är att göra en budget och sedan dela sedan upp posterna på olika "betalare". Då kan ni se vad festen kommer kosta, kläder, fotograf med mera. Min far vägrade till exempel betala något av festen eftersom han tyckte det var "onödigt att ha så stort bröllop". Av honom fick vi pengar till bröllopsresan istället, pengar som vi också räknade in i budgeten. Lycka till! Du har mycket framför dig och det är så fantastiskt roligt. ta vara på tiden, Kram!

• majbrud2008

Vi får en summa från våra föräldrar (sammanlagt 70 tkr) sen betalar vi det som blir utöver det själv. Tycker det känns enkelt och bra... vi vet hur mycket vi får hjälp med och hur lyxigt vi vill ha det är upp till oss eftersom vi betalar resten!

• Bella77

Hur gör ni rent praktiskt med pengarna då?
    Sätter alla in summan på vårat konto?
    Hur gör NI?

• La Paloma

Bella77

Herreguuud, ta emot pengarna och gör nåt bra av det
    Om jag vore er skulle jag räkna ihop vad det kostar allt som allt och sen lägga fram det för mor och svärföräldrar. Vill de betala 1/3 del var så är väl det fantastiskt hur många har det så

• Lilla Li

Bella77: Rent praktiskt har vi gjort så att föräldrarna sätter in pengarna på vårt konto veckan innan bröllopet. Saker som vi behövt betala innan dess har vi betalat med vår tredjedel av pengarna. Den största kostnaden blir mat/lokal/dricka för oss och det betalar vi inte förrän dagarna efter bröllopet. Så för oss funkade det fint att göra så.

• Bella77

Ok, tack för ditt svar .
    Delar ni på kostnaden på bröllopsresan oxå?

• Lilla Li

Lilla Li: Nej vi önskar oss bidrag till bröllopsresan i present och så betalar vi resten själva.

• Bella77

- Hur har ni formulerat att Ni vill ha pengar till resan?
    - Önskar ni er resecheckar då?
    - De flesta resor betalas ju 40 dagar innan avresan. Vi vill åka omgående efter bröllopet.
    Ni då?

• Lilla Li

Bella77:

- Vår bestman tog emot svaren på inbjudan och om någon ville veta vad vi önskade oss så kunde de fråga honom. Dessutom står det på vår hemsida.
    - Nej vi har bara sagt att vi önskar oss bidrag. Rena pengar alltså.
    - Vi betalade resan i förväg, tror det var ungefär en månad innan ja, och så betalar vi tillbaka till oss själva så att säga, med pengarna vi får i present. Vi åker nästa helg, gifter oss nu på lördag.

• Bella77

Åhhh, det är ju SNART !
    Bara en dag som ogift kvar då !

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Vi fick en summa av min mans foraldrar som skulle ga till brollopet. Sjalv tyckte jag att det var svart att avgora vad som skulle inga och inte meddans min man tyckte det var solklart var gransen gick. Han tyckte att pengarna vi fatt skulle anvandas till trycksakerna, lokalhyran, transport, maten, alkoholen, dj, presenter till tarnan etc. De som han propsade pa att vi skulle betala sjalva var vara klader, ringarna, brollops natten och brollops resan.
    Fraga dem vad de vill bidra till sa kommer de kanske sjalva upp med en summa. For er bada ar det ju en himla skillnad mellan 10,000 och 100,000 kronor.

Ha en underbar dag imorgon!

Svar på tråden PENGAR till bröllopet