Vilken häftig känsla! Mitt bröllop den 11/8 med lite bilder!
FÖRBEREDELSER
Han sov hemma hos sin bror, tillika bestman, dagen innan bröllopet. Jag sov hemma i huset tillsammans med min bästa vän, tillika tärna, och hennes kille.
Jag vaknade runt 8:30 på lördag morgon. Hade faktiskt lyckats sova hela natten igenom, det kändes skönt att vara så utvilad. Det jag vaknade av var däremot åska. Och ösregn. Näe, gudarna vill inte att vi ska gifta oss! tänkte jag.
Gjorde frukost till oss, brände lillfingret på ena spisplattan och trodde jag skulle ha ont hela dagen. Men det gick över ganska snabbt.
Frisören skulle inte komma förrän 10:45 så vi hade gott om tid på oss att bara sitta och slappa. Jag drack ett glas vin för att lugna nerverna lite, jag hade konstigt fjärilar i magen.
Så kom då frisören. Jag hade köpt löshår själv, och sytt på clipsen själv. Hade råkat sy ena clipset fel så medan hon fixade mitt hår så fick jag sy om litegrann. Satt i vardagsrummet och kollade på tv medan hon lockade hela håret.
Mitt i alltihop ringde min morbror. Han hade åkt på konvent i Tyskland och hade tänkt flyga till Skavsta, ta hyrbil ner till oss i Jönköping över dagen för att vara med på vigsel och fest, och sedan återvända till Tyskland på natten. Nu ringde han för att berätta att han missat flyget från Tyskland. Han hade inte fått tag på min mamma så därför ringde han mig så att någon visste att han skulle missa vigseln. Han skulle försöka på tag på ett flyg till Stockholm och sedan ta sig därifrån till Jönköping. En liten stund senare ringde mamma och berättade att han fått tag på ett flyg till Stockholm och skulle landa där klockan 15:00. Därför skulle han inte hinna till vigseln klockan 16:00, men kom till festen och middagen som skulle börja vid 19:00. Flygbiljetten kostade 8000 kr en väg, så han tänkte inte åka tillbaka till Tyskland efter bröllopet utan åka hem till Stockholm där han bor i stället. 8000 kr liksom! Helt otroligt att han tyckte att vi var värda det besväret och den kostnaden!
Under tiden som frisören gjorde mig vacker så började det spricka upp utanför.
När frisören sedan var klar med min frisyr så satte hon igång med tärnans hår. Bara platta och tupera litegrann. 2500 kr totalt, för både mitt och tärnans hår. Jag sminkade mig under tiden och frisören lämnade oss vid 13:00. Då var vi jättehungriga så vi skickade iväg tärnans kille för att köpa mat. Försökte trycka i mig kycklingsalladen jag fick, men det var helt omöjligt. Drack ett till glas vin istället, för att lugna nerverna som börjat göra sig påminda igen.
Vi slappade lite till. Jag skrev ett brev till min blivande där jag berättade hur jag kände mig just då. Tänker ge det till honom på vår ettårsdag.
Så var klockan 14:45 och vi började ta på oss våra kläder. Tärnan hjälpte mig att knyta korsettsnörningen i ryggen. Dagen innan hade floristen lämnat min bukett hemma. Så jag plockade ut den ur kylen och nervöskissade 3 gånger innan vi klockan 15:30 lämnade huset och våra grannar gratulerade mig medan jag klev in i bilen. Nu var det strålande sol, klarblå himmel och jättevarmt!
VIGSELN
15:45 åkte vi förbi kyrkan. Ja, förbi. Det stod nämligen lite gäster utanför som inte gått in och satt sig än. Så jag duckade i baksätet och så körde vi förbi som ingenting. Stannade lite längre bort och väntade tills 15:55 innan vi åkte tillbaka. Då stod min blivande utanför kyrkan, hans bestman hjälpte honom att rätta till kläderna litegrann. De såg att vi kom och jag klev ut ur bilen. Det här var första gången som han såg mina kläder. Han hade inte sett brudklänningen, inte brudbuketten, visste inte hur jag skulle ha mitt hår osv. Han fick tårar i ögonen och var nog lite chockad, så jag fick faktiskt fråga om han tyckte att jag var fin! Haha.
Prästen mötte oss utanför. Några sista eftersläntrande gäster sprang in och flinade mot oss. Prästen gick igenom hur allt skulle gå till och sedan gick han in. Vi fick några minuter för oss själva då vi pratade med bestman och tärnan, jag visade stolt upp min vackra bukett och vi kramade varandras händer lite extra hårt.
Så ringde kyrkklockorna. Sedan öppnades dörrarna in till kyrkan för oss. Ingångsmarschen, Bröllopsmarsch av Mendehlsson, började spelas och alla reste sig upp och vände sig om. Hand i hand gick vi altargången upp. Jag hade tänkt att inte titta på någon, av rädsla för att börja störtgråta, men det gjorde jag i alla fall och såg ett par arbetskompisar, mina vänner, mina syskon och till sist min mamma som stod i främsta bänkraden med ögonen till bredden fyllda med tårar. Då började mina ögon bli fuktiga, men jag skärpte till mig och lyckades hejda tårarna.
Vigselakten var jättevacker. Prästen var lugn och from med glimten i ögat. Solisten var fantastiskt duktig! De 10 första minutrarna skakade benen på mig så jag trodde att det nästan borde synas genom klänningen. Handen som jag höll buketten i skakade också, det måste nästan folk ha sett! Min blivande grät och svettades om vart annat, det var riktigt varmt inne i kyrkan och nervositeten gjorde det ju knappast svalare!
Så presenterade prästen oss som herr och fru M. Vigseltalet var vackert och personligt, han nämnde att jag ?tycker det är så kul att fnissa med Kristofer?. Det tyckte alla var roligt.
Jag kommer ihåg varenda ord från hela vigseln, jag kommer ihåg sångerna, blickarna mellan mig och Kristofer och jag kommer ihåg det lugn och den trygghet jag kände. Det enda jag inte kommer ihåg är utgångsmarschen. Det var så mycket adrenalin som pumpade genom kroppen! Och jag hade verkligen velat höra den. Klinga mina klockor var det som spelades. Det var säkert vackert.
Så gick vi uppför världens smalaste och brantaste trappa för att gömma oss för gästerna. Där uppe kunde vi se ut genom ett litet fönster och titta när gästerna ställde sig på plats, fick viat fågelfrön och fixade sina kläder. Det var jätteroligt!
Prästen sa tillslut åt oss att komma ner, det var lite knivigt med klänningen och släpet i den där smala trappan. Och så gick vi ut och fågelfröna regnade över oss. Vi stod tillsammans, kysstes och folk tog kort. Mamma stod och nästan höll på att brista av iver över att få komma fram. ?Får man kramas nu? Får man kramas nu?? viskade hon lite halvhögt. ?Ja!? sa jag och då rusade hon fram och pussades och kramades med oss.
Alla gäster gick fram en och en och vi fick krama och hälsa på alla. Jag kikade bortanför gästerna och såg att tjejen vi lånat in för att servera snittar och cider var på plats, tält behövdes ju inte eftersom det var ett sådant strålande väder.
Vi gick ut till vår inhyrda bil, en mörkröd T-Ford från 1930. Stencool! Alla ville ta kort från alla vinklar, på oss och på bilen. Utanför bilen, med oss i bilen. Det blev lite paparazzistämning där ett tag!
FOTOGRAFERING
Ca 17:15 åkte vi iväg till hembygdsgården där vi skulle fotograferas. Det var även där vi blev tillsammans, för ca 1 år och 11 månader sedan, så det var lite extra speciellt för oss. Fotografen hade varit med även under vigseln och tagit bilder på oss. Han jobbade snabbt och effektivt. I förväg hade han fått en fotolista av oss och han hade även många egna idéer. Jag tror det blev massor av vackra bilder, de vi fick kika på i kamerans display såg helt underbara ut!
Fotograferingen tog knappt en timma. 18:00 var vi klara och behövde inte vara på plats på festlokalen förrän 18:30. Så vi stod i solen och njöt en stund, pratade med bestman, tärna, chaufför och fotograf. 18:15 började vi rulla.
BRUDSKÅL
18:30 anlände vi till John Bauer hotell i Jönköping. På håll såg vi att terrassen på 5:e våningen var full av våra gäster. När vi stannade utanför så tjoade och hurrade alla där uppifrån och tittade ner på oss och tog kort. Vi tog hissen upp och gick ut för att ansluta oss till våra gäster. Vi fick varsitt glas i handen och restaurangchefen skjöt iväg champagnekorken över hustaken.
Med strålande sol och utsikt över Munksjön och den nybyggda bron kändes det helt perfekt. Vi skålade tillsammans med våra gäster och minglade en stund. Vi fick höra hur vackra vi var, att jag sett sammanbiten ut under vigseln och att man även på de bakre bänkraderna hört Kristofer snyfta.
MIDDAGEN
Så gick vi ner i hotellets restaurang, Ester Kök & Bar. De hade dukat helt otroligt vackert! Allt såg så perfekt ut, och flott! Placeringen av borden blev riktigt bra, och floristen enkla men vackra rosor blev verkligen pricken över i.
Förrätt, calvadosgravad laxfile med enbärsäpplen och äppelreduktion. Jag, som inte lyckats få i mig så mycket mat under dagen hade hoppats att jag skulle kunna äta ordentligt nu. Men icke ? jag var fortfarande alldeles för upprymd och adrenalinstinn för att kunna äta. Men jag åt ändå så pass mycket att jag kände att det var fantastiskt gott!
Varmrätt, chili- och vitlöksstekt lammfilé med svampquiche och madeirareduktion. Vi och våra gäster bara stönade ? maten var helt underbar!
Sedan sträcka-på-benen-paus innan man själv fick gå och ta en efterrättsskål, kaffe och avec. Efterrätten bestod av en liten glasskål med ett lager vaniljpannacotta i botten, sedan ett lager rårörda jordgubbar, ett lager mjölkchokladmousse och dekorerad med en glaserad jordgubbe och en chokladbit. Fruktansvärt gott med något sött efter allt det salta och syrliga i maten.
Toastmastern informerade alla om de gästbokslappar som låg vid varje plats och att vi önskade att alla fyllde i dem under kvällen. Det verkar som om alla har gjort det också, vi fick alla i en låda. Alla sätt även och läste festprogrammet och vi hörde många glada skratt över de rim vi satt ihop om varje gäst.
TALEN
Vår toastmaster, Kristofers låtsaskusin Patrik, gjorde ett helt fenomenalt jobb under kvällen. Vi hade skrivit tydliga direktiv till honom som han själv omarbetat så att det kändes personligt men ändå informativt och tydligt. Min mamma var den första som talade, både å sina egna och pappas vägnar. Hon är en van talare och gjorde det helt perfekt.
Sedan var det Kristofers pappa som höll tal, inte ett öga torrt, och hans mamma höll ett eget tal med tillhörande bildspel över Kristofers liv. Hon gjorde det som ett ABC över hans liv, hon berättade något litet på varje bokstav.
Alla hans syskon höll även de varsitt tal, vi fick se en film från svensexan, jag fick en scrapbook av hans syster som hon satt ihop om möhippan. Sedan började mina 5 syskon skruva på sig. Så ställde sig allihop upp och min äldsta syster förklarade att de inte insett att de borde hålla tal och att det därför nu fick bli lite improviserat. Hon höll tal å alla deras vägnar och det gjorde hon jättebra. Hur kul som helst!
Toastmastern läste sedan upp en dikt som min tärna skrivit till mig. Hon blir så nervös av att tala inför folk, så hon valde att göra så istället. Vi satt och höll varandra i handen medan han läste upp dikten. Under hela dagen hade jag då och då blivit tårögd, men aldrig gråtit. Nu var första gången som tårarna föll på mig.
Även toastmastern höll ett vackert tal där han bland annat berättade att Kristofer i 12-årsåldern hade arrangerat fotbolls-VM i trädgården för honom och Kristofers yngsta bror. När han sedan lät dem vinna så hade han tillverkat en prispokal av en tupperwareburk, några pinnar och en träkloss och spraymålat allt i silver. Slutklämmen kom när Patrik så tog fram denna pokal och överräckte till Kristofer som tack. Då brast det totalt. Kristofer, som under alla andra tal visserligen gråtit men ändå varit samlad, bara grät. Och lillebror satt och hulkade också.
Sedan höll Kristofers bästa kompis tacktalet.
Vi fick även några telegram, bland annat från vänners föräldrar m.m.
BRUDVALSEN
Vi hade bara övat ett par gånger. Kristofer är duktig på att dansa, jag är urdålig. Men jag tänkte att det kommer inte synas under min klänning hur jag trampar ändå, så det går nog bra. Det såg tydligen jättesnofsigt ut. Kristofer tog stora steg för att försöka få det att se elegant ut. Har sett ett videoklipp från valsen och det ser faktiskt riktigt bra ut. Förutom att jag med handen utsträckt som en klo klamrar mig fast vid hans axel? Haha.
FESTEN
Min syskon, som inte var så noga med att hålla tal var riktigt duktiga på att hålla igång sen! De var konstant uppe på dansgolvet. Andra gäster dansade också, eller minglade i baren där de kunde köpa bl.a. våra drinkar ? Offas harddrive, Annelies klackattack, Göttlaborg eller Jönskvarna. Lyckat!
Folk minglade bra över gränserna också. Unga snackade med gamla, mina gäster med hans gäster osv.
ROLIGA SAKER SOM HÄNDE
När jag skulle gå på toa så släpade jag med mig Kristofers äldsta brors fru in på toa för att hjälpa mig med klänningen. ?Vi blir väldigt intima du och jag nu!? sa jag. ?Ja, vi tar vår relation till nästa steg nu!? sa hon då. Härlig stämning!
När Kristofer lämnade middagen för att gå på toa skyndade alla män fram till mig för att ge mig en kyss. De flesta pussade mig på kinden, några pussade mig broderligt/faderligt på läpparna. Men Kristofers äldsta bror kom fram, tog ett ordentligt tag om mina kinder och gav mig en riktig smällkyss på munnen. Hahaha. Chockad tittade jag förebrående på hans fru, ?Ska du inte hålla koll på din karl?? sa jag. ?Jo, jäklar alltså!? fnös hon och flinade.
Någon gick rakt in i staffliet där vi ställt en inramad bordsplaceringskarta. Så hela alltet välte och glaset i tavlan gick sönder. Fint minne!
Min morbror tycker inte om att dansa (liksom ja). Min moster, hans syster, bjöd upp honom och han vägrade. "Du får aldrig upp mig!" Tillslut lyckades hon och då gjorde han det till en pajasdans istället. Vi har det inspelat på film. Han hoppar runt och flaxar med både armar och ben som en tok. Hysteriskt roligt att se!
BRÖLLOPSNATTEN
Vi lämnade festen när festlokalen stängde klockan 02:00. Då var de flesta gästerna kvar och skulle bo på hotellet. Vi tog taxin till vårt hotell som låg en liten bit därifrån.
Utan att gå in på detaljer kan jag säga att den blev mycket lyckad och att vi inte skyddade oss det allra minsta. Vi låg uppe till 3:30 och pratade om allt som hänt, saker folk sagt och saker som den ena missat men den andra varit med om.
Dagen efter vaknade vi 8:30, oförskämt pigga. Vi ringde ner till receptionen och beställde upp frukost. Sedan åt vi frukost på sängen och gav varandra våra morgongåvor. Jag fick hans först. En stor trälåda med ett kodlås på. Så fick jag en lapp med ett sudoku-kryss på och tre inringade tomma rutor. Jag var alltså tvungen att lösa sudokut för att få fram koden till låset på lådan. Hur kul som helst för mig som älskar sudoku!
Efter mycket om och men fick jag upp låset och fick bland annat ett liknande secret box-album av honom som han tagit själv och med hjälp av en kompis fru. Hur läckert som helst! Jag fick även en otrolig vacker guldklocka som var mer som ett smycke med en klocka på. Tidlöst ? jag kommer kunna använda den även om 40 år. Jag fick också en introduktionskurs på en ridskola i närheten, det har jag pratat länge om att jag vill ha.
Han fick en secret box av mig och även 4 små champagneflaskor. Den första flaskan ska vi öppna redan på lördag, när vi firar vår första vecka som gifta. Den andra öppnar vi efter en månad, den tredje efter ett halvår och den fjärde efter ett år.
PRESENTERNA
Vi hade önskat oss bidrag till vår bröllopsresa. Detta hade vi dock inte spridit mer än att bestman sa det när folk svarade på inbjudan så vissa hade missat det ? eller struntat i det. Vi fick hur som helst ihop så mycket pengar att bröllopsresan är betald ? och mer därtill. Vi fick också en vacker servis av hans föräldrar, en specialbeställd brudkista med våra namn och datum på av mina föräldrar, vackra vinglas från Boda Nova, sällskapsspel, biocheckar, ett resekit med solprodukter och en badboll, en säkert jättedyr champagneflaska från min morbror som är vinkunnig där han även skrivit litegrann om vinets bakgrund m.m. Och mycket mer!
Vi satt igår eftermiddag och öppnade kort och presenter och grät och skrattade om vart annat.
Kort och gott: vi är hur nöjda som helst! Ingenting gick fel (förutom morbrodern som fastnade i Tyskland), vädret blev perfekt, allt gick lugnt och rullade på utan stress eller förhinder och alla våra gäster hade en jättetrevlig kväll. Vi ångrar ingenting och hade inte velat göra om det för det går bara inte att få en bättre dag än den vi fick!
FOTOGRAFIER
En av våra gäster fotade alla gästerna och även lite annat med vår kamera. Fick även lite bilder från en arbetskompis. Så några bilder kan ni få se redan nu! Resten får vi inte förrän vi kommer tillbaka från vår bröllopsresa om 3 veckor.
www.familjeliv.se/hem/caranlachiel/galleri.php%F6llop+11+8-2007
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-06 12:44
Nu ligger det fler bilder från fotografen och från bröllopsresan i mitt galleri.