• Tingaling

Passinformation

Det var någon som undrade häromdagen hur man skulle göra med passet vid en resa kort efter bröllopet. Jag har slarvat bort tråden...grr..

Jag var i alla fall hos polisen igår och skulle göra ett nytt pass. Hon sa till mig att det går alldeles utmärkt att resa på sitt gamla pass så länge man har med sig beviset från Skattemyndigheten att man har bytt namn.

Det beviset fick jag efter en vecka. Reser man innan man har fått beviset borde det ju inte vara några problem att resa på sitt gamla pass heller.

Så, hoppas det kunde reda ut lite frågetecken!

• Svar på tråden Passinformation
  • capricon76

Ja, det går visst att resa med det gamla passet, MEN, det beror på vilket land ni tänker flyga till. Tycker att du ska boka dina biljetter med gamla namnet. Alltså namnet på biljetten ska stämma med namnet på passet. Jag jobbar på en flygplats här i Sverige och jag lovar dig, det pass-polisen säger, stämmer inte alltid med de regler som olika länder och flygbolag har.
    Ett Råd:- ring till respektive flygbolag och dubbelkolla.
    Lycka till och trevlig resa:)

• Tingaling

Nu är det inte aktuellt för mig att resa men det var bra tips du gav!

Det har varit många förvirrade brudar här som inte har vetat hur man ska göra.

Men det borde ju underlätta om man har samma namn i bokningen som på passet.

Sen vet jag inte riktigt vad som kan hända om man skulle bli stoppad i en passkontroll och de kollar upp ens personnr i Sverige och ser att efternamnet inte stämmer. Hjälper det då att ta upp sin lapp på svenska med registreringen att man har bytt namn? Men de kanske kan få svar från Sverige att man har bytt efternamn...

Vad vet jag, sånt kanske aldrig händer..

• anne på grönkulla

Sannolikheten att någon har tillgång till svensk folkbokföring är noll. Om man åker fast i långa förhör p g a misstanke om brott och de går till svensk polis och kollar så kanske de kommer på det också, men rent konkret så tror jag det krävs rätt mycket för aatt någon ens ska kolla - MEN om pass och biljetter inte stämmer överens så har flygbolags/flygplatspersonalen rätt att hindra en från att resa.

Svar på tråden Passinformation