• sommarjänta

Låna på huset för att få råd?

Vi är sugna på att gifta oss, men det vanliga problemet är ju pengarna. Det är mycket som kommer att kosta inom den närmaste framtiden eftersom vi planerar att köpa hus inom 1-2 år. De besparingarna vi har vill vi ha som en buffert för det kommande huset. Skaffa barn finns även med i planeringenen och det är inte heller billigt.

Ska vi spara till bröllopet lär det inte bli möjligt att genomföra förrän om tidigast 5 år, troligen ännu längre.

Min fundering är då att är det dumt att låna på det kommande huset för att få råd att gifta oss? Jag är egentligen väldigt emot onödiga lån, men det känns som enda möjligheten om vi vill gifta oss utan att behöva vänta i många år. Vi är i 30-årsåldern och det är ju nu man vill gifta sig.
    Hur har ni gjort? Vi har inte räknat på vad det kommer att kosta oss, kanske runt 50-60000 iallafall.

Tacksam för er syn på saken, även om frågan inte är högaktuell för stunden.

• Svar på tråden Låna på huset för att få råd?
  • rosarosen1

jag känner en del som tagit lån för att gifta sig. Jag kan säga som så, att jag hade inte gjort det. Vi sitter oxå på hus och bil, och tycker som du att det gäller att ha så få lån som möjligt. Men sen beror det på vad man har för inkomster, får man bidrag av föräldrar osv? Vi får bidrag av våra föräldrar och kommer att spara själv.

• Fru Cinderella

Ett bröllop behöver inte gå på de summorna, ni kan ju lugnt få ner det till en 20.000 om inte ännu lägre om att gifta sig är det viktiga.

Tycker att låna på huset när ni även planerar barn låter dumt.. mitt råd är att antingen gifter ni er nu till en budget ni har råd med eller så väntar ni 5 år... det är aldrig kul att sitta på en massa skulder, det rekommenderar jag ingen.

• rosarosen1

Jag håller med Fru cinderella. Massa skulder=inte kul.

• Skottdagen 2008

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig för å ena sidan är ju inte 50-60000 kr så mycket extra på ett stort lån när det väl är ränteavgifter som ska betalas. det kan röra sig om vadå.....ni som kan matte.....extra. Har man ett lån på säg 1,8 miljoner till ett hus så är ju inte det så himla mycket mer. vi tog extra lån för att renovera på vårt hus och det var ändå 200 000 kr som vi inte tycker märks så mycket på det stora hela.

Känn efter hur viktigt det är för er att ha ett stort bröllop eller hur stor del av t.ex. Ett hus ni vill lägga till för en del lån blir det ju i alla fall. Betala handpenning och slipp topplån och blir det då så pass att ni kan låna mer utan topplån så helt OK skulle jag då tycka.

• fröken pixie

Det är så oerhört svårt att råda i sånt här, eftersom det som är viktigt för en person kan vara oviktigt för en annan.

Personligen skulle jag aldrig ta ett lån för att gifta mig.

Vi har inte heller råd med ett stort bröllop utan valde att istället "bara" bjuda närmaste familjen, 25 pers, och kunna genomföra bröllopet nu istället för om ett antal år. Det känns helrätt för oss.

• sommarjänta

Tack för era åsikter!
    Jag är ju egentligen emot lån, det är bara en tung börda. Sitter med ett billån nu och betalar av extra på det så mycket jag kan för att bli av med det, så jag vet hur det är.
    Känns lite hopplöst bara, det kommer dröja väldigt länge innan vi får råd.
    Har ju som sagt inte räknat på vad det kommer att kosta direkt, men han har en stor släkt och det blir inte svårt att få ihop det till ca 80 personer. Maten kommer ju kosta en del, även om man bara kör med buffé. Det vore tråkigt också att inte bjuda alla (det skulle inte heller vara särskilt populärt efter att sånt hänt tidigare i hans släkt..)
    Visst kan man ha ett enklare bröllop men samtidigt är det något man bara gör en gång i livet och då vill vi ha det lite extra.
    Bröllopsresa räknar vi inte med, bara själva bröllopet och festen.

• rosarosen1

ja, det är svårt. även om ni vill ha ett bröllop som ska kosta typ 60' så när ni väl ska låna pengarna så är det säkert lätt att man drar på lite extra. Man vet aldrig med räntor, och huspriserna lär ju inte fortsätta uppåt för alltid, man vill ju ändå göra en vinst på sitt hus, inte kul om man tar massa lån på huset och sen knappt tjäna ngt på huset när man säljer en dag. Lycka till och hoppas att ni kommer fram till ngt som känns rätt för er.

• Skottdagen 2008

Vi har catering och det kostar endast 285-325 kr per person för förrätt, varmrätt och tårta. Alkoholen fick vi köpa eget men de serverar. Vi har 80 st gäster som tackat ja!

Nä, lån är inte kul, men ett huslån är ju stort ändå så jag tyckte att ni kunde "gömma" bröllopslånet där. det är ju bättre avtal än ett billån.

• Fru Cinderella

sommarjänta
    Men om det bara är något man gör en gång i livet och ni vill satsa lite extra, är det då inte roligare att göra det när ni vet att ni har råd och inte gifta er på lån! För det resulterar ju egentligen bara i att ni inte äger någonting.. inte ens ert eget bröllop

• burken

Att gifta sig är ju oxå en trygghet, speciellt om man planerar att skaffa barn.

Tyvärr kanske man får rätta mun efter matsäck. Sedan är inte jag så säker på att man kan låna extra pengar i huslån. DVS om man lånar pengar till ett hus är det inte möjligt att låna "lite extra" som går läggs på huslånet. De sa de till oss på banken iallafall, och mina bekanta råkade ut för samma sak, de hade tänkt att låna lite extra att köpa möbler för.

Fundera på vad som är viktigast för er och rätta er från det. Dvs är det viktigast att gifta sig kanske ni får vänta med att gifta er, är det viktigast att köpa hus får ni vänta med att gifta er.

PS: Vi sparade ihop till vårat bröllop under ett år. Har varken barn eller hus.

Svar på tråden Låna på huset för att få råd?