• blivandefruandersson0?

hur långt efter bröllopet kommer registreringen att man är gift

undrar för snart vill vi åka iväg men då behöver jag ett pass och vill inte skaffa ett i mitt nuvarande efternamn och sedan behöva skaffa ett nytt .
    Gifte oss för en vecka sedan snart i morgon onsdag är det en vecka som redan gått .
    gifte oss den 15 augusti

• Svar på tråden hur långt efter bröllopet kommer registreringen att man är gift
  • Fru Cinderella

2-3 veckor tar det att få det igenom..

• Fridelina

Jag har inte riktigt funderat på det här med giltigt pass och så. Vi gifter oss i maj nästa år men då ska vi på bröllopsresa direkt och så ska vi vara bortresta ca 3 v. Hur gör man då? Blir det problem vid hemkomst om inte passet man har är "giltigt" längre pga. nytt efternamn, eller det bryr de sig inte om?

• blivandefruandersson0?

tack tjejer för era svar .
    Fridelina hur det gäller med det där vet jag inte kolla upp det med dem som gör passen.

• anne på grönkulla

Hinner man inte byta pass (och det kan man inte räkna med att få färdigt inom kanske en månad efter vigseln/namnbytet) så får man boka biljetten och resa i sitt gamla namn.

• Fru Cinderella

Åker man nära på vigseln så bör man åka på sitt gamla efternamn, med sitt gamla pass. Det viktiga är att det står samma namn på passet som på biljetten, så boka i det gamla namnet med andra ord.

• Fru Cinderella

APG
    Opps, måste vara mornig så inte att du redan hade svarat på frågan

• Karis Annelie

FRIDELINA så länge det strå samma namn på passet och biljetten så är det inga problem.
    Jag tror att man kan använda sitt gamla namn ett halvår eller så efter registreringen av det nya. Så det är inte ngn minut en viss dag som bytet sker....

• blivandefruandersson0?

problemet är att jag har inget pass bara ett id kort som går ut nästa år och den kan man ju inte åka på så därför menade jag att jag vill ju inte skaffa ett pass i efternamnet som fortfarande står i papperna utan vänta tills det är registreat så att jag kan söka pass i nya .

• anne på grönkulla

Ja, och då får du vänta med att resa - dvs du kan inte vara säker få hinna få ett pass i ditt nya namn på sådär 4 veckor efter att ni gift er. Det kan gå fortare, men det är svårt att veta i förväg eller att chansa.

• blivandefruandersson0?

jo det är ok vi har tänkt åka efter september ca

Svar på tråden hur långt efter bröllopet kommer registreringen att man är gift