• Fröken A, blivande Fru D

P-spruta, kan ni hjälpa mig svara på någa frågor...

Undrar över en sak, om någon med erfarenhet av p-spruta kan hjälpa mig?
    Jag har sedan jag börjat med p-spruta för snart två år sen gått upp ca 10kg, vilket jag nu verkligen försöker bli av med! Vet att viktuppgången beror på ökad hormondos som ger ökad hunger, så nu till min fråga:

Vänjer sig kroppen vid denna hormondos? Stannar viktuppgången av? Att byta prev medel är inget alternativ, pga att p-piller inte gett mig det skydd jag önskat!

Barnmorskan kunde inte ge mig ngt bra svar sist, så nu vänder jag mig till er!

• Svar på tråden P-spruta, kan ni hjälpa mig svara på någa frågor...
  • La Paloma

Har ingen erfarenhet själv, men en väninna till mig gick inte ner sina kilon förens hon slutade ta sprutorna
    Kan du inte prova spiral?

• Fröken A, blivande Fru D

Kan man använda spiral om man inte fått barn? Fått för mig att man inte kan det?

• La Paloma

Det var så förr, men jag tror inte det är så nu längre. Hör med din barnmorska.

• burken

HAr oxå hört att det skall funka, finns i koppar som skall vara ett bra alt. Har jag fel om den inte innhåller några hormoner?

• La Paloma

Det stämmer, den innehåller inte hormoner.
    Har haft både den och hormonspiral. Hormonspiralen är bra om man inte vill ha mens, på mig försvann den helt i sju år den förvinner dock inte på alla. Nu slipper vi allt sånt då min man valt att sterilisera sig......guuuuud så skönt

• bmm

Hej!

Man kan få en spiral insatt utan att ha fött barn men det är inte förstahandalaternativet. Med stor sannolikhet kommer inte dina kilon att försvinna av att kropppen vänjer sig vid hormonerna. Gestagenet i sprutorna kan skapa en ökad aptit och detta gör att du går upp i vikt. Viktuppgången kan mycket väl försvinna om du slutar med sprutorna. För att inte fortsätta med viktuppgång bör man nog vara medveten om den aptitökning de skapar och "hålla" igen lite.

Från en som jobbar med detta dagligen...

Svar på tråden P-spruta, kan ni hjälpa mig svara på någa frågor...