• Pomodoro

slempropp precis innan, precis efter eller under ägglossning

Vi planerar inte barn men jag har anda en liten fraga. Den dar slemmiga langa, ibland lite blodiga proppen som kommer i samband med ägglossningen, exakt NAR ar det den kommer ut?
    Min man ar lakare och han vet inte, har googlat men anda inte riktigt fatt svar - kanske for att slempropp inte ar en medicinsk term...

• Svar på tråden slempropp precis innan, precis efter eller under ägglossning
  • bmm

Din menscykel ser ut så om den är regelbunden att ca 14 dagar efter mens har man ägglossning. Innan ägglossningen är sekretet från slemhinnorna/körtlar ganska genomskinligt och tunnt. Ibland vattentunnt. Efter ägglossningen är det mera tjockt för att då verka som ett skydd ifall en gravidtet har uppstått. Att flytningen skulle vara blodig vid ägglossningen är inget jag har hört om. Slempropp är som du säger ingen medicinsk term men sök på flytning och ovalution.

• pickolina

Bra fråga.. Jag har typ inga flytningar alls och kan därför inte avgöra så.. Men runt ägglossning kommer det ut något som liknar gelé.. Kan se ut som en geléklump i trosan.. *s* Kanske är något liknande? Har dock aldrig hört någon annan (tidigare) berätta att dom upplever något liknande. Jag har inte heller någon aning faktiskt. Ring gyn och fråga...

Annars pratar ju alla bara om att flytningarna är olika, tex "trådig" osv.. Vissa kanske har annorlunda helt enkelt, men tat det motsvarar den "trådiga" perioden.. Det VET jag att det i alla fall står om på nätet, för det har jag läst tidigare.

• burken

jag får alltid slemproppar 2 veckor före min mens. Det är min koll på att allt funkar som det skall.

• Pomodoro

Tack for alla svar: Jag har spiral, det ar kanske darfor det ar lite annorlunda. Har precis blivit kollad, allt var bra. Jag vet allt om det dar med att flytningarna blir tradigare, men jag undrar alltsa om den har slemproppen som burken pratar om. De ser lite ut som en avgjutning av cervix, jag ville bara veta NAR man far dem.

• pickolina

Pomodoro - Vad jag menar är att det kanske är så att vissa inte har just dessa "trådiga flytningar" utan mera "slemproppar" som ni pratar om, eller "gelé" som jag har..men att det bara är individuella skillnader och uppstår vid samma tidpunkt i cykeln... Men det var så klart inget svar utan bara en filosofi. Du får nog kontakta gyn för att få ett korrekt svar, eller testa dig fram själv med hjälp av ägglossningsstickor.

Svar på tråden slempropp precis innan, precis efter eller under ägglossning