• angelmami

byta efternamn....

Jag gifte mig för 3 v sedan och jag undrar om det här med efternamnet...
    jag har anmält ändring och nu fått bekräftat efteråt att mitt namn nu är bytt.
    Hur gör man nu då?
    Vilka meddelar man att det är bytt till?
    Banken,facket,försäkringar m.m. måste men ringa runt till allt man är med i eller går det automatiskt som det gjorde med körkortet? Där fick jag blanketter hemskickade när namnat var registrerat...

hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden byta efternamn....
  • Lena+Mattias=sant

Det varierar så ring dem för säkerhets skull.

• meb

Jag gifte mig för tre månader sedan. Det mesta verkar ha gått automatiskt. Banken gick definitivt automatiskt (Swedbank). Det enda jag behövt göra är att skicka in till Vägverket för körkort (på den blankett som kommer automatiskt), skaffa nytt pass och nytt visa-kort). Grattis till att du blivit fru:)

• Tingaling

Det mesta har gått automatiskt för mig också. Tror att allt är ändrat nu. Gifte mig för 2½ månad sen. Får i princip ingen post alls med mitt gamla efternamn på.

• *Lilla M*

Kolla igenom vad du har för kort i plånboken. De mesta gick automatiskt för mig med, men inte biblioteket och sånt.

Och sen prenumerationer.

För mig som är student har jag precis upptäckt hur extremt segt det är med byråkratin inom Univeristetsvärlden. Det verkar dröja innan jag får igenom namnändringen där!

Men annars:
    Grattis så hemskt mycket!
    Och ta det lugnt, det mesta löser sig av sig självt!

Svar på tråden byta efternamn....