• TezzAmore

Vår underbara härliga bröllopsdag!

Dagarna innan bröllopet var verkligen hektiska! Det var många grejer som skulle inhandlas och många samtal att ringa. På fredagen var vi i festlokalen hela dagen och fixade. Sambon och bestman körde skytteltrafik mellan blomsteraffären, tårtaffären och många andra affärer medan vi andra plockade fram bord, dukade och fixade med allt annat. Vilken underbar lokal dessutom! Alla tyckte att den var otroligt vacker och den var verkligen perfekt för oss! Vi lämnade lokalen nån gång efter nio, rusade hemåt och efter 1,5 timmars upp-piffning (målade mina naglar osv) stupade vi i säng.

Fem över sex ringde klockan. Jag steg upp och allt jag gjorde kändes som i en dröm. Jag kunde knappt få i mig nån frukost. Sambon var tvungen att prata om nått helt annat för att jag skulle kunna äta. Efteråt stod jag en stund och tittade ut genom fönstret för att kolla vädret och kunde inte förstå riktigt att det bara var några timmar kvar tills vi skulle bli man och fru.

Vid åtta klev jag in hos min frisör. Hon satte genast igång med att locka mitt hår. Efter en kvart klev ena tärnan in och min andra tärna kom efter nån timme. Det var så lugnt och skönt att sitta i stolen och bara bli ompysslad. Är verkligen inte van vid det. Jag kände mig väldigt lugn hela förmiddagen och efter att frisören gjort både mig och mina tärnor vackra blev det lite lunch. Kycklingsalladen gick knappt ner (inte konstigt att jag gick ner 2 kg sista veckan) och därefter var det sminkning och påklädning. Vid kvart över 12 kom min sambo och bestman och hämtade oss. Kommer aldrig att glömma sambons min när han såg mig för första gången. Han bara log och sa att jag var så vacker. Något som jag dessutom fick höra från honom resten av kvällen! :) Jag tycker dessutom att han var den finaste mannen den dagen, fast så är jag ju inte direkt opartiskt!

Vi åkte till fotografen på Kungsgatan (göteborg) och det var så kul att se allas miner när vi klev ut. Små barn och även vuxna sa till varann "åh, titta ett brudpar"! "åh, va vackra ni är!" Det var kul! Vi tog några kort i studio både med och utan brudföljet och sedan åkte vi vidare till Trädgårdsföreningen. Vi hade lite otur med vädret, det regnade inte, men det blåste lite för mycket så det var inte så roligt att fotas där som jag hade hoppats på. Jag hade fullt upp med att hålla min slöja i styr... Vi blev klara snabbare och hade helt plötsligt en hel timme kvar innan vi skulle vara i kyrkan. Då bestämde jag mig för att åka tillbaka till frisören. I det blåsiga vädret var det några hårnålar som ramlat ur. Vi åkte dit och då hade hon gått en sväng på stan, men hennes kollega ringde efter henne och hon vara i närheten så hon kom efter några minuter. Hon stormsäkrade slöjan i mitt hår (jag plockade ur 23 hårnålar på natten och då hade jag inte ens håret uppsatt!! )

Vi åkte sedan mot kyrkan, men var fortf. tidiga, så vi stannade en stund, åt lite frukt och passade på att gå och kissa hemma hos ena tärnan.

När vi kom fram och skulle gå upp mot kyrkan försvann plötsligt allt mitt lugn och jag blev supernervös! Jag började nästan gråta ett par gånger innan vi skulle gå in och kommer inte ihåg speciellt mycket då. Vet att kyrkklockorna började ringa och så började orgeln att spela. Vi klev två steg in i kyrkan och då såg jag en kompis stå och gråta och då var det kört. Jag grät hela vägen upp för altargången. När vi kom fram och solisten började sjunga lyckades jag samla mig och resten av vigseln var så underbar. Klockan tre, lördag den 25 Augusti blev vi man och fru. Prästen var riktigt rolig och avslappnad och solosångerna underbara. När vi gick ut ur kyrkan grät jag också en skvätt. Både av lycka och att spänningen släppte!

Det var en mäktig känsla att stå utanför kyrkan och se våra vänner och familj där för vår skull. Alla var så glada och det kändes som att lyckokramarna aldrig skulle ta slut! Efter kramar, pussar och några kilo ris gick vi sedan bort till bilen och chauffören korkade upp varsitt glas champagne till oss. Han satte även på ett gäng konservburkar bak på bilen och efter en stund åkte iväg med burkarna skramlande bakom oss.

Vi åkte Göta Älvbron in till stan. Åkte upp och ner för avenyn och Heden och alla centrala delarna av stan! Det var så roligt! Vi skålade med alla vi såg och fick så många lyckönskningar från helt okända människor att man blev alldeles varm i hjärtat! Både min man och jag log så vi hade ont i käkarna efteråt!

På väg till festlokalen var jag lite kissenödig och vi stannade till vid en bensinmack. Det kändes så himla fel och så roligt. Det stod en man framför mig som köpte ciggaretter och sen stod jag där i värsta brudklädseln! Hahaha!

När vi kom fram till festlokalen blev det lite mer kramar och en välkomstskål. Vi hade köpt en tavelram som alla gäster fick hålla upp framför sig och så fotade en kompis gästerna. De korten blev riktigt roliga! Sedan blev det trerätters middag med massa roliga tal från våra pappor, bestman, vänner, familj, lite spex och allsånger! Vi fick bla. pussas varje gång de klingade i glasen och det blev ett par gånger om jag säger så! Några telegram blev det också och även ett som jag skickat till min egen man. Det blev verkligen en överraskning för honom och något som många pratade om efteråt. Jag pratade med så mycket folk att jag knappt han äta klart innan det var dags för nästa rätt. Bordsplaceringen blev verkligen lyckad och alla pratade med alla. Jag smet iväg en stund på toaletten och på väg tillbaka såg jag en lång rad tjejer stå på kö för att pussa på min man. Jag gömde mig bakom ett hörn och stod och sneglade på dom tills kön var slut. Mitt i kön hade dessutom bestmannen ställt sig! Min man fick en puss mitt på munnen av honom!

Efter vad som kändes som en halvtimme (men igentligen var ett par timmar) så var det dax att bryta borden. Jag gick på toaletten igen och på väg därifrån mötte jag han som fotograferat gästerna och skulle krama om honom och tacka för hjälpen, då hända det som inte fick hända...

När jag kramade om honom missade jag att han höll i ett glas rött vin, som tyvärr föll ur hans hans och totalt dränkte mina skor och min klänning!!!!! Det rusade fram folk från alla håll, salt, handdukar, papper och massa hjälpande händer. De fick bort en hel del vin från klänningen, men inte allt och tyvärr blev mina skor helt förstörda. Jag får väl färga om dom, men hade helst viljat ha dom i originalfärgen, vit... jag fick lånat ett par andra vita (för trånga) skor under kvällen och sen gick jag tebax till gästerna.

Jag stod där och småpratade med lite folk och helt plötsligt ställde sig alla grabbarna på kö för att pussa på mig, det var jättekul att få så många pussar!

Efter det var det dags för tårtan. Den var underbar vacker. Tre våningar med chokladmousse och vanilj täckt med sjöstjärnor, blåmusslor och röda rosor i sugarpaste. Min styvmor sjöng en känslosam sång för oss och mina tärnor höll tal. Dessutom torterade de oss (speciellt mig) med att spela upp låten som jag fick sjungit in på möhippan! Carolas, Tommy tycker om mig, fast jag hade ju bytt ut Tommy till min mans namn istället.

Efter tårtan var det dags för brudvalsen. Vi hade tagit två danslektioner, men tyvärr gick dansen åt pipsvängen, det var omöjligt att dansa i de där låneskorna. (fast gästerna tyckte att dansen gick bra!) Senare på kvällen gick jag faktiskt tom. och hämtade mina bruna vanliga skor och svängade loss på dansgolvet med dom istället.

Efter brudvalsen och ytterligare en vals började bandet att spela och de spelade ända fram till klockan två på natten. Jag dansade nästan ingenting med min man, för alla andra ville dansa med oss. Vi hade fri bar och hade köpt massa roliga saker som tex. färggranna drinkpinnar och allt var så uppskattat! Vi hade två vänner som stod i baren och de hade tom. hittat på en egen drink som hette brudparets favorit.

Det var många som kom fram och sa att det var det bästa bröllopet de varit och på och det kändes verkligen skönt att höra när jag ändå lagt ner ett helt år på planeringen av det. Vi lämnade partys sist av alla och var hemma klockan fem på morgonen.

Det var en helt underbar dag och alla var så himla glada och trevliga och lyckliga tillsammans med oss! Det var så avslappnat och maten var god och tårtan likaså och det enda jag igentligen har att klaga på är (förrutom rödvinet på min klänning) att dagen gick alldeles för fort!

Till alla er som ska gifta er, glöm inte bort att stanna upp lite då och då under kvällen och bara andas in all kärlek från alla.

Jag vill passa på att tacka alla mina underbara BTvänner som var med på vigseln och även ni som inte kunde komma. Tack för alla råd och bra idéer ni gett mig och att ni orkat lyssna på mig under årets gång!

Nu bär det av på honeymoon i fyra veckor! *tjohoooo*!

• Svar på tråden Vår underbara härliga bröllopsdag!
  • TezzAmore

Måste passa på att be om ursäkt för längden på inlägget.... *Skratt* Jag bara skrev och skrev och skrev! Det tog aldrig slut! Ett tack till er alla som dessutom orkar traggla sig igenom allt! *ler*

• seal

Ett stort grattis till er!
    Det låter som att ni verkligen hade en superdag på alla sätt och vis! Verkligen jätteroligt att få ta del av beskrivningen av dagen.

Det måste nog vara lite incidenter på bröllopsdagen och det är nog mycket av det man skrattar mest åt sen!

Ha en underbar bröllopsresa!
    Vi hörs!

• Johanna08

Grattis TezzAmore!! Det låter som en underbar dag! Tack för att du delar med dig! Ha en lika underbar bröllopsresa!

• FredagenDen13

Åh vännen!!!!
    Det är sååå roligt att läsa.
    Blir varm i hjärtat... jag kan se er framför mig!!!

*1000 KRAMAR*

• MissPhoenix

Skriver samma som jag skrev till lykke- vilket underbart bröllop ni måste haft. Såå ledsen att jag missade det och du var såååå underbart vacker och jag kan verkligen ta in känslan från festen när du skriver. AAAAAAAAAHHHH....

Förresten, färga skorna så att du kan använda dom igen

Eller är det inte så fint med vit-rödstänkta skor?`

• Ab fab

söta Tezz... vilken underbar dag! Och du var strålande vacker!

• Nickes fru

Tezz: Ni var så vackra! Jag blev så glad i hjärtat när jag satt där i kyrkan och jag såg hur din man tittade på dig med sån lycka i blicken... han kikade på dig flera gånger och bara storlog och han såg sååå stolt ut!! Det såg så underbart ut, KÄRLEK!!! Blir glad bara jag tänker på det!

• Addiz

tezz: låter som om ni hade en helt fantastisk dag!!!! vad roligt tjejen! och ha det nu underbart "over there"! :)

• TezzAmore

Nickes: Åh, vilka härliga ord du beskriver vår vigsel med! Min man hälsar och tackar för den korrekta beskrivningen, han kände precis så!

Tack alla ni andra för att ni orkat traggla igenom min rekordlånga berättelse från den bästa dagen i våra liv!

• Puman-prinsen

TezzAmore - Önskar Herr och Fru Tezz stor lycka i framtiden!

Så underbart dag ni hade... (Inget lite vin kunde förstöra) Det är på bröllop som kärleken mellan två personer syns och känns i luften..

Låt er kärlek för varandra låta er gå på molm långt framöver.

Kram

• TezzAmore

Puman: Gå på moln är verkligen rätt utryck! När vi åkte genom stan efter kyrkan och hälsade på alla på gatorna, så kände jag en enorm lycka och glädje av att alla människor hälsade och lyckönskade oss. Nu några dagar efter så känner jag fortf. så och jag känner för att ropa ut för alla vi går förbi "vi har gift oss!!!!!" men det gör jag ju givetvis inte, för då skulle jag ju klassas som galen! Hahaha!

• lillamillan

ååå jisses så jag grät när jag läste då!
    Du fick verkligen med känslan allt...

Buhuuuuuu *snyft*

Grattis!!!

Svar på tråden Vår underbara härliga bröllopsdag!