• powerking

Torka brudbukett hjälp

Hur gör man när man vill torka brudbuketten? Jag hade en med bara rosor och murgröna...men hur gör jag nu? Hänger jag den uppoch ner? Eller tar jag bort oasisen? ELler hur gör jag ?????

HJÄLP

• Svar på tråden Torka brudbukett hjälp
  • MKD

Det är svårt att torka en brudbukett själv så att det blir riktigt snyggt och bra. Man har börjat sluta konservera buketter nu eftersom ämnet man torkade blommorna i KANSKE är cancerframkallande, så det är inte så vanligt att butiker gör detta längre ;) (Sen är det många som inte KAN detta) Men annars kan man ju hänga den upp och ner som du sa, men gör detta så fort som möjligt, inte när blommorna har börjat hänga, som buketten ser ut när du hänger upp den, så kommer den se ut när den torkat, så med andra ord, häng upp den så fort som möjligt. Ett annat problem som kan uppstå är att stjälkarna krymper (detta gäller i en handdbunden bukett där stjälkarna är synliga) och kan liksom glida ur bindningsstället, men då får man binda om dem med nytt band. Om den är gjord i plasthållare så kommer oasisen att torka och blommorna falla ur.. Hoppas jag inte skrämde alla som hade planer på detta ;) men det är kanske bättre att veta det innan än efteråt.

• fd Svart brud

Förvara buketten torrt och mörkt.
    Och gärna lite varmare än vanlig rumstemperatur, så torkar den fortare. Buketter i oasis brukar inte bli så fina. Blommorna krymper ju när de torkar och då brukar oasisen synas.

Svar på tråden Torka brudbukett hjälp