• msb

hormon häxa......

Hjälp mig någon..
    Har slutat med p-piller för ca 1 månad sedan.
    Vi tänkte försöka skaffa oss en bebis.
    Har ätit p-piller i 14 år,det har alltid funkat bra.
    Humöret har legat på en jämn nivå.
    Men nu när jag slutat har ja blivit en riktig hormon häxa......
    Blir sur och arg för minsta lilla.
    Har börjat grina åt saker som inte berört mig särskilt mycket förut.Är det någon mer än jag som blivt en hormon häxa,som har tips och råd???? Eller är jag obotlig ?

• Svar på tråden hormon häxa......
  • Lena+Mattias=sant

Det kommer att jämna ut sig efter ett tag, p-pillerhormonerna håller fortfarande och går ur din kropp

• Tula_Backe

Gå till hälsokosten och säg att du har typ pms det finns superbra tabletter där som gör att ditt humör jämnar ut sog tyvärr minns jag inte vad dom heter

• msb

Tack för svaren.
    Hoppas det försvinner snarast,orkar inte med mig själv när det blir så här.
    Men om p-pillerhormonerna inte gått ur kroppen,hur kan ja då vara så här.
    Det borde ju vara lika som förut i så fall...
    Eller?

• Lena+Mattias=sant

p-pillerna håller på att gå ur kroppen så kroppen är inte i balans då kan man känna sig jätteskum.

• pickolina

Precis, det sker gradvis..

Två saker håller på att hända i din kropp nu. Det ena är hormonerna håller på att försvinna ut ur kroppen. Det andra är din kropp nu måste försöka återanpassa sig själv och hitta sin naturliga (rätta) hormonbalans... Det kan ta tid. Har du tur går det över ganska snabbt, typ några veckor/några månader. Har du otur kan det ta lång tid...

• bmm

Jobbar med prevmedel och läkemedlet har för LÄNGE sedan gått ur kropppen om du slutade för ca 1 mån sedan.
    Du håller på att återgå till din egen hormonbalans med ägglossning osv. Vissa sk PMS symtom kan dämpas av att man äter kombinerade p-piller. Oftast återkommer mensen inom en 6 mån period men kan för vissa ta upp till ett år. Jag tror att du kommer lära dig att hantera dina hormoner och kommer att se ganska snart hur kropppen reagerar i olika skeeden av menscykeln. Tänk på att som tidigare i denna tråd rek naturprep är inte alla förenade med graviditet. Jag rek varmt om du önskar bli garvid att starta med Folsyra ett B vitamin prep som minskar risken för fosterskador. De flesta som jobbar inom mödrahälsovården har som rek att den garavida kvinnan äter Folsyra. Kan börjas med allaredan då graviditet planeras. Finns att köpa recfritt på apoteket.

Lycka till!

• msb

Till bmm.
    Vilka kloka svar du har :)
    Äter faktist folsyra,har gjort det sedan ja slutade med p-piller.
    Hörde någonstans att det skulle vara bra.
    Så jag började med det på en gång. :)

Svar på tråden hormon häxa......