• Cameline

*~*~*~*~*~Nu är vi gifta~*~*~*~*~*

Vårt sommarbröllop
    Den 11 augusti 2007

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

06.00 pep väckarklockan och jag och A. klev upp.
    Jag kan inte säga att jag var utvilad men jag var så pass upprymd över att vi idag skulle bli man och hustru att det inte som helst var några problem att gå upp.

Därefter packade vi in alla saker som vi skulle ha med oss under dagen i vår lilla bil som plötsligt verkade ha krympt! Vi hämtade upp mina två systrar hos mamma som alla var tårögda och rörda. Min första tår kom när vi alla satt i bilen och vinkade hej då till mamma.

Vid fridhemsplan hämtade vi upp den tredje tärnan, min allra bästa barndomsvän.
    Efter att vår lilla bil fått ännu mera packning i sig for vi iväg till frisören för att få håruppsättningar och makeup.

Vi var där 08.50 och Eva (min frisör) och Robert (makeup proffs) fixade med oss fram till 12.00.

Oj, jag har aldrig känt mig så vacker i hela mitt liv, allt var helt perfekt! Och mina tärnor, de var såå vackra!!

Jag kände mig som en blandning av en grekisk gudinna Afrodite typ och Elizabeth Taylor. =)
    Jag kunde inte ens föreställa mig hur jag skulle komma att se ut. Varje gång jag gick förbi en spegel hoppade jag till och var tvungen att titta noggrant för att se om det verkligen var jag och det var det ju!
    De var sååå professionella och såååååå trevliga!!!

Efter att jag och alla tärnor var klara med hår och makeup, kom mamma förbi till frissan för sin uppsättning och makeup. Under tiden fick vi varsitt glas champagne för att lugna våra nerver.
    Gott!

Därefter kom min svärfar och hämtade upp oss för att köra ut oss till herrgården för fotografering. Fotografen var jätteduktig och tog många olika typer av kort. Både jag och A. sträckte på oss rejält.

Efter det var det dags för kyrkan, då var jag nervös!
    Jag vankade av och an i Bromma kyrkas underjordiga gångar för att bara fokusera och lugna ner mig.
    Sedan kom pappa ner och tog med i armen och det var dags att börja.

Kyrkklockorna började ljuda och pianistens toner av Titanics ?My heart will go on? ekade inom kyrkans väggar. A. och hans bestman (och bror) började gå in. A. överlämnade varsin ros till båda våra mammor som blev väldigt rörda. Efter det kom min lillasyster följt av min systerdotter och systerson. Systersonen bar ringen på en sidenkudde. Därefter kom min storasyster följt av min bästa kompis.
    Sist gick jag och pappa.
    Tårarna kom när jag nästan var framme och jag tittade upp på pappa och kom ihåg att detta även var hans och mammas kyrka som de gifte sig i, samma kyrka döptes jag i och i samma kyrka begravde vi min älskade mormor ett år tidigare.

Alla gästerna stod upp medan jag ställde mig bredvid A.
    A. mimade till mig att jag såg helt fantastisk ut jag gav honom en nick och en flört med ena ögat.
    Och oj vilken prins han såg ut som! Som klippt direkt ur en saga!

Efter att vi bytt ringar med varandra och jag totalt glömt vad jag skulle säga (tydligen hade jag kramat kjolen på min klänning hårt) sjöng vår operasångare ?E Sara a Settembre? från Andrea Bocelli. Oj, oj, va rörda vi blev, han sjöng verkligen till oss...Ett helt oförglömligt ögonblick..
    Jag och A. fick ta flera djupa andetag för att inte börja gråta, för han sjöng med den vackraste stämma man kan tänka sig..

Vi tände sedan våra två dopljus och tände ett gemensamt stor ljus, sedan blåste vi ut våra egna ljus.
    Min stora syster läste en dikt om kärlek och min svägerska läste några böner på polska.
    Som sista låt innan utgången sjöng vår operasångare ?Så tag mitt hjärta i dina händer? av Hugo Alfvén. Jag hade inte hört den innan men oj vad glad jag är att vi valde den sången också. En riktig opera kärlekssång! Sedan marscherade vi ut som man och hustru till Mendelsohn ?Midsommarnattsdröm?

När vi kom ut till alla utanför kyrkan mottogs vi av jubel, rosblad och riskorn.

Efter alla kramar och pussar kom vår bröllopsbil en Cadillac Eldorado prydd med rosa blommor och rosa sidenband. Vi hällde upp varsitt glas med bubbel och vinkade till gästerna medan bilen körde ut från parkeringen.

Alla gäster transporterades ut till herrgården med bussar där de mottogs av personalen med champagne.

Jag och A. tog ett extra varv med bilen för att vi skulle komma efter gästerna.
    Vi bytte nämligen sedan till häst och vagn, för att göra den sista entrén fram till herrgården genom en vacker ek allé. Vagnen var dekorerad med en vacker brudbåge och det som var så gulligt var att hästen som drog vagnen hade med sig ett lite föl. Åh det var så sött! Sedan red vi genom allén fram till herrgården där alla gästerna stod och väntade på oss.

När vi kommit fram är det en polsk bröllopstradition att pussa på en brödbit som brudgummens mor ger brudparet. Efter det bryter vi båda av en del av brödet och matar varandra med det. Sedan lyfte A. upp mig i sin famn och bar mig in över tröskeln. Härligt med en sådan stark man!!

Gästerna samlades sedan på gårdens baksidan där bröllopsskålen ägde rum med mingel.
    Vi gick ner för en trappa prydda med ballonger med texten ?Just married? och väl nere på grusgången fick vi varsina glas samman bundna med ett sidenband fyllt med champagne som vi skulle svepa och sedan kasta bakom våra ryggar så att dessa gick sönder, vilket de gjorde.
    Fotografen tog massor av kort och ett samlingskort på alla gäster!

Efter det höll vår bröllopskoordinator ett välkomst tal på engelska/franska och berättade historien bakom herrgården och avslutade med en vacker dikt, ett mycket trevligt och uppskattat inslag.
    Min pappa höll också ett engelsk/polskt välkomsttal och utbringade brudskålen innan vi alla satte oss till bords. Jättefint!

Så var det dags att sätta oss till bords.
    Våra toastmasters brudgummens bror och hans flickvän var verkligen klippta för denna roll, oj vilket bra arbete de gjorde!!
    Personalen som var superproffsiga serverade mig och A. samtidigt förrätten.
    Totalt hade vi 19 tal och vilka tal!
    Talen var helt fenomenala, vilka bra talare alla är!!
    Pappa hade sparat mitt lilla armband som man ger nyfödda på sjukhuset och överlämnade detta till mig tårarna forsade ner för mina kinder då. Tänk att han har sparat den i nästan 30 år.
    Min mamma och syster höll också såå himla vackra tal att jag bara grät hejdlöst!

Det bästa talen höll min man!
    Först höll han ett vanligt tal och sedan gick han och ställde sig framför alla bord och började sjunga en kärlekssång som heter Through Thick and Thin !!
    En kompis till honom spelade gitarr och låten som A. sjöng var helt fantastisk och vilken röst min man har!! Jag har nog aldrig darrat så mycket i hela mitt liv, han sjöng för mig!
    Vilken man jag har fått!!

Här följer ett utdrag ur texten;

I never believed in love
    Now I'm sleeping in a bed of roses
    I was lost but now I'm found
    You made me see when I was blind

Swear you'll never let it be
    And walk with me forever
    I'll be with you endlessly
    Always there together

I'll be with you through thick and thin
    You and me baby will always win
    Can't think of anything to tear this love apart
    And I give you my soul
    I got your heart and you got mine

Bröllopstårtan var PERFEKT!!
    En superb tårta både utseende mässigt och smakmässigt!

Bröllopsvalsen blev ju förstås låten ?Time of my life? från Dirty Dancing som vi övat mycket och länge på. Vi satte allting förutom ett lyft då mitt löshår fastnade i en kristallkrona, men om man ska fastna med löshår någonstans så är det väl i en kristallkrona. 
    Allt gick bra och löshåret följde med ner som tur var och när vi var klara jublade och applådera alla.

Därefter drog festen igång och den fortsatte långt inpå småtimmarna.
    Lite efter midnatt serverades vickningen, varmkorv, mums!

Sedan dansade vi lite mer.
    En del av gästerna sov över och vi själva hade också bokat den helt fantastiska bröllopssviten i gustaviansk stil. Personalen hade dekorerat hela rummet med rosblad och på kylning låg en champagneflaska.

04:30 öppnade vi champagnen och skålade för att vi nu blivit man och hustru och för vår helt fantastiska dag. Minnena kommer att bo i våra hjärtan för alltid!

Jag fick min älskade dröm man till slut!

Några bilder finns att titta på vår hemsida
    arekeva.weddingannouncer.com/

Till er som har allt kvar: Lycka Till och NJUT!
    Det är en fantastisk men samtidigt en utomkroppslig upplevelse!

• Svar på tråden *~*~*~*~*~Nu är vi gifta~*~*~*~*~*
  • Cameline

Tack!
    Är väldigt nöjd med hur buketten blev..
    Astilbe kallas det där långa stänglarna.
    De finns i en del olika färger att välja bland.

• Cameline

Liinda_e:
    Tack men det är till fotografens förtjänst, han höll på med oss som pappersdockor..haha

Han var duktig!

• Cameline

Tina75: Åh Tack för alla gratulationer!
    Vi gick på en dirty dancing danskurs som hade en bra anpassad koreografi. Det var väl behövligt!

Vi gjorde inga riktiga DD lyft..haha..

Slöjan tog jag av efter vigseln och under dansen la jag klänningen över armen bara, funkade hur bra som helst!

Va kul att ni också funderar på att göra dansen!
    Det där med klänningen löser sig.

Du kan ju sätta små hyskor under kjolen på klänningen som gör att du lätt kan fånga upp kjolen+att det ser syggt ut.

Detta glömde ju jag att göra förstås men men..

• Cameline

Fröken Figo : Tack!

Såg att du är förlovad, när är det dag för er?
    Och Grattis själva!

• Cameline

Fru Ängla : Tack!
    Försökte skriva i din gästbok, men inget av mina inlägg publicerades.

Ville bara säga att jag nu tittat på era bilder och ni är jättevakcra ihop!

Jag älskade DIN håruppsättning och din slöja!

Ett jättestort grattis till er och lycka till i framtiden!

Svar på tråden *~*~*~*~*~Nu är vi gifta~*~*~*~*~*