• 16 aug

NI som inte betalar/betalade själva::

Hur gjorde ni med allt? Fick ni en summa, eller gav ni räkningarna till dom som betalade?
    Hur gjorde ni när ni skulle köpa material & så? lA ut själva så länge?
    Tar gärna emot tips! Vi är kluvna på hur vi vill göra, skönt att slippa lägga ut summorna med ju.
    Våra föräldrar vill inte sätta ett tak liksom, därför vill dom inte sätta in en summa, men jag fattar inte hur dom ska få ihop det?! ( dom ska dela på allt)

• Svar på tråden NI som inte betalar/betalade själva::
  • cellabella

Jag gjorde en exakt budget, ringde svärföräldrar och mina föräldrar och sa hur mycket det blir med allt, de tyckte vi skulle betala en tredjedel var och så blir det. Nu ska vi göra allt själva med våra familjer, så jag har sagt att allt alla köper ska vi skriva upp så vi får en exakt summa på den egentliga kostnaden, så kan man justera i efterhand. Eftersom våra familjer ska stå för den mesta av maten, blir det ju att vi alla lägger ut pengar under tiden fram till bröllopet.

Men om ni ska betala lokal, mat osv är det väl bara att föräldrarna betalar dessa fakturor direkt?

• 16 aug

ja precis, men dom ska dela på hälften så då måste vi ju räkna allting som vi köper osv.. Lättare att dom kanske sätter in 10000 var först osv?

• Nyfiken gul , nu fru

Min svärmor respektive mina föräldrar delade på några av posterna - o det gjorde dom friviligt o blev en gåva till oss. Dom checkade av lite av det vi ville ha o sen gjorde dom lite granna också av fria händer..

Svärmor letade underhållning helt på egen hand o betalade den.

Mamma bakade bröllopstårtorna på egen hand. Mamma o pappa betalade vår fotograf. Vi tänkte först inte ha någon då vi inte hade råd med det men då fick vi det som gåva.

Mamma betalade kemtvätt av min klänning samt ändring av den då det var hon som satt vid symaskinen.

Samt att dom stod för mycket bensinpengar i samband med bröllopet i form av att dom hämtade/lämnade vänner o bekanta till bröllopet, såg till att svärmor som är körkortslös fick åka o handla saker osv osv osv...

vi räknade ut att alla småposter + underhållnig o fotograf gjorde att dom betalade ca halva bröllopet.. vi själva betalade 9.000 kr ur egen ficka - svärmor o mina föräldrar betalade minst lika mycket...

• 16 aug

ok, tack!

*funderar* Dom vill betala allt, bara hur vi ska göra..

• Sweetpea

Vi fick lika mycket av mina föräldrar som de gav till min brors bröllop häromåret (där de betalade en tredjedel) och min makes pappa bestämde själv hur mycket han skulle ge. Vi hade sådan tur att de båda bidragen faktiskt täckte hela vårt bröllop, exklusive ringen, men det var som sagt mer tur än skicklighet. Från början hade vi tänkt ha ett billigare bröllop, men det kändes ju fånigt att inte använda alla pengar vi fick, så vi lyxade till det lite här och där.

• 16 aug
    Sweetpea skrev 2007-09-06 12:36:20 följande:
    Vi fick lika mycket av mina föräldrar som de gav till min brors bröllop häromåret (där de betalade en tredjedel) och min makes pappa bestämde själv hur mycket han skulle ge. Vi hade sådan tur att de båda bidragen faktiskt täckte hela vårt bröllop, exklusive ringen, men det var som sagt mer tur än skicklighet. Från början hade vi tänkt ha ett billigare bröllop, men det kändes ju fånigt att inte använda alla pengar vi fick, så vi lyxade till det lite här och där.
    Så bra
  • Höstbrud-07

Vi fick in en bunt pengar på kontot, det är upp till oss helt hur vi väljer att använda pengarna, på vad osv. Känns väldigt skönt.

• 16 aug

Höstbrud-07 skrev 2007-09-06 21:44:39 följande:

Vi fick in en bunt pengar på kontot, det är upp till oss helt hur vi väljer att använda pengarna, på vad osv. Känns väldigt skönt.
    ja så känner jag med.. skulle jag vilja ha med.. men en av våra föräldrar tycker inte så..
  • Jesska

Vi får också en bunt pengar på kontot som vi får spendera hur vi vill. Vi ska själva lägga 20000 sedan ska vi få bidrag från olika håll (har en preliminär budget på 67000).

• Höstbrud-07

16 aug: Vad är orsaken till att de inte vill göra så? Vill de ha mer insyn till vad pengarna går till?

• Septembercess

vi har fått pengar från båda sidor och de har sagt att de ena betalar maten och de andra betalar festlokal och dryck och då bokade och betalade mina föräldrar och min m2b s föräldrar gav pengar till den för deras del.

• 16 aug

Höstbrud: vet inte.. ja jag tror det, inte alla, men en av dom.. Tror den personen vill veta allt, vara med i allt, bestämma osv. Om vi får pengarna så, då vet den personen inte allt om bröllopet..

Dom vill inte sätta någon budget, men vi kan ju få säg ex 70 000 tillsammans av dom, så ber vi om mer om det behövs. Den personen tror att vi kommer komma upp i ca 100 000, då är det lättare om dom tar räkningarna. Men jag håller inte med.. Jag tror dessutom att det blir ca 70 000.

• Höstbrud-07

Men om ni tackar nej till pengarna då, om ni inte får styra själva, kan det vars ett alternativ? säga att ni hemskt gärna tar emot pengar men att ni vill kunna bestämma själva över er dag och att det är det viktigaste?

• 16 aug

Höstbrud: ja, vi har sagt det nu och dom andra håller med, så den 4 ger väl med sig.. Känns bortskämt så, men det är vi som ska gifta oss och jag betalar hellre själv än att inte få bestämma något..

• Ester W

Vi betalade allt själva och då kunde vi ju oxå göra precis som vi ville, det är viktigt att få dagen precis som man vill...Men det blev ganska dyrt, men det var det värt..

Svar på tråden NI som inte betalar/betalade själva::