• vinterhagen

Hur lång tid innan ni fick ert nya efternamn?

Jag gifte mig den 21 juli och har fortfarande inte fått något besked från skatteverket att mitt nya efternamn registrerats i folkbokföringen. Jag ringde för cirka två veckor sedan för att höra varför det inte hände något och de sa då att våra papper kommit in den 4 augusti och att beslut snart skulle tas. De skyllde på semestrar och det var därför det tog tid. I folkbokföringen står det iallafall att jag är gift och så, men efternamnet är fortfarande mitt gamla... Men varför har det fortfarande inte hänt något?
    Hur lång tid tog det för er?

• Svar på tråden Hur lång tid innan ni fick ert nya efternamn?
  • förhoppningsis

gifte oss 7 Juli och när jag kom hem från bröllopsresan i slutet av Juli låg de och väntade på mig

• Äntligen dax!

Det tog ganska precis en månad... Vilket berodde på att våra papper inte skickats härifrån pastorsexpeditionen :( - vi fick ringa efter nästan tre veckor och fråga varför det tog sån tid...
    När de väl skickade in dem tog det alltså bara drygt en vecka innan det var klart från skatteverkets sida...

• FruÖlandstok

oj, min man fick papper om namnbytet inom en vecka efter vigseln.. så det måste verkligen skifta rejält från vart man bor i landet.. jobbigt å gå å vänta för länge..

• Balinda

vi gifte oss 30 juni och papperna kom efter ca 5 veckor. det var lång tid sa dem och det berodde på semestrar.
    jag skulle ringa och kolla om jag vore du. det kanske är ändrat men papperna har kommit bort med posten. Har du bank-Id/e-leg? i sådant fall kan du gå direkt in på Skatteverkets hemsida och titta på ditt personbevis.
    lycka till

• annaomartin

Jag gifte mig i lördags och fick pappret idag!

• jag ska bli en fru...läängtar-nu

Mitt namn tog jättelång tid!
    Jag gifte mej:070707,och tror att det var ca 10dgr sen jag fick pappren på nya körkortet!
    På banken ändardes det med namn för ca 10-14dgr sedan med.

Men jag fick ringa skattemyndigheten 2ggr,och påminna..dom hade glömt .

• vinterhagen

Tack för alla svar! Det verkar som det är dax att ringa skatteverket igen och tjata lite.... suck varför kan det aldrig flyta på som det ska!

Svar på tråden Hur lång tid innan ni fick ert nya efternamn?