• lystroll

Lån.

Heej!
    jag är helt ny här..men kollade runt lite och det verkar som att typ alla sparar ihop till sitt bröllop!
    är det nån som tänker ta ett lån!?
    vet inte om jag kommer kunna spara ihop hela summan!

Tack.. :D

• Svar på tråden Lån.
  • Majsis2008

vi har tatt lån så vi i alla fall har lite....sen om man nu spenderar d på annat är en annan sak...

• Liinda_e

vi tog ett litet lån för vi hade bara 5 månader från det att vi bestämde oss till det vi gifter oss och vi ville ha ett ganska stort bröllop

• pandis2405

Vi kommer inte låna. Det är så mycket som följer livet efter bröllop som kostar (eventuella barn, hus, bil...), så det är lite surt att fortsätta betala för bröllopet som redan varit.

• Liinda_e

vi resonerade att antingen ångrar vi resten av livet att det inte blev som vi ville...
    lr så ångrar vi i 2 års tid att vi har högre utgifter.....

2 mot hela livet ....det var inte ett svårt val

• Äntligen dax!

Vi lånade inte några pengar i "vanlig" mening. Däremot skaffade vi oss ett kort med kreditfunktion hos Handelsbanken...
    Och det vi önskade oss var bidrag till vårt bröllop och festen, annars inga önskningar...

Resonerade som så att vi försökte köpa grejer, kläder osv löpande från det vi började planera för att minska kostnader i klump, och krediten som en buffert att kunna handla för och sedan betala av den ifall vi fick pengar i present...

Vilket vi fick då alltså - och måndagen efter bröllopet var vi in på banken och gjorde oss skuldfria... :)

Nu hade vi ju inget våldsamt bröllop, totalkostnad omkr 25000 - men ändock pengar vi inte riktigt kunde lägga ut "bara sådär"...
    Hade jag planerat bröllop i hundratusenkronorsklassen skulle jag dock inte lånat/tagit på kredit - då skulle jag ha sparat och sen skulle det fått ta den tid det skulle tagit... :P

• Liinda_e

men likväl som att jag sparar 100 tusen 2 år innan lr betalar av det 2 år efter ...
    jag tar aldrig lån annars...men sen så kommer jag ju inte direkt att gifta mej flera gånger heller.

till TS...alla borde göra det dom behöver för att det ekonomiska ska kännas bra...
    sen om det betyder att ha ett litet mindre påkostat bröllop för att det känns bäst
    lr ha ett större brölllop som man sparar till alternativt tar lån till....
    bara det känns som om man gjort rätt.

• HannaE

shit, låna till sitt bröllop...
    jag skulle vänta med bröllopet isf.
    låna är väl ok till bostad, utbildning och bil och sånt.
    men visst, vi prioriterar väl olika.

annars brukar väl föräldrar skjuta till med lite, vet iofs inte hur du har det med dina föräldrar.

lystroll skrev 2007-09-17 13:54:14 följande:
    Heej! jag är helt ny här..men kollade runt lite och det verkar som att typ alla sparar ihop till sitt bröllop!är det nån som tänker ta ett lån!?vet inte om jag kommer kunna spara ihop hela summan!Tack.. :D
  • lillamillan
    lystroll skrev 2007-09-17 13:54:14 följande:
    Heej! jag är helt ny här..men kollade runt lite och det verkar som att typ alla sparar ihop till sitt bröllop!är det nån som tänker ta ett lån!?vet inte om jag kommer kunna spara ihop hela summan!Tack.. :D
    Om ni känner att ni inte kan vänta med bröllopet tills ni sparat ihop till det och vet att det går runt varje månad sen med avbetalning.
    Då är det väl bara att ta ett lån.

Det är ju endå nästan samma sak som att lägga undan pengar inför ett bröllop, fast man gör det i efterskott :)
  • snofsan

Vi ska spara för vi har inte den möjligehten att lån ingen av oss har ett fast jobb, även om vi jobbar mycket..

men vi ska göra som Äntligen dax! har gjort vi delar upp allt och köper lite pö om pö så att det inte känns som om man ska handla allt på en gång

• lilltjejan

vi kommer också handla lite då och då för att sprida ut kostnaderna, lån tar vi sen när vi hittat vårat drömhus...

sen är vi lite osäkra på om vi ska ha önskelista eller önska oss festbidrag...

• Fejs

Vi vill inte spara till bröllop mer än i ca ett år innan. Svårt att veta vad ett bröllop kommer att gå på. Märker vi att det inte räcker (kanske saknas 25´) så får vi ta lån.

Svar på tråden Lån.