• JagÄlskarJocke

OT! Skillnad på ekonomiskt ansvar som sambo/gifta?

Jag undrar om man som sambo har samma skyldighet att bistå varandra ekonomiskt som man har som gifta?

Alltså... Jag har en gammal skuld som jag drog på mig långt innan jag och min sambo ens träffades. Jag har betalat av småbelopp på skulden, men en stor del finns fortfarande kvar. Nyligen gjordes en utredning vare sig jag har utryme i min ekonomi eller ej att betala tillbaka. Då jag inte jobbar heltid så trodde minhandläggare att hela skulden skulle avskrivas, eftersom det är MIN skuld som jag ENSAM har fått.
    Nu har det dock fattats ett beslut om att min sambo också är betalningsskyldig, eftersom vi bor ihop.

Detta känns inte helt rätt. Han ska väl inte behöva ta ansvar för mina ekonomiska handlingar som skett långt innan vi träffades?

Ska överklaga beslutet, men ville kolla här inne om det finns någon som har koll på såna här grejer.

• Svar på tråden OT! Skillnad på ekonomiskt ansvar som sambo/gifta?
  • nyaforsfors

nej, vad jag har förstått så är man endast försörjningsskyldig på den andra om man är gifta, inte som sambor, och då borde väl även skulder ingå i det, det är ju totalfel att din sambo ska betala en skuld som du har sedan långt innan ni träffades, han har ju inte med den skulden att göra alls.

• JagÄlskarJocke

nyaforsfors

Ja det var så jag trodde att det fungerade också. Som gift par förstår jag att allt räknas gemensamt, men som bara sambo känns det lite fel.

Det är inte det att jag inte vill betala tillbaka min skuld, men nu hade de fattat ett beslut om en MYCKET högre summa varje månad, eftersom de räknar in min sambos inkomster också. Det var mest det jag reagerade över, tycker det är dåligt faktiskt.

• MrsFellerA

Hmmm...knepigt...kan det vara så att de räknar ert förhållande som likställt ett gift pars, om ni har bott länge tillsammans? Visst...låter knäppt, men man vet ju aldrig hur dem tänkt.

Bäst är nog att kontakta en jurist och fråga.

• Ceasara

Jag har försökt läsa i sambolagen och ii äktenskapsbalken och tror att jag eventuellt vet svaret.

Gällande försörjningsskyldighet är den detsamma för sambor som gifta då samboförhållandet i och med sambolagen skapades för att öka tryggheten för sambos. Det som bla skiljer sambos och gifta är ärvedelen samt till viss del bodelning. Försörjningsskyldig är man som sambo för sin partner.

I äktenskapsbalken 1 kap 3 § anges att ett gift par har ekonomisk självständighet och svarar för sina egna skulder.

Däremot beräknar möjligheten att återbetala skulder på ett annat sätt. De beräknar vad ni behöver för att uppnå en skälig levnadsnivå (ligger mycket lågt). I detta kommer din sambos försörjningsskyldighet in. De skulle kunna resonera att du har möjlighet att återbetala skulden då ditt uppehälle tillgodoses genom din sambos inkomster. Försörjnigsskyldigheten innebär inte att var part automatiskt skall bidra till 50% var utan påverkas av den ekonmiska förmåga var part har. Jag kan tro att det är så de resonerar. Jag vet inte om du hänger med. Vänd dig dock gärna till en advokat/jurist för att få säkrare svar.

• Carl-Johan602

Nu är den här tråden skitgammal.. Men ämnet är ju intressant..
    Vill bara kommentera på Ceasaras inlägg.

"De beräknar vad ni behöver för att uppnå en skälig levnadsnivå (ligger mycket lågt). I detta kommer din sambos försörjningsskyldighet in."

Problemet är att sambos INTE har någon försörjningsskyldighet, så logiken håller inte i det resonemanget.

• Marione

Jo det har dem..... Bla när det gäller sådana här saker kan det spela in samt vid tex socialbidrag. Man jämställs alltså med ett gift par i detta sammanhang. Detsamma gäller tex för barnomsorgsavgifter om man har sambo som inte är vårdnadshavare  till barnet.

• darkHorse
    Marione skrev 2013-07-02 20:55:08 följande:
    Jo det har dem..... Bla när det gäller sådana här saker kan det spela in samt vid tex socialbidrag. Man jämställs alltså med ett gift par i detta sammanhang. Detsamma gäller tex för barnomsorgsavgifter om man har sambo som inte är vårdnadshavare  till barnet.
    Problemet är väl att det inte är en lagstadgad försörjningsskyldighet, men att tex. socialkontor har sådana riktlinjer när de ska beräkna försörjningsstöd.
Svar på tråden OT! Skillnad på ekonomiskt ansvar som sambo/gifta?