• tingeling123

Oregelbunden mens...

Har nu kommit fram till att jag vill sluta med att ta en massa hormoner.. Men enda problemet är att jag har fruktansvärt oregelbunden mens! Blöder ca 3 veckor under en månads tid, är en vecka utan osv. Ibland kommer den lite hur som helst. Fattar inte hur jag ska kunna bli gravid sen när jag väl vill det. :(
    Okej, nog för att jag har varit utan hormoner i ca 3-4 månader och annars har jag ätit p-piller eller haft p-ring i ca 8 år. Kanske mensen blir lite bättre efter ett tag när kroppen blir fri från hormoner?
    Har funderat på kopparspiral men mensen lär ju fortsätta vara oregelbunden.. Vad finns det kvar !?!? ...

• Svar på tråden Oregelbunden mens...
  • tattar-Emma

Så länge du inte skapar en konstgjord menscykel med hormoner (dvs äter p-piller eller använder annat hormonpreparat typ p-ring) så kommer mensen komma när den vill. Det är inget att göra åt.

Dock ska sägas att det kan ta flera månader för kroppen att hitta tillbaka till en bra cykel efter att man har slutat mixtra, så det finns inget skäl att förtvivla redan. Ge det ett halvår i alla fall.

Min mens kommer aldrig bli lika regelbunden som när jag åt piller, men det spelar ingen roll. Jag måste inte veta redan nu vilka dagar jag kommer ha mens nästa sommar, det räcker att veta att det blir om sådär tre veckor och sen kommer jag känna i magen när det är dags.

• tingeling123

Men som jag har mycket problem med svampinfektioner, det kan ju inte vara bra och ha mens så ofta?

Det är just det att jag har ingen mensvärk och känner inte alls när mensen är påväg. Inte speciellt roligt när mensen kommer på jobbet och när det inte alltid finns en toalett i närheten...

Men jag vet inte, nog har det ju varit så smidigt med hormoner men å andra sidan får jag problem med sköra slemhinnor...

• Igia

Hej!

Förmodligen har din ägglossning inte kommit igång ordentligt och därför som du blöder väldigt oregelbundet. Men får du mkt svampinfektioner ska du ta kontakt med gyn-läkare. Man kan få bieffekter av svamp så de vill du få behandlade och undersökta så det inte beror på något annat i din kropp.

Hoppas det har löst sig el löser sig!

• Skottdagen2008

Jag har alltid haft oregelbunden mens, både innan och efter p-piller. Jag vet vad du går igenom. Jag har fått tips av en kompis att äta cyklo F för att åtminstone inte blöda som en gris varje gång jag har mens. Jag blöder när ägget lossnar och när det är mens har jag hur mycket som helst, blöder igenom allt och nu visar det sig att jag kommer att ha mens på bröllopsdagen och det är en VIT klänning. Nä, fy fan.

Svar på tråden Oregelbunden mens...