• *Lilla M*

OT: muffinsplåt

Måste bara få bra råd, snabbt:
    Det är första gången jag bakar muffins i en plåt.
    Ska man vänta tills muffinsen har svalnat innan man försöker få ut dem ur hålen?
    Jag har smörat och bröat formarna, men jag är ändå orolig att det ska fastna.
    Hur gör jag detta bäst?

• Svar på tråden OT: muffinsplåt
  • lysmasken

Jag brukar göra så att jag sätter bull/muffins-formar i hålen, så slipper jag kladdet med att smöra o bröa, och de går lätt att ta ut, men det bästa är ju att de får en fin form, och inte blir så utbredda som de blir om man bara kör i formar, på plan plåt.

• lysmasken

Just ja, du gör nog bäst i att vänta tills de svalnat, då är de inte lika "porösa"

• *Lilla M*

Tack! Jag väntade en stund, satte en skärbräda löst över muffinsen, vände upp och ner och slog lite på dem med en slev. Som att baka en sandkaka! Det gick bra!

• bambibloggagratisse

Jag brukar också använda formar i hålen... blir jättebra :)

• Limegrön

Här är en till som använder pappersformar i plåtformarna.

Särskilt om man gör stora amerikanska muffins så vill de säcka ihop om man inte stadgar upp dem med en plåtform.

Men om du inte vill använda pappersformar brukar det funka bra om man bara smörjer ordentligt med antingen flytande margarin eller mjukt vanligt margarin. Använd inte smält margarin, då det blir så tunt att det rinner ner i bottnen. Bröa sen formarna med ströbröd eller kokos el. dyl.

Svar på tråden OT: muffinsplåt