• Sister of the Night

Smycken fulla med bly

Jag läste nyss på Kvinna.nu att ett flertal butikskedjor sålt lågprissmycken proppfulla med bly.

BLY! Det är ju inte klokt, och anledningen sägs vara att smycket med detta blir "tyngre och får en exklusivare känsla".

Man tror knappt det är sant; Sverige utger sig för att vara så otroligt miljömedvetet och det är vinkar och råd både hit och dit om vad som är farligt eller ej.
    Men trots detta säljs alltså mängder med hälsoskadliga smycken till oss konsumenter.

Fler än jag som tycker detta är riktigt, riktigt otäckt?

• Svar på tråden Smycken fulla med bly
  • Kirsto

Va? Låter ju inte klokt! Extremt giftigt både för människa och natur. *brrr* Läskigt!

• Sister of the Night

Ja, inte sant?! Knappast vad man väntar sig att få "på köpet" när man handlar någotsnygt till sig själv eller väninnan.

Det som förvånar mig är att detta inte väckt någon debatt. Här har alltså vi konsumenter blivit pålurade giftiga smycken, var är upprördheten?

• Sister of the Night

Undersökningen visar alltså att tre av fyra smycken som säljs av de i artikeln nämnda kedjorna innehåller bly. Vissa så mycket som 10%!
    Det tas upp att barn dött efter att av misstag svalt smyckedelar som innehållit bly. Det varnas för akuta dödliga blyförgiftningar.

Är det för att dessa butikers sortiment ligger och skramlar i var och varannans byrålåda som ingen verkar reagera? Ungefär som "det händer inte mig!!"?

• Kirsto

Det är skitkonstigt! Kanske folk i allmänhet inte vet hur giftigt bly är?

• Sister of the Night

Det torde vara rätt känt... Jag föreställer mig att det är lite som med alla "hälsorön" som duggar tätt; till slut orkar folk inte ta till sig det längre.
    Men ändå. För egen del tyckte jag detta var jäkligt allvarligt. Smycken från de här butikerna bär ju alltifrån småtjejer till äldre damer. Inklusive jag själv. Jag har både fått dem i gåva och själv skänkt dem i present.
    Vad är det jag har gett, egentligen?
    Och hur länge har detta pågått?

• Fru Hilde

Det är nog så att folk faktiskt inte vet hur farligt det är.

Själv jobbar jag på en arbetsplats som hanterar en del bly. Innan jag började jobba där hade de inte en aning om att de ska vara försiktiga. Jag får verkligen vara på dem hela tiden för att få dem att använda t.ex. munskydd. De kan ju inte se effekterna av gifter och många förstår inte det där med att man kan lagra i kroppen. De känner ju ingen annan som fått problem m.m.

Den typen av dumhet lider nog många av. Vad gäller smycken. Hmm om jag ska vara ärlig skulle jag gissa att de innehåller fler onyttigheter än bly. Det jag är intresserad av är att få veta var man kan lita på att man köper ett hyfsat ogiftigt smycke.

• 26maj2007

Sister of the Night

jag länka din tråd under bröllopsämne smycke.

själv är jag inte inne så ofta på debatt men ren slump att jag var det nu och hitta din tråd.

tyckte det var viktigt att lägga den där också. kan ju vara fler än jag som inte är inne och kollar på debatt så ofta.

• Sister of the Night

Fru Hilde

Kanske ligger till så i alla fall! Jag trodde det var hyfsat välkänt, jag menar, det var ju diskussion om bly i kulor förut, och det varnas för att dricka juice och annat surt ur de där trevliga kärlen man köper på Greklandssemestern (blyhaltig glasyr som fäller ut i kontakt med just juice) osv.

Men det är inte lätt att hålla reda på allt, det vet man ju själv.
    Ändock; i artikeln framkommer ju hur farligt det är, det förvånar fotfarande att folk verkar ta saken med ro. Vem har inte ett lågprissmycke hemma som åker på ibland? Ok, kanske inte alla, men alla känner garanterat någon som använder dem.

26 maj 2007

Tack, det var ett bra initiativ! Detta tycker jag bör spridas.

• Fru Hilde

hmm, nja.. jag har nog inte något lågprissmycke längre. Men smycken i mellanprisklass har jag (pilgrim) och förhoppningsvis ska de vara ok. Fast det finns ju inget som redovisas att inte de också är giftiga.

Man kan ju möjligen ifrågasätta varför så stora kända butikskedjor vågar ha så dålig koll på sina varor.

Svar på tråden Smycken fulla med bly