• Nya Zeeland diggaren

Hur gör alla som bara har samordningsnummer???

Hej!

Jag har en kompis som nyligen har flyttat till Sverige från Tyskland och som arbetar på en internationell organisation i Stockholm, men väldigt förmånliga villkor.

Ett problem som hon har och som jag har försökt hjälpa henne med är att det tycks omöjligt att skaffa telefonabonnemang, mobilabonnemang och internetabonnemang om man inte har ett svenskt personnummer utan "bara" ett samordningsnummer. Jag har ringt massor med samtal och det enda förslag jag får är att jag skall registrera allt i mitt namn, men jag tycker att det känns som lite krånligt, särskilt med tanke på att hon har flera kollegor som har samma problem och de behöver också hjälp.

Med tanke på att Sverige är med i EU, och vi ju skall vara en öppen marknad och eftersom hon inte precis är den första personen i Sverige som bara har samordningsnummer men som önskar telefon, internet, mobil osv. så börjar jag nu verkligen undra hur alla andra gör som är i samma situation som hon. Givetvis har hon frågat på sitt jobb, men där verkar alla bara lösa det med att någon svensk tar på sig alla abonnemang, men så stelbent kan det väl bara inte vara att marknadsanpassade seriösa företag inte välkomnar nya kunder såsom diplomater?!

Jag vore jättetacksam för tips!

Många varma hälsningar,

Nya Zeeland diggaren

• Svar på tråden Hur gör alla som bara har samordningsnummer???
  • Skogsstjärna01

bor man i sverige ett halvår-år så kan man få ett "tillfälligt personnummer". Vet att t.ex. min högskola ordnar sådana åt sina utbytesstudenter. De behöver dem för t.ex. telefonabbonemang, gå till doktorn osv.

Kanske går att ordna hos försäkringskassan eller folkbokföringen? Har ingen aning om vem som fixar det nämligen...

• Nya Zeeland diggaren

Hej!

Först och främst, tack snälla skogsstjärna!

Så som jag har förstått det är detta "tillfälliga personnummer" samma sak som "samordningsnummer" och problemet är att siffrorna inte är ex vis 810410-xxxx utan att myndigheterna lägger på en siffra, 60 tror jag, så att numret blir 816410-xxxx och då accepterar inte företagens datasystem dessa personer som en individ, eftersom de inte är inlagda i SPAR (som annars sker automatiskt) och eftersom de då inte har samma möjligheter att följa upp att räkningar betalas så vågar de inte ha en sådan kund. Att min vän (och hennes kollegor) sedan erbjuder sig att betala för ett helt år i stöten, att betala in en stor summa på ett konto som t ex internetföretaget har tillgång till och där kunden sedan kan få tillbaka det överskjutande beloppet, det tycks vara helt ointressanta lösningar för dessa företag.

Jag tycker att det är så OTROLIGT konstigt med tanke på hur många personer det måste vara i Sverige som har samordningsnummer och inte personnummer, kan det verkligen vara så som de verkar att de är helt utanför systemet, att de inte kan hyra en videofilm, skaffa ett mobilabonnemang osv???

Det måste ju finnas massor med personer som har pojk- eller flickvänner härinne som kommer från andra länder som har stött på detta?!? Hur löser ni det? Finns det något annat sätt än att svenskar tar på sig ansvaret för alla abonnemang som personen har? (Det känns ju inte så jättekul att sedan ha koll på alla kontrakt och papper för kompisar som man vet kommer att flytta utomlands och att då sitta och ringa runt till elbolag och annat och se till att allt är avstängt i enlighet med deras individuella uppsägningstider???) Själv (är jag svensk och) har bott i 7 länder. Jag har aldrig varit med om något så krånligt och konstigt som det verkar vara med Sverige och detta system, trots att jag har bott både i EU-länder, forna kommunist-länder och i Asien!

Snälla, ni som har erfarenhet av detta och har bra tips, hjälp!!!

Tack på förhand!

• Bella 81

Ja, visst är Sverige skitjobbigt på den punkten... Kollade själv upp sånt för några år sedan när pojkvännen till en vän skulle flytta hit. Då kunde man få abonnemang hos telia mot en deposition på 5000:-. Har de slutat med det?

• Nya Zeeland diggaren

Hej,

det måste jag kolla upp. Telia har inte erbjudit den möjligheten när vi ringt och kollat, men jag kommer inte längre ihåg vilka företag som vi frågat om det inte är en möjlighet att lösa det på så sätt. Det skall bli mycket intressant! Vi testar på måndag!

Fler förslag på bredbands- mobil- och telefonabonnemangserbjudanden i den stilen emottages tacksamt. Min kompis har ungefär 100 kollegor som har samma problem, så jag lär bli poppis om jag kan komma med förslag på hur de skall göra!

Tusen tack för förslaget!

• Nya Zeeland diggaren

Hej,

efter lite pill och plock och samtal hit och dit kan jag rapportera - kanske det finns fler än jag som tycker att detta är intressant - att Telia faktiskt erbjuder den möjligheten. Efter att Tele2 totalvägrat att befatta sig med sådant (trots förslag om deposition, att betala ett år i förväg och alla möjliga kreativa förslag från vår sida) så visade Telia sig vara ett under av smidighet och kundtillmötesgående! Första bästa person visade sig inte känna till detta eller veta hur man skulle göra, därför vill jag tipsa om den mycket smidiga och klyftiga Eva Dahlberg på Telia Företag i Sundsvall om det är någon annan som har samma problem och vill ha en smidig lösning!

Svar på tråden Hur gör alla som bara har samordningsnummer???