Hur gör alla som bara har samordningsnummer???
Hej!
Jag har en kompis som nyligen har flyttat till Sverige från Tyskland och som arbetar på en internationell organisation i Stockholm, men väldigt förmånliga villkor.
Ett problem som hon har och som jag har försökt hjälpa henne med är att det tycks omöjligt att skaffa telefonabonnemang, mobilabonnemang och internetabonnemang om man inte har ett svenskt personnummer utan "bara" ett samordningsnummer. Jag har ringt massor med samtal och det enda förslag jag får är att jag skall registrera allt i mitt namn, men jag tycker att det känns som lite krånligt, särskilt med tanke på att hon har flera kollegor som har samma problem och de behöver också hjälp.
Med tanke på att Sverige är med i EU, och vi ju skall vara en öppen marknad och eftersom hon inte precis är den första personen i Sverige som bara har samordningsnummer men som önskar telefon, internet, mobil osv. så börjar jag nu verkligen undra hur alla andra gör som är i samma situation som hon. Givetvis har hon frågat på sitt jobb, men där verkar alla bara lösa det med att någon svensk tar på sig alla abonnemang, men så stelbent kan det väl bara inte vara att marknadsanpassade seriösa företag inte välkomnar nya kunder såsom diplomater?!
Jag vore jättetacksam för tips!
Många varma hälsningar,
Nya Zeeland diggaren