Inlägg från: Nymåne |Visa alla inlägg
  • Nymåne

Balkan/finskt/svenskt bröllop

Tjenix!
    Är en finska som ska gifta mig med en kroat. Vi kommer ha släkt med och så klart vänner från Sverige. Då är frågan, hur får man till vigsel och fest som känns "oss"? Man vill ju att gästerna ska trivas också=) Det får ju inte kännas som ett hopplock, utan gärna en svensk vigsel/fest med MYCKET inslag från våra kulturer. Nu skiljer den finska kuturen inte sig så mycket från den svenska, men jag har NOLL koll på seder när det gäller vigsel... Hjälp! Tips är varmt välkomna!

• Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop
  • Nymåne

Var får ni tag i såna kitice? Har letet lite, men hittar typ inget.... =( Passa på att öva in deras dans innan! Vi var på ett kroatiskt bröllop förut, och då blev bruden hämtad av brudgummen med familj hos hennes föräldrar. Det bjöds på mat o sprit. Sen åkte vi till kyrkan ihiop. Alla hade sina bilar utsmyckade med blommor, typ stora kitice. =) Annorlunda, men trevligt!

• Nymåne

Osäkert om vi får gäster därifrån... Men om de som blir bjudna kan komma, kan jag ju be dem! Bra tips! Tack o bock!

• Nymåne

hmm...brukar man inte dricka sima på påsken...?eller det kanske är bara i vår familj man gör det?=) Morsianryöstö...hur går det till? Berätta mer!!!

• Nymåne

Tips på band som pelar balkan o svensk musik är varmt välkomna!

• Nymåne

Sima o mjöd är väl inte samma sak??? Är inte kotikalja o mjöd typ samma sak?

• Nymåne

Blandade visst ihop påsk med 1:a maj...

• Nymåne

sima är det man har russin i (för att se om det har jäst färdigt) o kotikalja vet jag inte hur man gör. När man dricker det vet jag inte heller..=)

• Nymåne

hmmm...Min mamma gör nog kotikalja, vid närmare eftertanke, men är osäker på om hon har russin i?! Det kanske är samma sak vi pratar om, bara att man kallar det olika? Kotikalja i vår familj ser ut som svagdricka i färgen, sima är lite mer syrligt. Svårt att beskriva...

• Nymåne

Tack, Linda och Hannes. Nu fick vi det utrett=) Jag är också nyfiken på brudnappningen. Nån som vet? Finns det några särskilda finska bröllopstraditioner? Till själva festen, alltså?

• Nymåne

Hur får man tag i dem? Antar att de är dyra...? Har en fråga gällande bordsplacering. Stämmer inte det att man i Balkan har sin kum o kuma vid honnörsbordet? O i Sverige brudparets föräldrar? Förslag på hur man kan kombiner detta? Själv har vi idétorka när det gäller det...

• Nymåne

Nån som vet hur man brukar göra med honnörsbordet i Balkan?

• Nymåne

Vilka är dever o starojko? Morfar o farfar?? Har visst inte lärt mig så mycket som jag trodde...=)

Svar på tråden Balkan/finskt/svenskt bröllop