• also

OT Barndiabetes

Är det någon här som vet något om barndiabetes?

• Svar på tråden OT Barndiabetes
  • *Lilla M*

Diabetes typ 1, är en insulinberoende diabetes och den typen av sjukdomen som oftast finns hos barn. Diabetesen uppstår när kroppen saknar eller har en minskad produktion av insulin. Insulin är ett hormon som produceras i bukspottskörteln.
    Diabetes typ ett har inget att göra med sockerintaget, till skillnad från diabetes typ 2 som är sockerberoende.

Den faktiska skillanden är att i typ 1 diabetes SAKNAR insulin. Typ två diabetes har man insulin, men kroppen kan inte hantera sockernivåerna.

Insulin informerar cellerna om att socker (glukos) kommer, och att de måste ta hand om det. Överviktiga som äter mycket socker kan göra sig själva resistenta mot insulinet, informationen till cellerna går då aldrig fram. Även överviktiga barn kan drabbas av diabetes typ 2.

Vet du vilken av diabetestyperna du menar?

• *Lilla M*

Oj, nu kanske jag formulerade mig lite klumpig... jag menar inget illa mot överviktiga.

• also

ja det måste ju bli typ 2
    Min minsta son är 10 år och nu i 2 dagar har min mamma kollat hans socker och det ligger för högt. Ska ta konatkt med läkaren i morgon för att se vad som måste ske. Alla på min mammas sida har typ 2 utom jag som klarat mig hittills av någon underlig anledning.

• *Lilla M*

Bra att gå till läkaren! Det krävs ju en hel del livsstilsförändringar för att kunna må bra med en diabetes. Kost, medicin och fysisk aktivitet är jätteviktiga faktorer. Kosten ska vara fiberrik och bestå av högst 30% fett. Att röra på sig fysiskt ökar känsligheten för insulin i kroppens celler, det påverkar alltså en av orsakerna till sjukdomen. Fysisk aktivitet skyddar även kroppen för hjärt och kärlsjukdomar, som ofta är förknippade med diabetes.

Tidiga symtom kan vara onormal törst och ökade urinmängder. Och så trötthet.

• also

Problemet är att han har inga symptom alls.... Jag hade inte en aning om att det var så förrens mamma kollade av en slump.

• *Lilla M*

Men då kanske det inte betyder något? Bäst att låta doktorn säga sitt innan du börjar oroa dig. Jag vet inget direkt om det, men barn funkar inte alltid som oss vuxna. Så innan du börjar oroa dig för mycket, kolla upp det på riktigt!

• MrsAgouza

Min son har diabetes typ 1. Vi tog honom till akuten efter att han druckit abnorma mängder och kissat jättemycket. Han hade ett sockervärde på 34. Kolla upp för säkerhets skull vad som orsakar hans höga sockervärde.

• also

Är det någon som vet vad sockernivån ska ligga på? En läkare sa att han har för högt likaså min kompis mamma som jobbar som diabetessköterska men alla andra säger att det är normalt så ingen vill titta på honom. Nu vet jag inte vad jag ska tro eller ta mig till

• brud2009

Hej!

Jag är typ 1 diabetiker sen 15 år tillbaka. Blodsockret för en frisk person ska ligga mellan 4-7 ungefär. Ligger värdet över 10 är man diabetiker. Den läkaren och sköterskan som sa att han har för högt värde varför gör inte dom någonting?
    Hoppas allt ordnar sig, sköt om er!
    Kram

• MrsAgouza

Man kollar inte bara sockret hos läkaren, utan även Hba1c-värdet, dvs hur mycket socker som fastnat på blodkroppen under 3 månader (röda blodkroppens livslängd). Det ger en tydlig vink om det är en tillfällighet att man har högt blodsocker eller långt över tid.

Undrar också varför de inte gör något??? Vansinne!

Svar på tråden OT Barndiabetes