• machiara

Svamp i underlivet! :s

Hej alla!

De e såhär, jag fick svamp för första gången i mitt liv för några veckor sen... tog prov, hade 3:e gradens svampinfektion och skolhälsovårdarna (jag går i gymnasiet) rekommenderade receptfria vagitorier som ja då köpte... svampinfektionen gick bort efter ett tag, men de blev inte riktig bra, de kändes som om jag hela tiden var på väg att få den igen. sen förra helgen bröt det ut igen, lika kraftigt och jag fick recept på antibiotika, 1 tablett(fluconaxol). Den tog jag måndag kväll, men då det ännu inte hade blivit helt bra idag ringde jag till hvc, men fick inte tala med doktorn som skrivit ut mitt recept.. så nått nytt recept blev de inte, istället tyckte den doktor jag talade med att jag skulle pröva med dactakort ett tag och se om det hjlper... så... vad tycker ni? hur brukar ni behandla svamp och vad funkar? har hört att de ska vara farligt för slemhinnorna med salvor, ngn som vet om de hjälper? och jo, just det, om min kille har blivit smittad, har han några symptom då? (han är omskuren . ) tack på förhand! =)

• Svar på tråden Svamp i underlivet! :s
  • Melis

så här är det...att det kan ju smitta till killen men behöver inte betyda att det har gjort det. risken är mindre om han är omskuren för att då finns det ingen förhud som bakterierna kan gro i...men jag bara tänker kan inte du kontakta en ungdomsmottagning eller liknande om du nu inte är nöjd med den hjälp du fått där...(det verkar lite så) hoppas att det löser sig

• cellabella

Om man får återkommande svampinfektioner kan man få recept på diflucan. Man tar en tablett var 14:e dag i tre månader, och det är det enda som hjälpt mig. Fråga om detta!

• pinkstar

risken är lika stor för en omskuren man att få svamp!

Melis skrev 2007-10-25 19:02:02 följande:
    så här är det...att det kan ju smitta till killen men behöver inte betyda att det har gjort det. risken är mindre om han är omskuren för att då finns det ingen förhud som bakterierna kan gro i...men jag bara tänker kan inte du kontakta en ungdomsmottagning eller liknande om du nu inte är nöjd med den hjälp du fått där...(det verkar lite så) hoppas att det löser sig
  • pinkstar

se till att ni båda behandlas, på apoteket finns en kräm som är mot svamp, den kan han använda, du skall ta de doktorn har sagt.. han kan få symptom men det behöver han inte få.
    om han får symptom så är dessa att ollonet blir torrt o nästan flagar,det kan även lukta surt.

det är jätte viktigt att ni har sex med kondom under behandlingen.

sov naken,använd bommulstrosor, heldst inte string.
    ha löst sittande byxor, tvätta underlivet med lactasyd eller bara ljumet vatten.

lycka till!

• Anil

Jag hade en period när det återkom 3 ggr på raken...inte roligt!! En sak som är mkt viktigt är att inte ha taighta byxor...trist men så är det. Svampen trivs och "frodas" när det är varmt!! Kör med kjol/tröjklänning och strumpbyxor/tights och trosor i BOMULL (då fejkmaterial inte släpper igenom luft)!!

• also

Han måste oxå behandlas som flera sagt annars smittar ni om varandra hela tiden

• Äntligen är det min tur

Vet du, jag var mästare på att få svamp. Men en lång historia kort....

Jag började dricka aloevera för några år sedan. Har inte haft någoning ordentligt sen dess.... Känner jag lite smörjer jag med Aloe gel också. Borta!!! Även alla mina urinvägsinfektioner är BORTA!!! Hade ett snitt på ca 10-12 per år förrut.

JAg trodde inte på sånt men jag blev överbevisad. Se up för kopior av Aloe bara. Det är många som påstår att det är 100% fasän det inte är det.

Lycka till.

Ett tips är använd INTE tighta kläder o syntet underkläder.
    Ät så lite socker som möjligt när du väl fått svampen. Svampen växer mer då.

Svar på tråden Svamp i underlivet! :s