• Skottdagen2008

Söker er som hittat på egna efternamn

Det är jätteviktigt för oss att heta likadant. Om det bli mitt eller hans inte lika noga (helst mitt ), men min m2b vill heta något unikt.

Hur kom ni fram till er efternamn och i vilken ände kan man börja spana på något eget?

• Svar på tråden Söker er som hittat på egna efternamn
  • felines

Vi ville ha något personligt, något gemensamt. Staden man träffades i, favorit platser, djur man identifierar sig med, det finns massor med inspirationskällor. Kolla lite bakåt i era släketer om det finns något fint som går att kombinera. Annars har ju PRV ollika förslag.

Lycka till!

• Astriden

vore skoj att få se några egna namn

• Akvavit

En kompis till mig satt ihop delar av sina gårdsnamn till ett, det blev jättefint.
    En annan kompis tog en del av namnet på byn hon bodde i och la till ett namn på en runa som betyder typ energi och djärvhet.

Har ni släktnamn som ni kan ta delar från och slå ihop? Era mammors flicknamn kanske? Har ni en gård ni bor på? Något vattendrag i närheten?

• Skottdagen2008

Vi var klasskompisar i nästan ett år då det klickade till i Sälen. Inte precis något vackert namn.

Byn jag är uppvuxen i är så krångligt att tja.....

Västerås kan vi inte heller bygga något på.

Beskrivning på runor var hittar man det?

Mammas flciknamn har jag en gång hetat och det är många som heter så. Hans mammas är också vanligt.

Gu så svårt..... suck.

Finns det någon "efternamns bank" sopm man kan få idéer ifrån?

• Akvavit

Någon farmors eller mormors flicknamn?

• Skottdagen2008

Skittrista. Rent krasst tycker jag att vi har bättre namn nu är de äldre i släkten, dvs bakåt i tiden, men han vill heta något unikt.

Om man skulle ta en latinskt ord som efternamn. Tror ni att det är Ok eller får man inte heta det månne?

• Born to be his wife

En lärare jag hade en gång och hennes man hade slagit ihop sina efternamn till ett nytt unikt efternamn. Hon hette Larsson och han hette lindström och deras gemensamma efternamn blev Larslin. Ganska påhittigt tycker jag

• Skottdagen2008

Jo, fast våra namn går inte att slå ihop snyggt. Jag har ett kort tornedalskt namn och han ett -holm namn. Överdjälvligt ihop .

Born to be his wife skrev 2007-10-31 11:07:20 följande:

En lärare jag hade en gång och hennes man hade slagit ihop sina efternamn till ett nytt unikt efternamn. Hon hette Larsson och han hette lindström och deras gemensamma efternamn blev Larslin. Ganska påhittigt tycker jag
Svar på tråden Söker er som hittat på egna efternamn