Slutat med P-piller..när kan jag börja igen? Hjälp!!
Hej! Har tänkt sluta med P-piller ett tag, men när kan jag börja med p-piller igen? Kan jag bara börja när jag vill? Någon som vet?
Hej! Har tänkt sluta med P-piller ett tag, men när kan jag börja med p-piller igen? Kan jag bara börja när jag vill? Någon som vet?
Håller du upp och sedan vill börja igen, måste du vänta tills mensens första dag, då tar du pillret
Men om det tar jätte länge innan jag får mens då och jag vill börja tidigare, kan jag göra det då?
Du kan börja när som men det är INTE att rekommendera. Börja på mensens första dag så minskar du riskerna för blödningstrassel samt att du vet med säkerhet att du inte är gravid. Du hamnar rätt i din cykel på mensens första dag. Bara att vänta......
Jag har PCO och mens med 3-6 mån mellanrum, enligt min läkare kunde jag börja när som. Har man däremot regelbundna menstruationer rekommederas att börja på mensens första dag.
Har man PCO hamnar man i ett helt annat läge som sagt var. Det krävs alltid en individuell bedömning utifrån den enskilda kvinnan.
Min barnmorska har sagt vid ett tidigare tillfälle att de inte rekommenderar att man slutar bara ett kort tag och sen börjar igen, utan bara om det ska vara längre uppehåll. Varför vet jag iofs inte.
Hör med en barnmorska eller annan preventivmedelsrådgivning innan du slutar.
De brukar säga att det är bättre för kroppen att halla konstant med p-piller eller utn, men inte att hatta mellan med eller utan sas. Att "halla upp" bara i ett par manader är inte bra för hormonbalansen.