tal tärna
Hej
Jag ska vara tärna och undrar hur man inleder ett bröllopstal, vad har ni för erfarenheter från de bröllop ni gått på? Tycker frasen "kära brudpar ärade gäster" är lite tråkig.
Hej
Jag ska vara tärna och undrar hur man inleder ett bröllopstal, vad har ni för erfarenheter från de bröllop ni gått på? Tycker frasen "kära brudpar ärade gäster" är lite tråkig.
puffar lite... tänkte skriva talet i helgen och har kört fast, snälla hjälp!
Jag sitter i samma sits, jag måste också skriva mitt tal som tärna och jag har ingen aning om hur jag ska inleda eller avsluta, innehållet har jag iaf ett litet hum om vad jag ska säga.
Ska vänta tills möhippan är avklarad så kanske den kan vara till hjälp, om inte annat så har jag mindre bollar i luften och kan koncentrera mig på en sak då.
Min möhippa är redan klar. Men tror inte, efter lite fundering idag, att jag kommer att inleda på det traditionella viset. Men början och avslut är det svåraste faktiskt!
Vad har du planerat till möhippan?
Hej.
Jag började mitt tal såhär då jag var tärna nu i somras.
Hej,
Jag har ju fått den stora äran att vara tärna den här stora dagen. För Er som inte vet vem jag är så heter jag Ellinor och är vän med bruden sedan 10 år...
Därefer berättade jag hur vi träffades, lite minnen samt lite råd inför äktenskapet.
Kanske inte världens roligaste men det fungerade
Jag har varit tärna till min bästis som jag kännt sen vi var fem år. Jag började med och säga unerbara NN och sen fortsatte jag om hur vi träffades (vi kastade äppleskrutt på varandra), sen avslutade jag med att säga att hon alltid kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta, vilket hon självklart oxå har. Sen gav jag henne ett äpple i glas som en symbol på om hur mycket hon betyder för mig...
Tack,det var bra tips.
Ester W- fin gest det därmed glasäpplet. Det är ngt jag kommer ta till mig.
Det är våra barn som fört oss samman när vi var hemma med våra små bebisar och nu är vi hemma samtidigt med våra små bebisar igen :o)
Elllla- Möhippan är inte riktigt klar men den kommer i stora drag att se hut såhär:
-Kidnappning
-smyckestillverkning med vin, ost och kex
-spa
-Middag och drinkar.
-Utgång för dom som vill
Vad ska ni göra på eran möhippa??
Gullan82: Vi har redan haft möhippan. Vi gjorde följande:
Kidnappning
champagneprovning
brunch
drejning
salza
kallbadhuset med mer champagne, snittar lite öl osv (de flesta badade faktiskt)
Middag hemma på kvällen
Efter middagen gjorde vi en lite mysig sak. Alla hade köpt en liten present till henne som var inslagen. Sen skulle blivande bruden gissa vem det var från och berätta bakgrundshistorien, exempelvis: någon gav en tändsticksask för de hade råkat elda upp ett bord av misstag, någon gav en bild så sully i dr Quinn för de tittade på det ihop osv, det var väldigt mysigt och ledde till många skratt.
Tack för tipsen med talen! Skönt att inte alla börjar traditionellt.
Oh nej, det verkar som smyckestillverkningen inte blir av, hon som håller i det verkar ha fått förhinder. Så nu måste jag snabbt hitta på en annan aktivitet mellan ca 13-15:30 och den måste vara stillsam då bruden har en skadad vrist
Jag inledde mitt tärntal med typ "För er som inte känner mig heter jag xxx, och det är jag som har äran att titulera mig brudens bästa vän". Sen berättade jag lite om vår vänskap och vad vi har gjort i våra dagar, och inte gjort. att jag suttit och läst i mina gamla dagböcker inför talet och ord som återkom hela tiden är "asgarv, gapskratt, skratta läppen av oss, så himla kul, sååååå roligt!".
Berättade hur vi flyttat runt och följt varandra. Avslutade med att säga vilken bra vän hon är eftersom hon alltd finns där och ställer upp när det behövs, och att jag är glad att hon hittat en sån bra man som jag kan bli nästan lika god vän med.
Hade verkligen inte tänkt att talet skulle bli sentimentalt, det var bara en liten liten bit där det blev lite så, men det räckte, och till slut rann tårarna på både henne och mig