• janson77

Skattemyndigheten, vigselbevis??

Undrar om det är prästen som ser till att vigselbeviset inkommer till Skattekontoret?
    För vår präst verkar inte skickat in nåt.
    Likaså med äktenskapsförord som vår jurist har hos sig, har för mig att han skickar in det oxå??

• Svar på tråden Skattemyndigheten, vigselbevis??
  • scottishwife

vår präst måste ha skickat in det för vi gjorde det inte, du kanske ska ringa o kolla med din präst. det kan ju ta ett tag, hur länge sen är det ni gifte er

• janson77

Vi gifte oss 27/10, men då min man har bytt efternamn vill han ju få allting klart med körkort, pass mm.
    Har mailat prästen.....

• Kjell Präst

Ja, det är prästen som skickar in vigselbeviset till Skatteverket. En del präster kan vara sega med detta, själv skickar jag in kuvertet på väg från kyrkan efter vigseln
    Ibland händer det att prästen har skickat in, men blanketten har blivit liggande någonstans på Skatteverket ett tag utan att registreras. Har varit med om det själv.

• PennyJenny

Sedan tar det som regel en vecka innan allt är klart på skatteverket. Kolla med prästen för säkerhetsskull och när du vet att h*n har skickat in det, hör med det lokala skattekontoret hur lång tid det tar.

Äktenskapsförordet däremot, det beror sig ju på vad ni kommit överens om med juristen. Vi fick våra pappaer färdiga hem till oss och så skrev vi på och ombesörjde själva att skicka in det.

• Surrelino

Vi gifte oss också den 27 oktober och jag har redan fått papper från Skatteverket om min namnändring. Vägverket var också väldigt snabba med att skicka ut papper för nytt körkort. Verkar som om din präst är lite långsam, så kolla att vigselbeviset är inskickat.

• avil

en fråga!!
    Då vi gifter oss borgeligt hemma.O sen far till cypern för cermoni,då ska vi ju ha vigselbeviset med oss.Vi kan inte skicka in det till skatteverket förrän efteråt! gör man så?

• janson77

Prästen skickar in vigselbeviset efter vigseln.

Svar på tråden Skattemyndigheten, vigselbevis??