• Maja1970

Underhållsbidrags storlek

Jag har separerat från min man och nu är det så att min dotter helt och hållet ska bo hos mig 100% förutom vanligt umgänge med sin pappa såklart ;)

Jag förstår att man räknar ut på olika sätt underhållsbidrag
    beroende på vad man tjänar etc, men skulle vara kul att höra vad ni som får underhållsbidrag eller betalar hur mycket summan är på
    Min dotter är 12 år så jag funderer mest kring ni som betalar för ett barn kring åldern 10-13 år

• Svar på tråden Underhållsbidrags storlek
  • fru Trul

Ursäkta men du hör nog hemma på familjeliv inte på bröllopstorget...

• Duchess

Vad var det där för slags kommentar? Alla är väl välkomna här om man har ett intresse för bröllopsfrågor?

fru Trul skrev 2007-11-14 16:55:58 följande:

• also

Underhållet är inte baserat på hur gammalt barnet är utan det är samma summa för alla.

• Pumpkin

Tja, inlägget ligger under samlevnad, så nog ska det vara OK.

fru Trul skrev 2007-11-14 16:55:58 följande:
    TS: Min pappa betalade alltid 1173kr för mig, men det har som sagt stigit.
  • kentfantast

Ja 1273 kr är ju det som FK betalar ut om föräldern själv inte betalar direkt till den andre. Men det är ju minimigränsen så att säga. Tjänar man bra tycker jag nog att man kan kmma överens om en bättre summa än så. Det där täcker ju knappt kostnaden för ett par jeans för en 13-åring...

• tattar-Emma

1273 är inte så lite. Med 1273 från pappan, 1273 från mamman och 1000 (?) i barnbidrag blir det dryga 3500 i månaden och det är ungefär vad studenter har att röra sig med efter hyran (vet att man bör räkna in boendekostnader i de 3500 men ändå).

Sen är det klart att om föräldrarna har råd så bör båda lägga mer.

• Masha

1273,- är summan om inte pappan tjänar väldigt mycket mer än mamman, då kan det bli ett högre bidrag. Sen tillkommer ju också bostadsbidraget.

• kentfantast

Bostadsbidrag ja, 900 kr per automatik typ om du har barn.

• Masha

Bostadsbidraget baseras på hyran, din inkomst, bostadsytan och antalet barn. Det går inte per automatik utan måste ansökas om. Har du för hög inkomst i förhållande till hyran får du inget bostadsbidrag alls.

• kentfantast

Jo klart man måste ansöka men har man barn kan man få bostadsbidrag även om man t ex bor i olaglig andrahandsuthyrning.

Svar på tråden Underhållsbidrags storlek